Hejsan

Tänkte montera ny sidodörr till garaget. Jag är en glad amatör med stort tålamod och det verkar inte vara så svårt att montera en dörr.
Men behöver lite tips och råd. Finns inget hål där jag planerat dörren så måste såga. :-)
Hur går jag tillväga? T.ex. undrar jag om det bästa är att demontera panelen först och sedan såga till den när dörren är monterad? Samma sak med gipsskivorna på insidan? Demontera?
Eller måtta och ta tigersågen och såga upp hela hålet rakt av?

Är även intresserad av hur jag bör bygga reglarna? Tänkte använda en existerande regel åt ena sidan och sätta upp en extra på andra sidan med en tvärgående upptill. Låter vettigt?

Något annat att tänka på? Ska bli varmgarage så köper en isolerad ytterdörr.

Ett par bilder...
Foto 27-09-14 12 32 02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Foto 27-09-14 12 32 29.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plocka bort panel och gips så du ser vad du sågar, inge bra att dra av en elledning tex.

peternicklas
Mät upp höjden för dörren. Försök att se om du kan finna takstolarna. Bästa är att placera dörren mellan 2 takstolar. Kapa lockpanelen med lämplig såg där man kan ställa djupet. Såga sedan panelen på samma sätt. Elen ligger på insidan så den borde du inte komma åt. Sedan är det bara till att plocka bort det som dyker upp. Du måste montera en regel ovanför dörren samt på sidorna så att du har något att spika panelen i. Regel/reglar ska även sättas på sidorna för karmen. Tar du bara några panel i början så kan dumästa ut var den ena reglen är och sedan måtta för hålet.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.