Vi ska bygga en mur runt tomten och har/hade bestämt oss för Benders Megawall. Nu har vi hört från flera håll om problem med just denna mur bla. kan stenarna skilja så mycket måttmässigt sinemellan att det blir problem vid läggningen. Vi har pratat med Benders direkt , men de säger att de har HAFT problem med detta för 4-5 år sedan , men nu ska det vara OK. Den tillåtna toleransen är dock max 4 mm och det blir ju en skillnad ....eller märks inte detta ?
Har nån erfarenhet av att bygga denna mur, har hört nåt eller liknande så tar vi tacksamt emot alla synpunkter innan beställningen ska göras ( denna vecka! )
Har nån erfarenhet av att bygga denna mur, har hört nåt eller liknande så tar vi tacksamt emot alla synpunkter innan beställningen ska göras ( denna vecka! )
Jag har köpt megawall-stenar på blocket och därmed fått sten från många olika leveranser. Det handlar om cirka 250 sten tror jag. Sett till yttermåtten har jag inte hittat några avvikelser, däremot kan framsidan bli rätt olika beroende på hur dom knäcks. Just därför är det viktigt att blanda stenar från olika pallar för sätter man ett "stenpar" bredvid varandra kan skillnaden i utstick på framsidan bli väldigt stor. På pallen ligger stenarna i "par".
Gjorde en sån mur förra sommaren och är väldigt nöjd... Gjorde fem varv hög och ca 30 meter med ett 90graders hörn. Den har iaf klarat vintern galant utan att den börjat röra på sig.
Väldigt snabb och smidig att lägga ut, men tungt...
Väldigt snabb och smidig att lägga ut, men tungt...
Min står på betong... Annars finns det rätt så bra beskrivningar på hemsidan hur man ska göra med allt...
La med några bilder....
La med några bilder....
tänk på att isolera underifrån och bakifrån....lägg ev dränering och efter några
rader är lagda så kan man "klämma" fast markduk och använda som jord
ankare...så man inte blir besviken efter några år
. det finns en snygg topp-sten
som man kan lägga in en ljusslinga i, blir riktigt snyggt.
//
M
rader är lagda så kan man "klämma" fast markduk och använda som jord
ankare...så man inte blir besviken efter några år
som man kan lägga in en ljusslinga i, blir riktigt snyggt.
//
M
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur kan jag ”snygga” till änden på muren? Benders megaloc
Trädgård allmänt -
Vilken mursten är bäst? Benders megasmart eller megastone?
Trädgård allmänt -
Stödmur Benders Labyrint Maxi
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur göra fuktskydd och tjälskydd för Benders mur
Grund & Markarbeten -
nån mattekunnig ? kapa Benders mursten till tårtbitar - hur räkna ut vinkeln ?
Byggmaterial & Byggteknik