K Kane skrev:
Intressant matematik.....
120 m3 skall det bli med dina mått.
Hur menar du då? 146/2 = 73m2 X 3m djupt blir 219m3
Jag satte 5x5 m i botten för att jag antog han behövde gräva bredare än 4m för utrymmet som behövs.

Ossian K Olsson
TS, är detta ett praktiskt fall där du ska bygga något eller är det en räkneuppgift i skolan?

Räkneuppgift för ett anbud

Behöver veta hur man räknar ut massorna som ska tippas. Men jag får inte riktigt till de.

Om det inte hade varit 45grader lutning så är jag med, men att det måste vara 45grader försvårar för mig då jag blir osäker

Ossian K Olsson
N Niki William skrev:
Behöver veta hur man räknar ut massorna som ska tippas. Men jag får inte riktigt till de.
Okej. Det är lite svårt när det inte är mer uppgifter men säg att du ska gräva ett dike och det som ska grävas ut är enligt ovan. Det ger 21 teoretisk fasta kubik. Svällfaktorn på jord är ca 50% så lösa kubik är då 31,5 kubikmeter.

Vikten beror på hus blött det är och materialets tekniska egenskaper. Men räkna högt med 2 ton per fasta kubikmeter vilket ger 42 ton per meter. Deponikostnad för massor är väldigt svängande mellan 50-200 kr tonnet för rena massor plus transport.

Sedan så räcker det med en fast kubik då jag lägger på allt efteråt

S snickar skrev:
Hur menar du då? 146/2 = 73m2 X 3m djupt blir 219m3
Jag satte 5x5 m i botten för att jag antog han behövde gräva bredare än 4m för utrymmet som behövs.
Det är ju ett "dike" och 5 meter långt med 5 bred botten blir 120 m3..
N Niki William skrev:
Det är det måttet jag försöker få framm. Tänk er ett krondike med botten som är 4 meter brett djupet är 3 meter men det måste luta 45grader på båda sidorna
N Niki William skrev:
Botten är 4meter. Djupet är 3meter och lutningen är 1:1 på båda sidorna. Vad blir volymen?

N Niki William skrev:
Sedan så räcker det med en fast kubik då jag lägger på allt efteråt
Om du menar att du lägger tillbaka massorna igen så kommer det resultera i att du får göra en kulle eller frakta bort överskottet.

K Kane skrev:
Det är ju ett "dike" och 5 meter långt med 5 bred botten blir 120 m3..
Den infon missade jag att hon la till. Utgick från första inlägget. Annars funkar mitt enklare överslag. Tänkte att det var ett hus då.

Nej jag menar lägger på marginalerna utöver den fasta kubiken

N Niki William skrev:
Diket är 10 meter långt
240 m3.

K Kane skrev:
240 m3.
Hur räknar du då?

Walle85
21m³ x 10 = 210m³

Detta förutsätter lodräta kanter på kortsidorna och inget påslag på vad schaktmassorna blir när de väl är uppgrävda (svällfaktor?). Sen var det någon som nämnde att man måste ta höjd för att kanske gräva ut mera för att komma åt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.