8 018 läst ·
18 svar
8k läst
18 svar
Beräkning av pantbrev vid nyproduktion
Sida 1 av 2
Hej,
Vi har köpt en nyproducerad villa som kommer stå färdigt om ca 1 år. Lagfarten vet jag kommer vara 1.5 % av tomtavgiften + en mindre fast kostnad.
Däremot är jag osäker på hur mycket kostnaden för pantbrevet kommer hamna på. Tomten är 1,2 mkr och huset 3,85 mkr dvs 5,05 mkr. Utöver det kommer vi göra tillval för ca 5,3 mkr. Vi har beviljats lån för 4,24 mkr och resterande 1,06 mkr (dvs 20 %) betalar vi själva.
På vilka summor beräknas pantbrevet? Kommer pantbrevets kostnad påverkas av slutvärdering av huset i slutändan?
Vi har köpt en nyproducerad villa som kommer stå färdigt om ca 1 år. Lagfarten vet jag kommer vara 1.5 % av tomtavgiften + en mindre fast kostnad.
Däremot är jag osäker på hur mycket kostnaden för pantbrevet kommer hamna på. Tomten är 1,2 mkr och huset 3,85 mkr dvs 5,05 mkr. Utöver det kommer vi göra tillval för ca 5,3 mkr. Vi har beviljats lån för 4,24 mkr och resterande 1,06 mkr (dvs 20 %) betalar vi själva.
På vilka summor beräknas pantbrevet? Kommer pantbrevets kostnad påverkas av slutvärdering av huset i slutändan?
Google:
Sätter du din fastighet som säkerhet för ett lån görs en inteckning i fastigheten. Pantbrevet är ett bevis på inteckningen. Pantbrev kostar 2 procent av pantbrevets belopp i stämpelskatt. Finns det redan uttagna pantbrev i fastigheten kan du använda dem.
Sätter du din fastighet som säkerhet för ett lån görs en inteckning i fastigheten. Pantbrevet är ett bevis på inteckningen. Pantbrev kostar 2 procent av pantbrevets belopp i stämpelskatt. Finns det redan uttagna pantbrev i fastigheten kan du använda dem.
Pantbrevens kostnader påverkas inte av huset värdering i slutändan, utan endast lånets storlek.P Prophet85 skrev:Hej,
Lånet säger du kommer uppgå till 4,24mkr. Då kommer kostnaden för pantbreven uppgå till 84.800kr.
Minus eventuella pantbrev som redan finns uttagna på fastigheten.
Svaret ovan ser helt rätt och riktigt ut. ville mer bara utifrån era siffror ge en kommentar om att markentreprenaden kan diffa rejält utifrån vad villa tillverkarna ger för pris.
Men i ert fall kanske det är en köpt tomt som är färdigställdx men behöver det röjas/pålas/sprängas/fyllas så kan det lätt springa iväg. (Såg ut som ni maxemerat erat låneutrymme. Därav min kommentar)
Men i ert fall kanske det är en köpt tomt som är färdigställdx men behöver det röjas/pålas/sprängas/fyllas så kan det lätt springa iväg. (Såg ut som ni maxemerat erat låneutrymme. Därav min kommentar)
Tack för kommentaren! Företaget bygger massa kedjehus inom ett område och allt markarbete kommer ingå i kostnaden.N Nedro skrev:Svaret ovan ser helt rätt och riktigt ut. ville mer bara utifrån era siffror ge en kommentar om att markentreprenaden kan diffa rejält utifrån vad villa tillverkarna ger för pris.
1 markus1 skrev:
Om jag förstått det rätt så kommer lagfarten för mig vara tomtens kostnad * 1.5 % eftersom jag kommer köpa tomten först innan något börjar byggas. Pantbrev kommer vara hela lånets storlek * 2 %.1 markus1 skrev:
Om jag har tänkt fel så får du gärna rätta mig.
Bästa svaret
Orkade sätta mig lite kvickt och räkna på datorn.
Tomt Pris 1,2mkr
Lagfart
1,5% av Köpeskillning (Bör enbart vara tomt om den köps först och bebyggs sedan) + 875kr
Dvs 18,875kr
Pantbrev total lånedel 4,24mkr (Lån för hus + tomt)
2% av Lån + 375kr
dvs 85175kr
Totala kostnader bör således vara 104050kr.
