Hej. Jag har en gammal acktank på 500l med 200l varmvattenberedare. Beredaren verkar ha gjort sitt, men acktanken är bra. Min fråga är kan jag koppla in en tank till med varmvattenslinga efter den med uttjänt beredare?

Finns det både för och nackdelar att göra så? Anledningen att jag frågar är att jag skulle spara en massa jobb, att slippa ta ut den gamla tanken ifrån pannrummet då det är så fruktansvärt trångt där att få ut den.

/Mats Nilsson

• Trångt pannrum med gammal ackumulatortank och varmvattenberedare, omringat av diverse föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H håbbe1961 skrev:
Hej jag skulle nog kika på nån plattvärmeväxlare typ
[länk]
Men mindre modell kanske
Får man varmvatten av en sån?
H håbbe1961 skrev:
Hej jag skulle nog kika på nån plattvärmeväxlare typ
[länk]
Men mindre modell kanske

Blir som en fjärrvärme enhet troligtvis, måste förstås kopplas in till tank med cirkpump

Monkort Monkort skrev:
Får man varmvatten av en sån
Jepp det går bra. Varnt vatten tas ut från tankens topp till växlaren och går tillbaka i botten. KV kopplas in och VV ut , Du måste ha en pump som som pumpar värme genom den och den startar med en flödesvakt på KV eller VV , när du öppnar en VV-kran så startar pumpen att ladda växlaren. Det finns eller fans något som kallas för ryggsäck som sattes dit på G:a oljepannor när VV-delen gick sin väg

Monkort var i landet är du, kanske det finns begagnade S,k ryggsäckdelar i värmland

J jonaserik skrev:
Monkort var i landet är du, kanske det finns begagnade S,k ryggsäckdelar i värmland
Jag bor i Västernorrland.

OK du har PM

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.