Hej! Skall öppna upp en vägg mellan kök och vardagsrum. Har kikat en del på internet och använt mig av ett beräkningsverktyg men tänkte höra mig för.
Att sätta upp en balk på 450mm är lite väl grovt då man kommer behöva gå limbo eller har jag gjort något fel? Att växla av eller att räkna om till en stålbalk är något jag tänkt på men behöver väl vända mig mot en konstruktör för ett sådant ärende?
tack på förhand!
Att sätta upp en balk på 450mm är lite väl grovt då man kommer behöva gå limbo eller har jag gjort något fel? Att växla av eller att räkna om till en stålbalk är något jag tänkt på men behöver väl vända mig mot en konstruktör för ett sådant ärende?
tack på förhand!
Nej det där verkar ligga i de mått jag sett på forumet för den storlek på öppning i hjärtvägg.Packebror skrev:
Hej! Skall öppna upp en vägg mellan kök och vardagsrum. Har kikat en del på internet och använt mig av ett beräkningsverktyg men tänkte höra mig för.
tack på förhand!
Du kan ju gå ner i höjd om du väljer en bredare limträbalk men tyvärr inte så mkt. Skulle nog satsa på en stålbalk för att slippa en balk som inkräktar på höjden så pass mkt.
Ja så mycket har jag förstått med, och därför jag är inne på att göra just det du säger att ha en stålbalk. Men då är det en konstruktör som bör kontaktas antar jag?T Tompafix skrev:
Antar att du har upplagslaster på ca 39 kN (2x).
Då borde en HEA200 (med höjd 190 mm) funka.
Då borde en HEA200 (med höjd 190 mm) funka.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur beräknas bärförmåga på limträbalk som sticker ut från fasad?
Lösvirke & Timmerhus -
Hjälp att beräkna dimension på limträbalk omgående.
Byggmaterial & Byggteknik -
Beräkna nedböjning på limträbalk för pergola
Altan & Uteplats -
Beräkna limträbalk carport?
Byggmaterial & Byggteknik -
Lyftbom av limträbalk - beräkna maxlast
Verktyg & Maskiner