Klantigt och lite grovsmed över det hela, frågan är om det egentligen var rätt man för ett sådant finlir. Men även TS är ju i mitt tycke lite blåögd, tar man och anlitar en en hantverkare i denna tunga klassen så bör man ju vara med och kolla om man är så rädd om allt på huset. Att sedan smeden hade dubbdäck på sin bil är ju visserligen inte bra, men vad har det med detta fallet att göra? Man undrar om det helt enkelt är lite så att dessa båda män, för jag utgår från att TS är en man, inte drar jämt.
 
alla hantverkare som jobbar med privatkunder vet att det kommer klagomål på minsta smågrej som e skadat eller fel, många gånger extremt löjliga o kraven kan vara näst intill omöjliga att uppfylla hos vissa kunder.....men i det här fallet...... du måste kunna lita på att yrkesfolk vet hur dom ska göra sitt jobb, de e väl en sak om man skickar ut frugan med skärbrännare......ska man stå o kontrollera folk som jobbar hos en, de e ju helt sjukt ju,
ps jag tyckte iallafall det va lite rolig kuriosa med dubbdäcken, det verkar inte som killen tar så allvarligt på saker....
 
Men hallå, pette vad menar du med att du skickar ut frugan med skärbrännare? Är det så att du själv inte litar på din fru med en skärbrännare i handen, så är det helt irrelevant i detta fallet. Jag har en klok fru som inte skulle ta en skärbrännare i handen om hon inte kunde hantera den till 100%. Men som du säger, är man extremt rädd om sitt hus, inte accepterar ett enda fel eller missöde hos en hantverkare, bör man vara på plats och övervaka. Eller göra jobbet själv.
 
du har tur du som har en klok fru....., det e en lockande tanke att tänka sig min tjej i egen regi ge sig på att borra i balkongen för att sedan montera ett platsbyggt smidesräcke utan någon handledning....
E helt övertygad om att 99,99999% av svenskarna är extremt rädda om sina hus, och här handlade det inte om ett litet färgstänk som hamnade fel.. Vitsen att man lejer bort ett jobb är ofta att man vill ha ett bättre resultat än det man själv kan åstadkomma.
Det finns inget mer irriterade än folk som inte vet nåt står o talar om för dej hur du som yrkesman ska göra ditt jobb.
Dessutom tar det bort dit fokus från det du ska göra, dvs du gör ett sämre jobb...

Men jag e skadad, jag vågar knappt leja bort saker trots att mitt hus är mitt inne i en totalrenovering för att jag känner att jag vill ha kontroll på allt som görs, och mycket tack vare lirare som smeden här som man sett genom åren vågar inte jag hyra in nån som jag inte känner till... ..men det ska inte behöva va så, allt kan hända under ett jobb men en viss kvalité kan man förvänta sig och vad har hänt med yrkesstolthetn i det här landet- man lämnar inte ett jobb som inte e bra så är det bara, mästerbreven inom hantverken borde införas o även tas bort om man gör jobb som ovan.......
 
pette skrev:
.men det ska inte behöva va så, allt kan hända under ett jobb men en viss kvalité kan man förvänta sig och vad har hänt med yrkesstolthetn i det här landet- man lämnar inte ett jobb som inte e bra så är det bara, mästerbreven inom hantverken borde införas o även tas bort om man gör jobb som ovan.......
Precis det jag försökte få fram i mitt första inlägg i tråden. Att en viss kvalitet beror på vem man anlitar. Ska du måla fönsterbågarna vill du inte ha en fartygsmålare som sprutmålar båtbottnar. Du behöver då en person som med stadig hand och en liten rund pensel kan följa glaskanten alternativt lärt sig använda maskeringstejp. Båda är bra på det dom gör och kanske har mångårig erfarenhet och till och med mästerbrev på sin kunskap. Men sätter man fel person till fel jobb får man faktiskt skylla sig lite själv också. :wow:
 
det känns kanske inte som vi kommer så mycket längre i den här diskussionen, känns lite som vi har valt sida o bara maler även om jag e rett säker på att ni skulle va lite nedslagna ifall ni råkade ut för samma sak som killen här....
en sista grej bara, sätta upp ett smidesräcke är kanske det vanligast förekommande jobbet bland smeder, anlitar du en firma som heter berga smide som inte vet hur man sätter upp ett balkongräcke så är det illa även om fartygsskrov är hans specialité, sedan är det väl inte bra att ta på sig ansvar för ett jobb man inte vet hur man ska göra, det går o tacka nej.......
 
Är helt inne på TS´s sida ! Är hanterkare själv...
Ang dubbdäcken på bilen så talar det för att hantverkaren är en slarver.
 
verktygsgurun skrev:
Är helt inne på TS´s sida ! Är hanterkare själv...
Ang dubbdäcken på bilen så talar det för att hantverkaren är en slarver.
Ursäkta att jag driver lite med tråden, men om dubbdäck tyder på att man är en "slarver" vilket mycket väl kan stämma. Vad tyder då på alla som kör med rätt däck avseende säsong? Är det möjligen så att alla med sommardäck är ordentliga personer utan fel och brister och med enormt sinne för ordning och reda?
Ursäkta men man undrar ju för det torde vara väldigt många "A"människor boende i Sverige om man räknar på det viset, vilket innebär att skolan i Sverige troligtvis är den bästa i världen och att Folkpartiet har fel......Men jag bara undrade om det är så.....:D
 
Ad acta
Marvin1982 skrev:
Vill utdela en stor varning för Berga Smide som drivs av Leif Areskog i Österåker (Stockholm).

