13 416 läst ·
50 svar
13k läst
50 svar
Beräkning på "vinst" med solpaneler...
Jag har Luft/vatten och perfekt söderläge på taket. Nu hoppas jag att jag gjorde rätt val att binda på det i mina ögon hutlösa priset 71,4 öre.C Crank skrev:Precis för efter att vi stängt kärnkraftverk så måste vi köpa in el från andra EU länder och där är elen mycket dyrare än vad vi haft i Sverige, så elpriserna kommer normaliseras på samma höga nivå som i EU sedan så börjar inflationen smyga på också vilket gör sitt.
Tänkte att det var lika bra att slita av plåstret o slå till i år, om nåt år har man glömt bort den kostnaden. Har man bra sol-läge på taket så kommer man bara ångra sig i framtiden när allt är dyrare att man inte slog till nu.
Ångrar mig själv att jag inte slog till på ett bra erbjudande för ca 8 år sedan om att konvertera huset till vattenburen värme, skulle få Luft/Vatten värmepump med varmvattenberedare och 8 vattenburna element installerade för ca 100.000kr. En sån installation kostar betydligt mer idag.
Kan säkert bli billigare till o från, man får se på ett års medelpris och jämföra i efterhand. Beror också på hur mycket man förbrukar har du bundit fel och förbrukar 30.0000kw per år kan det bli dyrt om det gick fel..eller så tjänar du mycket…JA”Snabbe” skrev:
Har du perfekt söderläge så skulle jag slå till direkt på solceller, inget att tveka på. Blir garanterat dyrare vare år som går.
Augusti månad slutade på 88 öre/kWh, september lär hamna långt över 1kr. Rent tekniskt känns det skönt att veta att man kommer slippa överraskningar i 3 år.C Crank skrev:Kan säkert bli billigare till o från, man får se på ett års medelpris och jämföra i efterhand. Beror också på hur mycket man förbrukar har du bundit fel och förbrukar 30.0000kw per år kan det bli dyrt om det gick fel..eller så tjänar du mycket…
Har du perfekt söderläge så skulle jag slå till direkt på solceller, inget att tveka på. Blir garanterat dyrare vare år som går.
Kanske det blir blir billigare i slutet på våren/ början på sommaren men då förbrukar man inte så mycket el. Se till att sätta upp solceller på ditt perfekta söderläges takJA”Snabbe” skrev:
Solpaneler ska upp, ska bara välja vem som ska göra det, har tre offerter liggandes, på måndag ska det fattas beslut.C Crank skrev:
Gött du kommer inte ångra dig, om tio år så kommer du känna dig riktigt nöjd med dina solceller och tänka fan om jag väntat till nu så hade det blivit mycket dyrare att installerat domJA”Snabbe” skrev:
Klicka här för att svara