3 627 läst ·
33 svar
4k läst
33 svar
beräkna schaktmassor hur?
Räkneuppgift för ett anbud
Behöver veta hur man räknar ut massorna som ska tippas. Men jag får inte riktigt till de.
Om det inte hade varit 45grader lutning så är jag med, men att det måste vara 45grader försvårar för mig då jag blir osäker
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 293 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 293 inlägg
Okej. Det är lite svårt när det inte är mer uppgifter men säg att du ska gräva ett dike och det som ska grävas ut är enligt ovan. Det ger 21 teoretisk fasta kubik. Svällfaktorn på jord är ca 50% så lösa kubik är då 31,5 kubikmeter.N Niki William skrev:
Vikten beror på hus blött det är och materialets tekniska egenskaper. Men räkna högt med 2 ton per fasta kubikmeter vilket ger 42 ton per meter. Deponikostnad för massor är väldigt svängande mellan 50-200 kr tonnet för rena massor plus transport.
Sedan så räcker det med en fast kubik då jag lägger på allt efteråt
Det är ju ett "dike" och 5 meter långt med 5 bred botten blir 120 m3..S snickar skrev:
N Niki William skrev:
N Niki William skrev:
Nej jag menar lägger på marginalerna utöver den fasta kubiken
Diket är 10 meter långt
21m³ x 10 = 210m³
Detta förutsätter lodräta kanter på kortsidorna och inget påslag på vad schaktmassorna blir när de väl är uppgrävda (svällfaktor?). Sen var det någon som nämnde att man måste ta höjd för att kanske gräva ut mera för att komma åt.
Detta förutsätter lodräta kanter på kortsidorna och inget påslag på vad schaktmassorna blir när de väl är uppgrävda (svällfaktor?). Sen var det någon som nämnde att man måste ta höjd för att kanske gräva ut mera för att komma åt.