"Kort" resumé av vad som hände hemma hos mig:

Efter att ha kommit överens om arbetets innehåll /tidpunkter och material började problemen.
Först flera veckor efter utlovad tid kommer Leif förbi (sensommaren 2009) i sin pick-up med DUBBHJUL.
Som tur är jag då hemma, han skulle sätta upp ett nytt balkongräcke där hela ytan har klinkers. I sista sekund lyckas jag stoppa honom när han var på gång att borra igenom klinkersplattorna med en betongborr. Plattorna hade garanterat spruckit.

Jag är väldigt tydlig med att jag är livrädd om min nyputsade fasad samt klinkersen.
Under åtskilliga veckor fortsätter arbetet med att platsmontera räcket.

En dag då jag av händelse är hemma går jag förbi precis då han svetsar räcket ett par millimeter från min fasad (putsen) UTAN NÅGOT SKYDD.
Ett område på 20x20cm blir därmed kolsvart (har grå puts). Han ursäktar sig med att det är väl bara att lägga i lite ny färg, något som mina putskillar har sagt inte är möjligt utan nyansskillnad. Dessutom är min puts genomfärgad och inte målad (något som han visste).

Efter detta ber han om tillåtelse att förskottsfakturera en viss del (han skulle ha semester IGEN). Jag godkände detta och betalade enl. ök.

Ytterligare veckors väntande tills han behagar att dyka upp igen, denna gång gör han klart räcket och börjar att måla (svart takplåtsfärg) UTAN NÅGON MASKERING.
När jag kommer hem är hela balkonggolvet nedstänkt med färg, men enl. Leif skall det inte vara något problem att få bort med lite rengöringsmedel.
Jag köper detta med protest.
Slutligen monterar han en svart plåt runt balkongplattan, den nitas fast och "spikarna" som blir över fick jag själv plocka upp från min uppfart (Stor risk för punktering).

Jag slutbetalar enl. vår ök. Först senare när vi skall putsa våra fönster upptäcker vi att ett fönster är totalförstört av spånstänk från vinkelslipen (rutan är smält på säkert 100 ställen).

Berga Smide kontaktas igen (sensommar), han säger sig förstå problemet men nu har han semester och lovar att återkomma, vilket han givetvis inte gör.

Tills Juni 2010 fortsätter div. ursäkter men tillslut beställs en ruta (nästan 1 år senare).
Av mig hade han 100 gånger fått kontaktinformation till glasmästaren som levererar rutorna till Fönsterfabriken men trots detta väljer han att baserat på mina och hans ca-mått beställa en ruta från en annan leverantör. Detta trots att vi var överens om vem som skulle tillverka rutan samt att jag skulle godkänna kvalité samt mått innan tillverkning.
Vitsen med den "riktiga" leverantören var ju att dom med ca-mått kan tala om det riktiga måttet, något vi också pratade om. I annat fall var vi ju tvungna att mäta rutan exakt, d.v.s. demontera alla lister o.dyl.

I mina mått skrev jag att höjden var 92cm och att rutan troligtvis är 90cm (detta för att höjden 92 var avrundad uppåt), han låter tillverka en ruta hos "fel" tillverkare utan att kontakta mig med måttet 91,3cm (91,5 i verkligheten). Rutan går halvvägs in och sen är det stopp.
Nu har han erbjudit mig att betala hälften av nästa ruta, alla andra problem är han inte ens villig att diskutera. Samtidigt hänvisar han till sin advokat ifall jag inte skulle acceptera detta. Detta är för övrigt hans enda skriftliga svar till mig, själva mailet är dock otroligt långt...

Som slutkläm kan jag även berätta att gnistorna från vinkelslipen som förstörde en ruta 2 meter bort även orsakade en rostfläck på fasaden (2x1m), som jag mekaniskt har fått skrubba bort (stålborste).

Efter att färgen "skurats" bort på klinkern konstaterar vi att plattorna runt varje räckesstolpe är totalförstörda av svetsstänk (ytan genombränd) samt att på flera ställen har han lagt ner svetselektroden och orsakat ytterligare djupa brännmärken, DET SER FÖR JÄVLIGT UT!

För mig blir det här en sur/lång/dyr läxa, det enda jag kan göra är att försöka hindra andra att hamna i samma situation.
VAD NI ÄN GÖR ANLITA INTE DENNA KLÅPARE TILL "HANTVERKARE"!!!


/MATTIAS
Hur hittade du den här killen?
Referenser? Var priset mycket lägre än andra?
 
fy fan vad tråkigt detta är och höra... Detta förstör ryktet för andra hantverkare. Hur kan man vara så dum att man inte täcker, när man vet att man kommer förstöra nånting om man inte gör det.



Redigerat bort några onödiga ord :)
morsan/moderator
 
Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.