Hej! Ska lägga ett nytt pulpettak på ett förfallet garage på vårt landställe i sommar. Väggarna är murade och i ok skick men allt annat måste bytas. Nu behöver jag hjälp att beräkna vilka balkar jag kan använda.

Planen är att detta ska fixas under semestern. Jag har lite grundmått och bilder men vissa mått får jag uppskatta på ett ungefär tills jag är på plats då det ligger 60 mil bort. Jag har gjort en skiss så man får en överblick över måtten.

Garaget är knappt 60 kvm med 5 graders lutande pulpettak. Det är avdelat med en murad vägg och på längden ligger en I-balk i stål. Har inga exakta mått på balken men den är fortfarande bra bärighet, bara angripen av ytrost. Det finns urtag/fack i väggarna för takbjälkarna. Tänker att jag använder samma fack för de nya balkarna men kan eventuellt justera urtagens storlek så de stämmer med de nya balkarna.

Det som ska göras:
Riva nuvarande tak
Nya takbjälkar
Spika råspont
Underlagspapp och ytpapp
Vindskivor, hängrännor mm.

Detta är ett budgetbygge och behöver inte följa varenda byggstandard. Målsättningen är att med minsta medel få ett tätt tak som håller en tid framöver. Det ska till en början inte isoleras.

Skulle det räcka med att använda 45x195 eller 45x220 med skarv mitt på? Skulle isf. kunna skarva mitt över I-balken alt. lägga balkarna omlott, vad tror ni? Byggmax ligger nära och har låga priser så det är fördelaktigt om jag kan köpa allt där.

• Förfallet garage med murade väggar och skadat pulpettak i behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förfallet garage med skadat tak, murade väggar, rörigt golv med spillror och en rostig arkivskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med de mått du angett bör 45x195 C24 räcka. Om du kan komma över fingerskarvat virke i full längd räcker det med 45x170 C24. När det gäller IPE-balken behövs exaktare mått för att man ska kunna räkna på det.

Tror inte byggmax kör fingerskarvat i dom dimensionerna men kan kolla med dem. 45x195 skulle dock funka fint också isf. Om jag skarvar 45x195, ger överlappningen mycket extra bärighet eller brukar man skarva rakt mitt på balken? Fattar det där med I-balken, skulle man kunna uppskatta ett minimum för vad som är tillräckligt? Planen är nämligen att beställa virket så det levereras i samband med att jag kommer dit. Tycker balken har sett ganska kraftig ut så tror inte det ska vara något problem men visar den sig vara för klen får jag väl försöka förstärka med ytterligare en balk. Då kan det dock bli tight att hinna under den veckan jag har på mig men finns inte så mycket mer att göra.

En överlappning där reglarna ligger omlott och är spikade/skruvade på en rejäl sträcka ger bättre styvhet. Skarvningen ska vara centrerad över stödet. Mät bredd och höjd på balken. En 100 mm bred IPE ska vara 200 mm hög. Det kan röra sig om en äldre typ, jag tycker det liknar en INP. Min gissning är att den är tillräcklig för ändamålet, men som sagt först måste man fastställa typen. Alla hållfasthetsdata för stålbalkar hämtar man från tabell.

• Älska
theCarl
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.