Hej. Ska bygga en rak mur med två "lager" Megawall i botten (grund och top) och sedan montera Megaloc ovanpå två lager till som blir "fristående" utan jord bakom så att säga. Överst blir det Megatäck.

Nu till min fråga - Längst ut till både höger och vänster så "startar" ju muren så att säga. Hur får man det snyggt där egentligen? Börjar jag med Megawall där så blir det ju ingen snygg "kortsida" på stenen. Finns ju slutsten som är 200x200 ja - men hur gör man med dom "långa"? Samma fråga med Megaloc - hur gör man i ändarna på muren?

Två grå tegelväggar visar optisk illusion av samma höjd.
 
N Niklas_NiKeMaN skrev:
Hej. Ska bygga en rak mur med två "lager" Megawall i botten (grund och top) och sedan montera Megaloc ovanpå två lager till som blir "fristående" utan jord bakom så att säga. Överst blir det Megatäck.

Nu till min fråga - Längst ut till både höger och vänster så "startar" ju muren så att säga. Hur får man det snyggt där egentligen? Börjar jag med Megawall där så blir det ju ingen snygg "kortsida" på stenen. Finns ju slutsten som är 200x200 ja - men hur gör man med dom "långa"? Samma fråga med Megaloc - hur gör man i ändarna på muren?

[bild]
Det finns hörnsten som är 400x200 som du använder vid synligt avslut.
Ett grått betongblock etiketterat som "MEGAWALL HÖRNSTEN 400x200x150 MM", sannolikt avsedd för konstruktion eller landskapsdesign.

Varför vill du köra Megaloc på de översta raderna?
 
B Bonzo2000 skrev:
Det finns hörnsten som är 400x200 som du använder vid synligt avslut.
[bild]
Tack för bilden! Men den är väl bara "klippt" på två sidor enligt Benders. Och således slät på insidan? Tänkte om det fanns en likadan som är "skrovlig" även på insidan.
 
N Niklas_NiKeMaN skrev:
Tack för bilden! Men den är väl bara "klippt" på två sidor enligt Benders. Och således slät på insidan? Tänkte om det fanns en likadan som är "skrovlig" även på insidan.
Nja, jag vill minnas att hörnstenen är "skrovlig" på alla sidor runt om. Jag har inga bilder som visar baksidan, men jag kan kika om jag kommer åt att se när jag kommer hem i eftermiddag.

Mur av staplade grå stenblock, trätrall bredvid, utomhus i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stenmur nära trätrappsteg, utehus, grusmark, konstruktion med modern design, ingen synlig person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.