Hej! Skall öppna upp en vägg mellan kök och vardagsrum. Har kikat en del på internet och använt mig av ett beräkningsverktyg men tänkte höra mig för.
Att sätta upp en balk på 450mm är lite väl grovt då man kommer behöva gå limbo eller har jag gjort något fel? Att växla av eller att räkna om till en stålbalk är något jag tänkt på men behöver väl vända mig mot en konstruktör för ett sådant ärende?

tack på förhand!

• Webbsida för beräkning av laster på byggkonstruktioner, visar alternativ för tak och golvbjälklagens egentyngd samt snözoner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital skiss av 1 1/2-planshus med måttangivelser och materialval för byggkonstruktion.
    Skapa konto
  • Skärmbild av webbplats, visar listor över limträdimensioner med deformation och nyttjandegrad, byggrelaterad tabell.
    Skapa konto
Packebror Packebror skrev:
Hej! Skall öppna upp en vägg mellan kök och vardagsrum. Har kikat en del på internet och använt mig av ett beräkningsverktyg men tänkte höra mig för.
Att sätta upp en balk på 450mm är lite väl grovt då man kommer behöva gå limbo eller har jag gjort något fel? Att växla av eller att räkna om till en stålbalk är något jag tänkt på men behöver väl vända mig mot en konstruktör för ett sådant ärende?

tack på förhand!
Nej det där verkar ligga i de mått jag sett på forumet för den storlek på öppning i hjärtvägg.
Du kan ju gå ner i höjd om du väljer en bredare limträbalk men tyvärr inte så mkt. Skulle nog satsa på en stålbalk för att slippa en balk som inkräktar på höjden så pass mkt.

T Tompafix skrev:
Nej det där verkar ligga i de mått jag sett på forumet för den storlek på öppning i hjärtvägg.
Du kan ju gå ner i höjd om du väljer en bredare limträbalk men tyvärr inte så mkt. Skulle nog satsa på en stålbalk för att slippa en balk som inkräktar på höjden så pass mkt.
Ja så mycket har jag förstått med, och därför jag är inne på att göra just det du säger att ha en stålbalk. Men då är det en konstruktör som bör kontaktas antar jag?

Antar att du har upplagslaster på ca 39 kN (2x).
Då borde en HEA200 (med höjd 190 mm) funka.

G Granngubben skrev:
Antar att du har upplagslaster på ca 39 kN (2x).
Då borde en HEA200 (med höjd 190 mm) funka.
Hade faktiskt turen att stöta på en konstruktör i arbetet som räknat ut att en hea 160mm skall göra jobbet! Ibland så har man tur, tack för responsen iallafall!

• Gilla
Granngubben
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.