13 977 läst ·
114 svar
14k läst
114 svar
Berätta om hur mötet med elbil var.
De elbilar jag har kört har fungerat som en vanlig bil där, du har grunddrag och kan bromsa ned hastigheten ytterligare.men frugans Fiat har autobroms vid parkering och den kräver att man touchar gasen lite lätt när den slagit till.S Sackaros skrev:Jag är inte tillvand utan har bara testat små elbilar i jobbet. Den enda invändningen jag har förutom att bilen känns billig (men det är ju inte eldriftens fel) är att jag tycker att det är synd att det inte finns något grunddrag i bilen som man har på en automat. Mycket lättare att krypköra med min privata bensinbil (oaktat automat eller manuell - har en av varje) än dessa elbilar som man måste starta med gaspedalen och som gärna rycker till. Varför kan inte bilen krypa framåt och regleras med bromsen när har driven i (och samma med reverse förstås)? Men det kanske är olika mellan olika märken? Annars är det trevligt med lite tystare drift (i dessa högt vägljud, men de är nog billigast möjliga så det är ingen skillnad när man kör över ca 50).
Har också "krypkörning" som jag gärna hade velat stänga av ibland. Man kan lägga in neutral, men då måste man röra bromsen (om man kör under typ 4 km/h) för att växla över till drive, så det fungerar inte heller.S Sackaros skrev:Jag är inte tillvand utan har bara testat små elbilar i jobbet. Den enda invändningen jag har förutom att bilen känns billig (men det är ju inte eldriftens fel) är att jag tycker att det är synd att det inte finns något grunddrag i bilen som man har på en automat. Mycket lättare att krypköra med min privata bensinbil (oaktat automat eller manuell - har en av varje) än dessa elbilar som man måste starta med gaspedalen och som gärna rycker till. Varför kan inte bilen krypa framåt och regleras med bromsen när har driven i (och samma med reverse förstås)? Men det kanske är olika mellan olika märken? Annars är det trevligt med lite tystare drift (i dessa högt vägljud, men de är nog billigast möjliga så det är ingen skillnad när man kör över ca 50).
Köpte en Hyundai Ioniq -19 begagnad i april som andra bil med 28kWh batteri.
Bilen blev snabbt favorit hos både mig och frun och i sommar har vår Skoda Superb knappt körts något alls....
Imponerad av förbrukningen på bara 13kWh/100km i snitt med vår typ av körning och trots det "lilla" batteriet kommer vi upp till 20mil verklig körning. Teoretiskt visad körsträcka har varit max 22mil nu i sommar så det är verkligen ingen glädjemätare.
Inser att räckvidden troligen sjunker ner mot 14-15 mil när det är kallt och snöigt men eftersom bilen i princip aldrig behöver gå mer än 10 mil per dag till vardags i vårt fall så ser jag inga problem med det eftersom bilen är fulladdad varje morgon.
En extra finess är ju att kunna stå med AC igång och vänta på en parkering mitt i stekande sol utan att behöva irritera någon med att ha en förbränningsmotor igång som bullrar och luktar...
På sportläget är det en RIKTIGT rolig bil att köra på krokiga vägar men som någon annan skrev så begränsas man lite av att man spinner loss på torr asfalt trots bara 120 hk om man trampar gasen i botten i det läget utan antispinn igång.
Ang dragläge som några skrev om så finns ett naturligt drag både framåt och bakåt men om man vill kan man klicka in en knapp så står den still efter inbromsning tills du aktivt trycker på gasen.
I låga farter är den så tyst att jag flera gånger skrämt fotgängare som inte märkt bilen - något man får tänka på. Man kan ju inte "varva motorn" för att ge sig till känna och att tuta känns lite för provocerande så ibland får man helt enkelt smyga efter folk tills de flyttar sig....
Bilen blev snabbt favorit hos både mig och frun och i sommar har vår Skoda Superb knappt körts något alls....
Imponerad av förbrukningen på bara 13kWh/100km i snitt med vår typ av körning och trots det "lilla" batteriet kommer vi upp till 20mil verklig körning. Teoretiskt visad körsträcka har varit max 22mil nu i sommar så det är verkligen ingen glädjemätare.
Inser att räckvidden troligen sjunker ner mot 14-15 mil när det är kallt och snöigt men eftersom bilen i princip aldrig behöver gå mer än 10 mil per dag till vardags i vårt fall så ser jag inga problem med det eftersom bilen är fulladdad varje morgon.
En extra finess är ju att kunna stå med AC igång och vänta på en parkering mitt i stekande sol utan att behöva irritera någon med att ha en förbränningsmotor igång som bullrar och luktar...
På sportläget är det en RIKTIGT rolig bil att köra på krokiga vägar men som någon annan skrev så begränsas man lite av att man spinner loss på torr asfalt trots bara 120 hk om man trampar gasen i botten i det läget utan antispinn igång.
Ang dragläge som några skrev om så finns ett naturligt drag både framåt och bakåt men om man vill kan man klicka in en knapp så står den still efter inbromsning tills du aktivt trycker på gasen.
