1 483 läst ·
13 svar
1k läst
13 svar
Beräkna tid
Hej snickare. Hjälp mig beräkna vad man skall räkna med för tid det tar att ensam sätta upp:
- Västkustskivor
- Panel
- Lägga råspontluckor, takpapp (gummi?), plåttak (klick)
Dvs väderskydda.
På ett hus ca 12x9m (1 1/2 plan led förhöjt väggliv) med 38 graders lutning. Där ena kortsidan består mest av glasfasad.
Håller på och tänker på bygge och funderar hur jag skall tänka tidsåtgång i timmar det tar att göra dessa moment och hur mycket tid ni hade räknat med.
- Västkustskivor
- Panel
- Lägga råspontluckor, takpapp (gummi?), plåttak (klick)
Dvs väderskydda.
På ett hus ca 12x9m (1 1/2 plan led förhöjt väggliv) med 38 graders lutning. Där ena kortsidan består mest av glasfasad.
Håller på och tänker på bygge och funderar hur jag skall tänka tidsåtgång i timmar det tar att göra dessa moment och hur mycket tid ni hade räknat med.
Det beror på vem som gör jobbet. Alltså hur kunnig/skicklig den är.
Dessutom beror det på hur många det är som jobbar om det är någon som anser att man inte skall/bör/kan göra det själv.
Det beror på vilka verktyg som är tillgängliga och hur van utföraren är att använda dem.
Slutligen och viktigare beror det på exakt vad som ingår i uppdraget.
Så det är väldigt knepigt att svara på.
Undrar nog om inte det bästa sättet att få svar på frågan ändå är att ta in några offerter.
Dessutom beror det på hur många det är som jobbar om det är någon som anser att man inte skall/bör/kan göra det själv.
Det beror på vilka verktyg som är tillgängliga och hur van utföraren är att använda dem.
Undrar nog om inte det bästa sättet att få svar på frågan ändå är att ta in några offerter.
Nu får du nog läsa om frågan 😁 Frågan var ju hur många timmar en snickare hade räknat på ett sånt jobb. Sen förstår jag att om jag skall göra det själv måste jag lägga på x tid, för jag ej besitter samma erfarenhet.O skrev:
Det beror på vem som gör jobbet. Alltså hur kunnig/skicklig den är.
Nu får du nog läsa (om?) svaret. 😁N Nygge72 skrev:
Jag vidhåller att som frågan är ställd går den helt enkelt inte att svara på eftersom det saknas information om diverse förutsättningar.
Skall man först anta vad det frågas efter och sedan svara? Det kan man såklart, men då lär det inte bli samma antaganden som frågeställaren tänkte sig, eller som frågeställaren missade att tänka på, eller omvänt att man missar något som frågeställaren räknade med. Det blir ett antal gissningar som skulle ligga till grund för fler gissningar. I så fall blir svaret mindre relevant. En gissning. Troligen helt fel. Eftersom förutsättningarna inte är kända anser jag att frågan inte går att svara på tillfredställande.
Det jag tycker självklara svaret i en situation som denna har du redan fått: Ta in några offerter.
Jag förstår allt detta, men jag är ju inte ute efter en exakt tid. Jag vill veta om det rör sig om ca 1 vecka, 3 veckor eller 2 månader att göra dessa moment för en snickare med erfarenhet.O skrev:
Nu får du nog läsa (om?) svaret. 😁
Jag vidhåller att som frågan är ställd går den helt enkelt inte att svara på eftersom det saknas information om diverse förutsättningar.
Skall man först anta vad det frågas efter och sedan svara? Det kan man såklart, men då lär det inte bli samma antaganden som frågeställaren tänkte sig, eller som frågeställaren missade att tänka på, eller omvänt att man missar något som frågeställaren räknade med. Det blir ett antal gissningar som skulle ligga till grund för fler gissningar. I så fall blir svaret mindre relevant. En gissning. Troligen helt fel. Eftersom förutsättningarna inte är kända anser jag att frågan inte går att svara på tillfredställande.
Det jag tycker självklara svaret i en situation som denna har du redan fått: Ta in några offerter.
Så förstår jag som vanlig hobby snickare att det kan dyka upp moment som förlänger tiden. Men däremot säger tiden väldigt mycket om vad jag behöver planera för tid för att hitta en bra tidpunkt på året, att göra detta, så det finns marginaler.
Tanken är ju då naturligtvis även att fråga de med kompetens om det är saker som bör beaktas, eller hur man löser vissa saker.
Tummen sitter inte mitt i handen och verktyg av bra kvalitet finns, samt kunskap runt omkring för hjälp om det behövs
Räknat på en gubbe hade jag nog mellan lillfingret och armbågen sagt 3-4 veckor för västkustskiva + panel. Förutsatt att det finns byggställning.
Taket c:a 2 veckor.
Är man två blir det mer effektivt.
Taket c:a 2 veckor.
