7 820 läst ·
25 svar
8k läst
25 svar
Berga Smide - STOR VARNING
Sida 1 av 2
Vill utdela en stor varning för Berga Smide som drivs av Leif Areskog i Österåker (Stockholm).
"Kort" resumé av vad som hände hemma hos mig:
Efter att ha kommit överens om arbetets innehåll /tidpunkter och material började problemen.
Först flera veckor efter utlovad tid kommer Leif förbi (sensommaren 2009) i sin pick-up med DUBBHJUL.
Som tur är jag då hemma, han skulle sätta upp ett nytt balkongräcke där hela ytan har klinkers. I sista sekund lyckas jag stoppa honom när han var på gång att borra igenom klinkersplattorna med en betongborr. Plattorna hade garanterat spruckit.
Jag är väldigt tydlig med att jag är livrädd om min nyputsade fasad samt klinkersen.
Under åtskilliga veckor fortsätter arbetet med att platsmontera räcket.
En dag då jag av händelse är hemma går jag förbi precis då han svetsar räcket ett par millimeter från min fasad (putsen) UTAN NÅGOT SKYDD.
Ett område på 20x20cm blir därmed kolsvart (har grå puts). Han ursäktar sig med att det är väl bara att lägga i lite ny färg, något som mina putskillar har sagt inte är möjligt utan nyansskillnad. Dessutom är min puts genomfärgad och inte målad (något som han visste).
Efter detta ber han om tillåtelse att förskottsfakturera en viss del (han skulle ha semester IGEN). Jag godkände detta och betalade enl. ök.
Ytterligare veckors väntande tills han behagar att dyka upp igen, denna gång gör han klart räcket och börjar att måla (svart takplåtsfärg) UTAN NÅGON MASKERING.
När jag kommer hem är hela balkonggolvet nedstänkt med färg, men enl. Leif skall det inte vara något problem att få bort med lite rengöringsmedel.
Jag köper detta med protest.
Slutligen monterar han en svart plåt runt balkongplattan, den nitas fast och "spikarna" som blir över fick jag själv plocka upp från min uppfart (Stor risk för punktering).
Jag slutbetalar enl. vår ök. Först senare när vi skall putsa våra fönster upptäcker vi att ett fönster är totalförstört av spånstänk från vinkelslipen (rutan är smält på säkert 100 ställen).
Berga Smide kontaktas igen (sensommar), han säger sig förstå problemet men nu har han semester och lovar att återkomma, vilket han givetvis inte gör.
Tills Juni 2010 fortsätter div. ursäkter men tillslut beställs en ruta (nästan 1 år senare).
Av mig hade han 100 gånger fått kontaktinformation till glasmästaren som levererar rutorna till Fönsterfabriken men trots detta väljer han att baserat på mina och hans ca-mått beställa en ruta från en annan leverantör. Detta trots att vi var överens om vem som skulle tillverka rutan samt att jag skulle godkänna kvalité samt mått innan tillverkning.
Vitsen med den "riktiga" leverantören var ju att dom med ca-mått kan tala om det riktiga måttet, något vi också pratade om. I annat fall var vi ju tvungna att mäta rutan exakt, d.v.s. demontera alla lister o.dyl.
I mina mått skrev jag att höjden var 92cm och att rutan troligtvis är 90cm (detta för att höjden 92 var avrundad uppåt), han låter tillverka en ruta hos "fel" tillverkare utan att kontakta mig med måttet 91,3cm (91,5 i verkligheten). Rutan går halvvägs in och sen är det stopp.
Nu har han erbjudit mig att betala hälften av nästa ruta, alla andra problem är han inte ens villig att diskutera. Samtidigt hänvisar han till sin advokat ifall jag inte skulle acceptera detta. Detta är för övrigt hans enda skriftliga svar till mig, själva mailet är dock otroligt långt...
Som slutkläm kan jag även berätta att gnistorna från vinkelslipen som förstörde en ruta 2 meter bort även orsakade en rostfläck på fasaden (2x1m), som jag mekaniskt har fått skrubba bort (stålborste).
Efter att färgen "skurats" bort på klinkern konstaterar vi att plattorna runt varje räckesstolpe är totalförstörda av svetsstänk (ytan genombränd) samt att på flera ställen har han lagt ner svetselektroden och orsakat ytterligare djupa brännmärken, DET SER FÖR JÄVLIGT UT!
För mig blir det här en sur/lång/dyr läxa, det enda jag kan göra är att försöka hindra andra att hamna i samma situation.