Det brukar dock även tillkomma lite mindre kostnader från banken för att de administrerar pantbreven och lägger upp era lån. (~500kr per lånedel). Så fundera på hur många delar ni vill dela upp ert lån. Alt då det är en ny uppläggning har vi själva förut fått det i 4 delar. Men enbart betalt en kostnad)
Bör stämma rimligt, men tar mer än gärna emot rättelser iom att jag inte fått min kopp kaffe ännu. =P
Tomt Pris 1,2mkr
Lagfart
1,5% av Köpeskillning (Bör enbart vara tomt om den köps först och bebyggs sedan) + 875kr
Dvs 18,875kr
2% av Lån + 375kr
dvs 85175kr
Det brukar dock även tillkomma lite mindre kostnader från banken för att de administrerar pantbreven och lägger upp era lån. (~500kr per lånedel). Så fundera på hur många delar ni vill dela upp ert lån. Alt då det är en ny uppläggning har vi själva förut fått det i 4 delar. Men enbart betalt en kostnad)
Bör stämma rimligt, men tar mer än gärna emot rättelser iom att jag inte fått min kopp kaffe ännu. =P
Redigerat:
Stämmer bra! Blev lite konfunderad när det skrevs pantbrev 1,5% men det är ju lagfarten. Pantbrev är 2%.N Nedro skrev:Orkade sätta mig lite kvickt och räkna på datorn.
Tomt Pris 1,2mkr
Lagfart
Dvs 18,875kr
2% av Lån + 375kr
dvs 85175kr
Underbart! Tack för hjälpen! Jag fick samma siffror som dig så det känns sköntN Nedro skrev:Orkade sätta mig lite kvickt och räkna på datorn.
Tomt Pris 1,2mkr
Lagfart
Dvs 18,875kr
2% av Lån + 375kr
dvs 85175kr
Ursäkta om jag hi-jackar tråden. Vi är i ungefär samma sits som trådskaparen, vi har koll på pantbreven och vilka procentsatser och summor det handlar om.
Saken är den att pantbreven ville vi betala separat för pengar vi har tillgängligt.
Jag trodde det var glasklart att vi kommunicerat det med banken men nu när byggkreditivpapprena kom och ska skrivas på och skickas in så står det där att vi ska betala pantbreven med byggkrediten, vilket vi inte vill (känns onödigt att börja låta den löpa nu långt innan första lyftet ska göras) när vi dessutom har pengarna till pantbreven.
Infon jag fick från banken var att pantbreven måste betalas med byggkrediten men jag tycker det låter konstigt. Har frågat om det handlar om missförstånd eller är det så här det funkar just när det gäller pantbrev och byggkreditiv generellt? Dvs att pantbrevet rent generellt måste betalas av byggkreditivet?
Jag inväntar svar från bank men vad är era erfarenheter?
Saken är den att pantbreven ville vi betala separat för pengar vi har tillgängligt.
Jag trodde det var glasklart att vi kommunicerat det med banken men nu när byggkreditivpapprena kom och ska skrivas på och skickas in så står det där att vi ska betala pantbreven med byggkrediten, vilket vi inte vill (känns onödigt att börja låta den löpa nu långt innan första lyftet ska göras) när vi dessutom har pengarna till pantbreven.
Infon jag fick från banken var att pantbreven måste betalas med byggkrediten men jag tycker det låter konstigt. Har frågat om det handlar om missförstånd eller är det så här det funkar just när det gäller pantbrev och byggkreditiv generellt? Dvs att pantbrevet rent generellt måste betalas av byggkreditivet?
Jag var i kontakt med banken och de sa till oss att vi INTE fick använda kreditivet för att betala pantbrev. Verkar vara lite olika hur banker gör känns det som men när man sedan gör slutvärdering på huset så brukar ju inte kostnad för pantbrev läggas på så i slutändan får man väl betala det där ur egen ficka. Det viktiga är väl att man får låna upp till 85 % av slutvärderingen. Men något annan får gärna flika in...M matte80 skrev:Ursäkta om jag hi-jackar tråden. Vi är i ungefär samma sits som trådskaparen, vi har koll på pantbreven och vilka procentsatser och summor det handlar om.
Jättetack för svar hur det har funkat hos er. Ja, vi tycker det är lite märkligt. Det kanske har varit otydligt eller blivit ett missförstånd men vi har aldrig sagt att vi kommer behöva utnyttja krediten för pantbrev. Vi har vart tydliga med att lagfart och pantbrev har vi pengar till och betalar vid sidan om. Det är heller inget som framkommit i tidigare möten/diskussioner att "ni kommer behöva utnyttja byggkrediten för att betala pantbrev". Då hade vi ju reagerat direkt.
Men om det är bankens krav så är vi däremot inte med om varför vi måste lösa byggkrediten redan nu och därmed betala pantbreven och låta den börja löpa långt innan första lyftet ska göras.
Nivån på vårt byggkreditiv är ju uppsatt efter produktionskostnadskalkylen och dom lyft som ska göras. Ska vi ta ut pantbreven från krediten redan nu, så kommer det ju saknas pengar vid sista lyftet rent krasst.
Får se vad det blir för återkoppling från banken.
Men om det är bankens krav så är vi däremot inte med om varför vi måste lösa byggkrediten redan nu och därmed betala pantbreven och låta den börja löpa långt innan första lyftet ska göras.
Nivån på vårt byggkreditiv är ju uppsatt efter produktionskostnadskalkylen och dom lyft som ska göras. Ska vi ta ut pantbreven från krediten redan nu, så kommer det ju saknas pengar vid sista lyftet rent krasst.
Får se vad det blir för återkoppling från banken.