T
Nej, inte blanda flytspackel i cementblandare.

Var istället 3 gubbar så en är i badrummet och häller ut flyt, en står och vispar hela tiden och den tredje springer med hinkar.

17 kvadrat är inte så farligt stort.

Paul-Staffanstorp
tank77 skrev:
Nej, inte blanda flytspackel i cementblandare.

Var istället 3 gubbar så en är i badrummet och häller ut flyt, en står och vispar hela tiden och den tredje springer med hinkar.

17 kvadrat är inte så farligt stort.
Precis den rätta lösningen... d^_^b

3 gubbar som ska veta sina platser och bara jobba utav hel*ete under en dryg timme... :wow:

alright låter bra, men varför inte cementblandare?

Paul-Staffanstorp
Det går inte att blanda flytspackel ordentligt i en cementblandare...
Det måste vispas för att det ska blanda sig ordentligt och sen måste det gå fort vilket det inte gör i en cementblandare heller.

Ett par anledningar...

Jag blandade i ca 4 säckar åt gången i en cementblandare och sedan vidare till två gubbar som vispade det sista innan leverans till flytchefen, då blev det fart. Det blev bra, men då visste jag inte att det var så noga med vispningen, så idag kanske jag bara kört vispning enbart.
Men se till att ha en vispmaskin som klarar tungt jobb under en timma. Inte kul om den lägger av mitt i.

Paul-Staffanstorp
Ja, som sagt sparar det ingen tid och förenklar inte arbetets gång... tvärtom...

Mikael_L
pbengtsson skrev:
Men se till att ha en vispmaskin som klarar tungt jobb under en timma. Inte kul om den lägger av mitt i.
Hehe, en kompis som jag försökte hjälpa hade en 450W Black&Decker, oväxlad.
Den började tokryka redan vid första säcken ... :D

Som tur var hade grannen en kraftig tvåväxlad 700W Metabo, så det löste sig trots allt.

när det endå finns samlad expertis. Jag har vispat sönder ett par simplare "färgvispar" som man har till t.ex fogmassa, ska man köpa nån rejälare visp eller bara ha ett litet lager av de små?

matar man på med hinkar hela tiden? behöver man isåfall 3+ hinkar att snurra runt mellan vispare, springare, gjutare...

• Gilla
mlavin
  • Laddar…
Mikael_L
Har du en stark maskin att vispa med så kan du använda en stor visp. (Oavsett om den är kraftigt byggd eller inte)
Men att vispa med någon klen borrmaskin funkar knappt, men kanske lite hjälpligt ifall man har en ganska liten visp, dvs liten diameter. Då går det ju lättare runt.

Hakar på tråden med en fråga: Om man har betonnggolv som gjutits med nästintill godkänt fall mot brunnen redan, hur tjockt kan man lägga på "vanligt handspackel"? Jag tänker att jag kanske inte behöver flyta alls, om det bara handlar om att bygga upp 10-15 mm?

Paul-Staffanstorp
Jag kör själv med en riktig omrörare och stor visp typ denna...

110182182_1.jpg

b8q :

Vad gäller handspacklingen beror det på vilken sort du använder hur tjockt du kan bygga med detta.

T
En Rubi ska det vara.......

image1_755a8af6c6a75a2900b189f2a1ece2cd.jpg

.....eller en Berg

image1_bf3a02d10174e9e4bdecbae3943fc49c.jpg

Paul-Staffanstorp
Möjligt men nu är ju jag en Festoolidiot så... ;)

Ville mest visa modellmässigt...

Men är faktiskt nöjd med Festools då den är liten och smidig och än en gång fördelen med att ha samma kabel som till andra maskiner man redan har inkopplade i närheten...

Tyresö
Tror ni skulle klara er med en sån här:

visp.jpg-for-web-large.jpg

Paul-Staffanstorp
Ha ha ha... är du packad eller har du bara svårt att sova... ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.