VAD NI ÄN GÖR ANLITA INTE DENNA KLÅPARE TILL "HANTVERKARE"!!!
/MATTIAS
"Kort" resumé av vad som hände hemma hos mig:
Efter att ha kommit överens om arbetets innehåll /tidpunkter och material började problemen.
Först flera veckor efter utlovad tid kommer Leif förbi (sensommaren 2009) i sin pick-up med DUBBHJUL.
Som tur är jag då hemma, han skulle sätta upp ett nytt balkongräcke där hela ytan har klinkers. I sista sekund lyckas jag stoppa honom när han var på gång att borra igenom klinkersplattorna med en betongborr. Plattorna hade garanterat spruckit.
Jag är väldigt tydlig med att jag är livrädd om min nyputsade fasad samt klinkersen.
Under åtskilliga veckor fortsätter arbetet med att platsmontera räcket.
En dag då jag av händelse är hemma går jag förbi precis då han svetsar räcket ett par millimeter från min fasad (putsen) UTAN NÅGOT SKYDD.
Ett område på 20x20cm blir därmed kolsvart (har grå puts). Han ursäktar sig med att det är väl bara att lägga i lite ny färg, något som mina putskillar har sagt inte är möjligt utan nyansskillnad. Dessutom är min puts genomfärgad och inte målad (något som han visste).
Efter detta ber han om tillåtelse att förskottsfakturera en viss del (han skulle ha semester IGEN). Jag godkände detta och betalade enl. ök.
Ytterligare veckors väntande tills han behagar att dyka upp igen, denna gång gör han klart räcket och börjar att måla (svart takplåtsfärg) UTAN NÅGON MASKERING.
När jag kommer hem är hela balkonggolvet nedstänkt med färg, men enl. Leif skall det inte vara något problem att få bort med lite rengöringsmedel.
Jag köper detta med protest.
Slutligen monterar han en svart plåt runt balkongplattan, den nitas fast och "spikarna" som blir över fick jag själv plocka upp från min uppfart (Stor risk för punktering).
Jag slutbetalar enl. vår ök. Först senare när vi skall putsa våra fönster upptäcker vi att ett fönster är totalförstört av spånstänk från vinkelslipen (rutan är smält på säkert 100 ställen).
Berga Smide kontaktas igen (sensommar), han säger sig förstå problemet men nu har han semester och lovar att återkomma, vilket han givetvis inte gör.
Tills Juni 2010 fortsätter div. ursäkter men tillslut beställs en ruta (nästan 1 år senare).
Av mig hade han 100 gånger fått kontaktinformation till glasmästaren som levererar rutorna till Fönsterfabriken men trots detta väljer han att baserat på mina och hans ca-mått beställa en ruta från en annan leverantör. Detta trots att vi var överens om vem som skulle tillverka rutan samt att jag skulle godkänna kvalité samt mått innan tillverkning.
Vitsen med den "riktiga" leverantören var ju att dom med ca-mått kan tala om det riktiga måttet, något vi också pratade om. I annat fall var vi ju tvungna att mäta rutan exakt, d.v.s. demontera alla lister o.dyl.
I mina mått skrev jag att höjden var 92cm och att rutan troligtvis är 90cm (detta för att höjden 92 var avrundad uppåt), han låter tillverka en ruta hos "fel" tillverkare utan att kontakta mig med måttet 91,3cm (91,5 i verkligheten). Rutan går halvvägs in och sen är det stopp.
Nu har han erbjudit mig att betala hälften av nästa ruta, alla andra problem är han inte ens villig att diskutera. Samtidigt hänvisar han till sin advokat ifall jag inte skulle acceptera detta. Detta är för övrigt hans enda skriftliga svar till mig, själva mailet är dock otroligt långt...
Som slutkläm kan jag även berätta att gnistorna från vinkelslipen som förstörde en ruta 2 meter bort även orsakade en rostfläck på fasaden (2x1m), som jag mekaniskt har fått skrubba bort (stålborste).
Efter att färgen "skurats" bort på klinkern konstaterar vi att plattorna runt varje räckesstolpe är totalförstörda av svetsstänk (ytan genombränd) samt att på flera ställen har han lagt ner svetselektroden och orsakat ytterligare djupa brännmärken, DET SER FÖR JÄVLIGT UT!
För mig blir det här en sur/lång/dyr läxa, det enda jag kan göra är att försöka hindra andra att hamna i samma situation.
