Borde funka med hur grov som helst, men någonstans blir det lite onödigt ;)

Hur räknar man på sugsidan? Kan inte ha pumpen precis nere vid vattnet, eftersom vattenståndet varierar en del över året.

Strip Strip skrev:
Hur räknar man på sugsidan? Kan inte ha pumpen precis nere vid vattnet, eftersom vattenståndet varierar en del över året.
Sätt pumpen på en liten flotte så har du konstant vattenstånd på sugsidan.

Du kommer få en tryckförlust i slangen precis som på trycksidan (du får kika i tabeller utifrån dimension, längd och flöde).
Utöver detta har du tryckförlust på sughöjden.
Tänk på att man max kan suga motsvarande 8-9m sughöjd (0.8-0.9 bar).

TS du har inte fundera något på tipset jag gav dig med djuphålspump istället? Slipper du lång grov sugledning och vattenståndet är inget problem om du lägger den där det alltid finns vatten.

Maxwells demon TotalControl skrev:
TS du har inte fundera något på tipset jag gav dig med djuphålspump istället? Slipper du lång grov sugledning och vattenståndet är inget problem om du lägger den där det alltid finns vatten.
Jodå, jag funderade ett tag på det, men det verkade bökigt: jag kommer inte riktigt fram till vattnet, det är väldigt sankt och en del vass. Skulle behöva en båt, men det har jag ingen. Och så hittade jag en liten pump hemma hos farsan som jag tänkte prova med.

D Dilato skrev:
Sätt pumpen på en liten flotte så har du konstant vattenstånd på sugsidan.
Det vore ju faktiskt lite kul, men det får bli en liten flotte till bottenventilen istället.

13th Marine 13th Marine skrev:
Du kommer få en tryckförlust i slangen precis som på trycksidan (du får kika i tabeller utifrån dimension, längd och flöde).
Utöver detta har du tryckförlust på sughöjden.
Tänk på att man max kan suga motsvarande 8-9m sughöjd (0.8-0.9 bar).
Jag hittade en tabell till slut, när jag väl fick kläm på googlandet. Tyvärr är det relativt brant, så jag har närmare sex meter lyfthöjd till stubben där jag hoppats kunna montera pumpen. Får bli en liten plattform närmare vattnet istället, så kommer jag undan med två meter, lagom för min 40-slang :ok:

597238-f72d306018b48df3e7219ffe106f1652.jpg

• Tabell över max ledningslängd vid olika sug- och pumpkapaciteter inklusive motstånd för bottenventil och vinkelslutstycke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.