Är man två blir det mer effektivt.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Nu är jag amatör. Men jag gissar att en duktig snickare fixar det du räknat upp på ca 2 månader. Men väldigt mycket tid kan gå åt bara på att bära fram material, så om materialet ligger mer än 5m från arbetsstället, så skall du nog lägga på avsevärt med tid för det. Det där plåttaket har jag absolut noll kunskap om hur lång tid det kan ta.
Men om man tar taket. Troligen har du några genomföringar, ex. för ventilation. Jag tror att du shablonmässigt får lägga på typ en dag för varje genomföring. Det skall monteras beslag innan underlagspappen, pappen skall dras upp på beslaget, håltagning i plåten, olika överbeslag på plåten osv.
Och det kommer att finnas liknande "avvikelser" på väggarna där en enstaka detalj ger 0,5 - 1 dag extra per detalj.
Och hittar du bara en ordinärt duktig snickare så får du lägga på 50 - 100%, och dubbla en gång till om du får tag på någon riktigt dålig.
Och hantering av material och avfall kan ta minst lika lång tid som själva bygget. Om det inte går att ordna väldigt rationellt.
Men om man tar taket. Troligen har du några genomföringar, ex. för ventilation. Jag tror att du shablonmässigt får lägga på typ en dag för varje genomföring. Det skall monteras beslag innan underlagspappen, pappen skall dras upp på beslaget, håltagning i plåten, olika överbeslag på plåten osv.
Och det kommer att finnas liknande "avvikelser" på väggarna där en enstaka detalj ger 0,5 - 1 dag extra per detalj.
Och hittar du bara en ordinärt duktig snickare så får du lägga på 50 - 100%, och dubbla en gång till om du får tag på någon riktigt dålig.
Och hantering av material och avfall kan ta minst lika lång tid som själva bygget. Om det inte går att ordna väldigt rationellt.
Fint. Då har jag i alla fall något att utgå ifrån hur jag skall tänka. Som f.d kock utbildad vet jag allt om förberedelser att det är A o O om saker skall flyta vilket jag alltid tar in i mina byggen med, och blir nästan mitt fall, för jag får aldrig de små vilopauserna som annars uppstår naturligt vid att gå och hämta saker osv 😂H hempularen skrev:Nu är jag amatör. Men jag gissar att en duktig snickare fixar det du räknat upp på ca 2 månader. Men väldigt mycket tid kan gå åt bara på att bära fram material, så om materialet ligger mer än 5m från arbetsstället, så skall du nog lägga på avsevärt med tid för det. Det där plåttaket har jag absolut noll kunskap om hur lång tid det kan ta.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Men nyckeln är att hitta rätt hantverkare. Ute på landet byggdes ett attefallshus på en granntomt. Det var 4 - 5 man på bygget varje dag, från maj till september (grunden hade gjutits året innan). Då var det fortfarande inte monterat fönster, och panelen var 3/4 färdig. Så vitt jag kunde se var väggarna isolerade men inget var gjort på insidan. De monterade ett plåttak, 3 gubbar fick dit 1 - 2 plåtsegment per dag.
Bedrövligt lurendrejeri. Då kan jag jämföra med grannen som byggt 1 1/2 plan hus där 2 snickare (förutom vid takläggning då de var 5 och lade plåttaket). Nu byggde han med färdigkapad, men där var det vädertätt + garage uppsatt och vädertätt med fönster mm, på 1 1/2-2månH hempularen skrev:Men nyckeln är att hitta rätt hantverkare. Ute på landet byggdes ett attefallshus på en granntomt. Det var 4 - 5 man på bygget varje dag, från maj till september (grunden hade gjutits året innan). Då var det fortfarande inte monterat fönster, och panelen var 3/4 färdig. Så vitt jag kunde se var väggarna isolerade men inget var gjort på insidan. De monterade ett plåttak, 3 gubbar fick dit 1 - 2 plåtsegment per dag.
Där har du väl svarat på din egen fråga, på ett ungefär iallafall😃.N Nygge72 skrev:
Nej, för de gjorde mycket innanför skalet med, som inte jag såg 😁 Såg ju dock att även dessa fuskade med tiden. 2 timmar som grannen fick betala för varje dag som de ej var där. Kom sent/åkte tidigt och lika vid lunchtidK Kling 1 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Låter vara osagt vad de kommit överens om, men han var inte glad när han fick betala fakturorna och de gjorde på detta vis. Han kunde köpa att det var restid när de kom på morgon och slutade vid eftermiddag (men betalar man för 8 timmar så bör det ju vara 8 timmar jobb man får, sen kunde de ju lagt restid ovan detta), men att de skulle åka iväg och äta vid varje lunch istället för att ta med matlåda och han där fick betala en timme, var han mindre nöjd med.H hempularen skrev:
Är väl få andra jobb då kan komma 30min senare, och gå 30min tidigare och få betalt för 8 Tim (+1 timme vid lunch)
Klicka här för att svara