1 689 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Beräkningsmodeller för typiska laster?
Jag roade mig i helgen lite med att sätta upp ett ekvationssystem för hela elsystemet i min bostad. Efter att ha mätt en massa olika laster (tv, dator, spis, kylskåp, frys, fläktar, diskmaskin, stereo, osv) har jag bra empirisk karakteristik för dessa vid olika former av användning.
Nu är min fråga; Finns det några vanliga standardmodeller för olika typer av laster som jag kan använda istället?
Nu är min fråga; Finns det några vanliga standardmodeller för olika typer av laster som jag kan använda istället?
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag räknar för att jag kan och för att det är ett roligt sätt att fördriva tiden på. En del plockar svamp, andra glor på tv, några läser deckare men några få sätter sig och räknar! =)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 758 inlägg
Du måste även ha temperaturen i omgivningen mm för att räkna ordentligt.
Har du en frys ståend i lappland utomhus mitt i vintern så kommer den aldrig att starta.
Har du en frys ståend i lappland utomhus mitt i vintern så kommer den aldrig att starta.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Sannolikheten att TV:n och diskmaskinen går samtidigt är högre än spisen och TV:n om man inte har barn då förstås.
Protte
Protte
Jag kalkylerade också med sannolikhet x effekt. Men det finns korrelationer åt båda håll för förbrukare - särskilt de stora - så den enkla modellen håller inte riktigt. Infravärmarna och Värmepannan lär inte gå på max samtidigt - såvitt man inte sitter på altanen mitt i vintern.
Pen
Pen
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Detta är som med Humlan, enligt alla beräkningar kan Humlan inte flyga/strömmen kommer inte att räcka men likväl så flyger Humlan/strömmer räcker till iaf.
Protte
Protte
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 758 inlägg
Njae, myten om vetenskapens oförmåga att förklara humlans flykt är just det, en modern myt. (Se exv. http://en.wikipedia.org/wiki/Bumblebee#Bumblebee_myths ) En variant jag hört attributeras till Herr Dr. Heinkel som skulle ha sagt att humlans vingyta inte räcker till för att glidflyga. Något humlan verkar hålla med om eftersom den viftar på ganska bra med vingarna...prototypen skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden