20 043 läst ·
28 svar
20k läst
28 svar
Beräkna skugga från grannens hus
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
Detta går faktiskt att få till i SketchUp också, där kan man markera ut sin position i Google Maps och sedan justera tid och datum för att se skuggorna.
Använde jag när jag skissade hus för att avgöra kvällssol med mera.
Använde jag när jag skissade hus för att avgöra kvällssol med mera.
Jaså? Drt är mest att jag inte alls är bekant med Sketchup och andra program, därav jag sökte hjälp. Men det bilden fgo har gjort är precis vad jag är ute efter.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
Då får vi se det som ett tips ifall någon annan hittar tråden senare ☺️
Fungerade utmärkt att kolla på direkt i webbläsaren. Kör mac och Safari.fgo skrev:
Vilket program gör du det där i? Jäkligt snyggt!
Vi funderar på att anlägga pool samt attefallshus och funderar då mycket på hur eventuell attefallshus placering kommer skugga poolen från Maj till Augusti.
Japp, helt korrekt!13th Marine skrev:
Gjorde samma sak för en nyproducerad lgh, fördelen med Sketchup är att Google än gång i tiden "ägde" det och då var det helt gratis vilket gjorde att det fick en otrolig spridning och därmed finns det det otroligt mkt youtube-filmer att tillgå samt många "connections" till Google Earth och andra "tyngre" programvaror etc.
Idag är det Trimble som äger Sketchup och tar betalt för det, men det finns en gratis verison som heter Make som är väldigt bra och dessutom kan man ladda ner Sketchup 8 som var den sista versionen innan Google sålde och den funkar bra för det mesta.
Det är Autodesk revit som jag kör det i. Det går att köra betydligt snyggare renderingar men hade inte riktigt tid att fixa det igår.Thiger skrev:
Jag kan säkert hjälpa dig med om du skissar upp hur det kommer se ut och hur väderstreck och sånt ligger. Rita på ett papper och ta en bild så ordnat jag det.
Hej! Vi sitter och tittar på hur vi ska placera vårt hus för att få mest sol då vi precis fick reda på att grannen kommer lägga sig rätt högt och jämsides med oss, prövade trivselhus program men vet inte om skuggorna där stämmer, kan det blir så långa skuggor med 7,5 i nock på hus och 4m på garage? https://www.devolv.com/trivselhus/m...yle=satellite#18.39/57.698774/12.123405/10/52
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 626 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 626 inlägg
Om granne ligger högt, har grannen tänkt staket, tujor som kan bli höga. Kan vara bra att ta med i beräkningen. Oavsett om granne ligger högt eller inte så ta med ev. Tujahäck eller annan hög växtlighet. Solceller ser inte ut att fungera på ditt tak. Värt att gå in på Boverkets hemsida och läsa samtliga skrivelser om solceller och rättigheter till ljus på din tomt. Där står bl.a. att du har rätt till ljus på din tomt och att solcells installationer inte får påverkas, kommer inte ihåg om det var vissa procent. Ring Boverket för att få fram rätt skrivelse. Det är en Pdf.fil. Tyvärr, har jag inte möjlighet att gå in och leta upp länken till pdf filen.E ErikssonSara skrev:Vi ska bygga hus i Skåne och huset är placerat med kortsidan i söder samt altan i sydväst. Hur beräknar jag den eventuella skuggan från min granne som befinner sig 8 meter (hus till hus) direkt söder om mig med en hushöjd på 12 meter till nock.
Hur beräknar jag vart solen träffar klockan 12:00 i maj månad om vi befinner oss på GPS-positionen:
55.479160 och 13.488832? Vore toppen om någon ville göra uträkningen till mig =)
Redigerat:
grannen kommer ligger på ca 0,5m högre än oss, tack för input om tujor och solceller. jag ska kika på boverkets hemsida vad de skriver. stämmer skuggorna i denna modellen tror du?
17:35 i juli är detta. ser ut som vi får ha altan p åframsidan och baksidan om vi vill fånga både dags och kväls sol?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
kika på denna länk, tror ni skuggorna stämmer? https://www.devolv.com/trivselhus/m...tyle=satellite#19.49/57.6985562/12.1236485/10
Klicka här för att svara