Vet inte riktigt vart jag ska post min fråga, men tänker att det är lite md byggteknik att göra.
Jag har byggt ett hus till min robotgräsklippare, ska nu fixa hängrännor och stuprör.
Men jag vet inte hur jag ska få ut vinkel på takfotsbräda.
Finns det någon vanligsjäl som kan hjälpa mig att räkna ut de.
Om allt stämmer så är taket 30 grader hoppas jag, inte helt säkert.
Har inte en anning om hur jag ska få vilken, vinkel jag berhöver ha på rännkrockarna för att det ska vara rätt
Jag har byggt ett hus till min robotgräsklippare, ska nu fixa hängrännor och stuprör.
Men jag vet inte hur jag ska få ut vinkel på takfotsbräda.
Finns det någon vanligsjäl som kan hjälpa mig att räkna ut de.
Om allt stämmer så är taket 30 grader hoppas jag, inte helt säkert.
Har inte en anning om hur jag ska få vilken, vinkel jag berhöver ha på rännkrockarna för att det ska vara rätt
Produkter som diskuteras: "smygvinkel"
Smygvinkel 9574 Bahco
Överföring ab vinkel till arbetstycke
212 kr inkl moms
Läs mer
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Lägg ett vattenpass på vindskivan och rita en vågrät och en lodrät linje. Du får då en rätvinklig triangel där en bit av kanten på vindskivan utgör hypotenusa. Mät de två sidorna du har ritat och beräkna takvinkeln som arctan(stående sidan delat med liggande sidan).
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Det här bygget är mer avancerat än jag fattat.
Är det kunden som har ändrat sig eller är det projekteraren som inte har koll på vad som ska in? Det är ju så här med husbyggen ibland, men som hantverkare så blir man ju lite less på att de inte kan bestämma sig eller har koll på grejjerna... jag hoppas du jobbar på löpande räkning...L luckmålare skrev:
😂
Fint annars! 👍
Hahah… Ne det är allt jag själv, tyvärr så inte någon att skylla på😂😉T Testarn skrev:Är det kunden som har ändrat sig eller är det projekteraren som inte har koll på vad som ska in? Det är ju så här med husbyggen ibland, men som hantverkare så blir man ju lite less på att de inte kan bestämma sig eller har koll på grejjerna... jag hoppas du jobbar på löpande räkning...
😂
Fint annars! 👍
Så bara att börja om, får se när man väl tar tag i huset igen. Är kallt att stå i garage och greja med det.