VAD NI ÄN GÖR ANLITA INTE DENNA KLÅPARE TILL "HANTVERKARE"!!!
/MATTIAS
Hej ISSEY,
jo jag kommer i alla fall göra en polisanmälan, dock är jag mycket skeptisk till att det skall ge något.
Viktigast för mig är att sprida min erfarenhet så att så få som möjligt anlitar honom.
jo jag kommer i alla fall göra en polisanmälan, dock är jag mycket skeptisk till att det skall ge något.
Viktigast för mig är att sprida min erfarenhet så att så få som möjligt anlitar honom.
Om man har en hantverkare som i detta fallet verkar vara en grovsmed, duktig på att svetsa och slipa men inte tänker på hur man skyddar ditt fina golv så finns det ju två vägar att gå när man upptäckt att han har problem med att skydda saker.
1. Du lägger själv ut täckmaterial för att skydda ditt hus. Var det ens överrenskommet i ert avtal att täckning och skydd av befintlig byggnad skulle ske?
2. Man låter smeden tillverka räcket och har en duktig finsnickare/hantverkare som är van att montera och slutfixa i ett hus till att montera räcket. Är ju stor skillnad på en person som är duktig att på en dag eller två spika ihop en stomme till ett hus mot en som gör det sista finliret med att montera gerade tak och golvlister. Gäller att välja rätt person till rätt del av jobbet.
1. Du lägger själv ut täckmaterial för att skydda ditt hus. Var det ens överrenskommet i ert avtal att täckning och skydd av befintlig byggnad skulle ske?
2. Man låter smeden tillverka räcket och har en duktig finsnickare/hantverkare som är van att montera och slutfixa i ett hus till att montera räcket. Är ju stor skillnad på en person som är duktig att på en dag eller två spika ihop en stomme till ett hus mot en som gör det sista finliret med att montera gerade tak och golvlister. Gäller att välja rätt person till rätt del av jobbet.
Men allvarligt talat - ska man behöva avtala om det? Om han inte kan utföra sitt jobb utan att skada byggnaden är det ju självklart att han måste vidta täckning och liknande åtgärder!cem77 skrev:
Beror väl på vad som avtalatsBiFuel skrev:
Framförallt om det är ett fastprisavtal så bör det specificeras hur eventuell täckning och skydd ska utföras. Annars kommer ju självklart hantverkaren att ta den kortaste vägen och inte täcka. Det är ju en kostnad för honom.
Jo, men då har sotaren informerat om att det kan bli skitigt och att man själv bör vidta åtgärder. Om Smeden vet att det kommer att stänka färg och flyga svetsloppor så får han antingen informera om att husägaren själv ska skydda sitt hus eller så får han själv göra det. Att uföra målningsarbeten utan att maskera omkringliggande material är väl hyfsat oseriöst?
Absolut för en målare. För en grovsmed inte lika självklart.BiFuel skrev:Jo, men då har sotaren informerat om att det kan bli skitigt och att man själv bör vidta åtgärder. Om Smeden vet att det kommer att stänka färg och flyga svetsloppor så får han antingen informera om att husägaren själv ska skydda sitt hus eller så får han själv göra det. Att uföra målningsarbeten utan att maskera omkringliggande material är väl hyfsat oseriöst?
alla som har heta arbeten utb. vilket en smed definitivt ska ha då han svetsar o slipar mkt måste så gott som på alla jobb som inte e på verkstan täcka av också av brandsäkerhet, även utomhus..........
Så det blir brandsäkrare att täcka en betong och klinkersyta med något annat material?pette skrev:
svetslopper lär flyga ut från balkongen ner på marken,,, men min poäng var inte huruvida det fanns brandfarliga grejer under balkong utan detfaktuma tt som smed är man inte helt obekant med avtäckning utan gör vid varje jobb en koll ifall täckning behövs och då borde en litenvarningsklocka dyka upp då man jobbar intill nyputsat hus och fönster, bör inte va första gången, om man inte skiter i det..... tycker inte du det cem77?????
TS har ju väldigt tydligt påpekat för klåparen om att puts och klinkers bör skyddas, och jag håller med er andra att det inte ens ska behövas påpekas att det ska täckas, borde vara en självklarhet, känns bara löjligt att försöka försvara ett sånt beteende....
Håller med, det finns inga ursäkter för grisande. Det är bara för honom till att dra in svansen mellan benen och göra rätt för sig.