I låga farter är den så tyst att jag flera gånger skrämt fotgängare som inte märkt bilen - något man får tänka på. Man kan ju inte "varva motorn" för att ge sig till känna och att tuta känns lite för provocerande så ibland får man helt enkelt smyga efter folk tills de flyttar sig....
Vrid upp stereon, det har jag gjort ibland för att få en reaktion....Ingenjören skrev:
Köpte en Hyundai Ioniq -19 begagnad i april som andra bil med 28kWh batteri.
Klev in i en Tesla 3 Performens, kräktes över inredningen, startade alltså med en nolla i betyg.
Rullade iväg, tyst o smidigt, satt bra, så om jag vilade ögonen på nått annat än inredningen var betyget uppe på en trea.
Passerar fartkameran på rakan, fäller pedalen.....och pang så är betyget uppe på en femma
Efter lite inspirerad körning på kurviga vägar sjunker betyget till en fyra, det finns roligare bilar för 700" att svänga med.
Men då jag inte håller mig med bilar för 700" och inredningen var så ful, blir det ingen Tesla.
Men det blev en Tesla om jag blev tvingad, laddnätverket är ju än så länge överlägset.
Rullade iväg, tyst o smidigt, satt bra, så om jag vilade ögonen på nått annat än inredningen var betyget uppe på en trea.
Passerar fartkameran på rakan, fäller pedalen.....och pang så är betyget uppe på en femma
Efter lite inspirerad körning på kurviga vägar sjunker betyget till en fyra, det finns roligare bilar för 700" att svänga med.
Men då jag inte håller mig med bilar för 700" och inredningen var så ful, blir det ingen Tesla.
Men det blev en Tesla om jag blev tvingad, laddnätverket är ju än så länge överlägset.
De bilar jag har testat har haft det här grunddraget. Man måste hålla på bromsen när man lägger i "drive" och sedan kryper den fram som en bränsle-automatare när man släpper på bromsen.S Sackaros skrev:Jag är inte tillvand utan har bara testat små elbilar i jobbet. Den enda invändningen jag har förutom att bilen känns billig (men det är ju inte eldriftens fel) är att jag tycker att det är synd att det inte finns något grunddrag i bilen som man har på en automat. Mycket lättare att krypköra med min privata bensinbil (oaktat automat eller manuell - har en av varje) än dessa elbilar som man måste starta med gaspedalen och som gärna rycker till. Varför kan inte bilen krypa framåt och regleras med bromsen när har driven i (och samma med reverse förstås)? Men det kanske är olika mellan olika märken? Annars är det trevligt med lite tystare drift (i dessa högt vägljud, men de är nog billigast möjliga så det är ingen skillnad när man kör över ca 50).
Men det gick att ställa om. Det var nån brytare som man flyttade, så kom den i ett annat läge. Då stod den stilla när man inte rörde gasen, även om driven var i. Den bromsade också när man släppte gaspedalen, rätt kraftigt om man släppte den helt.
Ingenjören skrev:
Edit: sen 1 juli 2019 ska alla elbilar ha någon form av ljud under 20km/h verkar det som efter en snabb sökning.
https://alltomelbil.se/nya-trenden-elbilarna-skapar-en-egen-ljudrevolution/
Man borde kunna välja ljud själv, typ som om det kommer ett fyrspann western-diligens.
Redigerat:
Har en Mach-E som jag leasar. Är ruskigt nöjd så här långt. Säger bara - provkör en, du kommer inte ångra dig.Dan_Johansson skrev:
Vad det gäller körningen så beter sig elbilar en smula annorlunda, ganska snabbt vänjer man sig vid ”enpedalskörning”, dvs att bara använda gaspedalen och motorbromsa. Man får vara lätt på foten. Men de flesta elbilar kan justeras så man kan välja hur mycket bilen ska motorbromsas. Men efter en tid med elbil så vänjer man sig vid att bilen står still i driveläge och att man bara släpper gasen när man ska stanna.
Jag hatar enpedalskörning. Stänger av det om det går. Noll i bromsverkan är bäst på långkörning.J jocke31 skrev:Vad det gäller körningen så beter sig elbilar en smula annorlunda, ganska snabbt vänjer man sig vid ”enpedalskörning”, dvs att bara använda gaspedalen och motorbromsa. Man får vara lätt på foten. Men de flesta elbilar kan justeras så man kan välja hur mycket bilen ska motorbromsas. Men efter en tid med elbil så vänjer man sig vid att bilen står still i driveläge och att man bara släpper gasen när man ska stanna.
Hur pass mycket ger egentligen den här energiåtervinningen vid bromsning? På hybriden som vi har beställt så verkar man kunna ställa in dess "regeneration" i olika nivåer. Märker man att det ger något extra i räckvidd att ha det påslaget?
Jag var också skeptisk först. Tyckte det blev ryckigt och otrevligt. Men har vant mig. Kör i princip alltid med farthållaren, inte minst vid långkörning. På de flesta elbilar verkar återgenereringen stängas av då. Båda våra elbilar kan dessutom köra med farthållaren även i låga hastigheter, t ex 30. Det klarade inte min hybrid.pacman42 skrev: