18 085 läst ·
147 svar
18k läst
147 svar
belyst med grön laser
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hur beter man om man inte är det. Jag menar det kan bli olyckligt om t.ex. busschauffören "duckar" för att hen inte vill bli bländad.
Redigerat:
Skulle militären vilja ha ett vapen som kan, eventuellt med lite tur, ha verkan?Troberg skrev:
I sammanhanget så pratas det om ett något som potentiellt kan vara farligt, som i en olycklig situation kan ställa till med problem och en olycka.
6-700 meter? En ballong är ung 2-3mm på drygt 300m. Då är belyser din prick från lasersiktet ett område som är bra mycket större än en vanlig ballong på 600-700m.Troberg skrev:
Nog vet väl du vad du citerade.nikasp skrev:
Jag menar att det är även situationer som kan uppstå även när man inte sitter fastspänd, med upptvingade ögonlock...
Man kanske inte skall stirra sig blind... på att man kan bli bländad. Utan vad som kan hända i och med att man undviker att bli bländad. Man förlorar koncentrationen på det man gör.
http://www.lia.org/subscriptions/safety_bulletin/laser_pointer
Secondary Effects
Safety professionals are especially concerned about secondary effects, those experienced during critical activities such as driving down a busy highway. If the driver lost control due to either a split second visual effect or a psychological effect (startle or panic), the consequences could be dire. There are reports of pilots who have had to look away or hand control of a landing airplane over to a co-pilot after similar incidents from more powerful light show lasers.
Laser experts agree that transient visual effects are possible and should be addressed. These effects are called glare, flashblindness, and afterimage. While there are slight differences in the definitions scientists use for these terms, they all refer to some vision disruption that lasts only a few seconds or minutes. The Laser Institute of America has received one report where exposure to a laser pointer startled a bus driver resulting in a traffic accident.
People often have strong psychological reactions to being illuminated with a laser beam. One researcher found that at times people receive eye injuries, not from the beam itself, but by a strong response that includes vigorously rubbing or sticking their fingers in their eye.
Redigerat:
Du väljer sedan att gå över till ett vapen, ett effektivt sådant, när man pratar om laser pekarna så pratar man om riskerna. Det finns ingen som skriver, här eller i någon tidning att det är 100% säkert att det händer något. Att någon får en ögonskada eller att någon blir bländad.Troberg skrev:Laserpekare, även gröna, är rätt harmlösa, kvällspressens rubriker till trots. Blinkreflexen är snabb nog för att skydda mot dem, plus att pricken är så liten att det är otroligt svårt att faktiskt hålla den på pupillen någon längre stund.
Skräckrubrikerna i pressen är ju ännu löjligare när de pratar om försök att blända piloter. För att kunna pricka pilotens öga så måste man ha en rätt flack vinkel, så man måste vara uppemot en kilometer bort, minst. På det avståndet ska man med en pytteliten prick träffa en pupill som finns i ett fordon som rör sig attans fort, OCH hålla kvar pricken på pupillen. Will not happen. Dessutom, de flesta laserpekare är rätt kassa, så på det avståndet har de en halvmeterstor prick som inte är starkare eller farligare än en ficklampa.
Jag spelar airsoft, där används ofta lasersikten (röd, grön eller IR), och mig veterligt har ingen hittills inom hobbyn blivit skadad av dem (och de har diskuterats en hel del). Detta trots att man pekar på varandra hela tiden med dem.
Men visst, det finns ju tokstarka lasrar som man kan gravera metall med, men det är ju knappast något som en grabb har tillgång till.
Nej, jag har inte läst alla artiklar. Men det är en skarp gissning utifrån de jag har läst.
Man pratar om en risk.
Vet du hur stor riskfaktorn är?
Är det okej att det händer en olycka;
per 100 "pekningar"?
per 1000 "pekningar"?
per 10 000 "pekningar"?
Om man råkar bli bländad en gång i en paintballmatch kanske inte ens är något man kommer ihåg att reflektera över. Om man ens märker det i den situationen man är i.
Spelar man paintball i mörker oftast, eller i dagsljus?
Ett laser sikte har klass 2.
((Nu vill jag ju inte att du skall motbevisa detta genom att stirra in i ditt sikte.)
Class 2
A Class 2 laser or laser system must emit a visible laser beam. Because of its brightness, Class 2 laser light will be too dazzling to stare into for extended periods. Momentary viewing is not considered hazardous since the upper radiant power limit on this type of device is less than the MPE (Maximum Permissible Exposure) for momentary exposure of 0.25 second or less. Intentional extended viewing, however, is considered hazardous.
Redigerat:
Polisanmäl ungen för bruk av vapen som denne olovligen innehar. Föräldrarna verkar inte fatta, kanske polis+soc kan prata omhändertagande mm ett språk de kanske bättre förstår.
Blinkreflexer, vinklar osv.. Laser har en tillräckligt och effektful koncentration av fotoner som duger till att snabbt bränna sönder t.ex ögon. De används t.om för kommunikation i 10 Gbit/s och snabbare. Alltså på/av inom 0,1 nanosekunder. Inga leksaker, och även om det skulle vara det i enskilt fall så kan ev offer ej avgöra det. Utan ev attack skall betraktas som vapenbruk och hanteras därefter.
Blinkreflexer, vinklar osv.. Laser har en tillräckligt och effektful koncentration av fotoner som duger till att snabbt bränna sönder t.ex ögon. De används t.om för kommunikation i 10 Gbit/s och snabbare. Alltså på/av inom 0,1 nanosekunder. Inga leksaker, och även om det skulle vara det i enskilt fall så kan ev offer ej avgöra det. Utan ev attack skall betraktas som vapenbruk och hanteras därefter.
Nu tror jag för visso att TS är tillräckligt smart för att inte agera på det viset.Gus5 skrev:
Det finns ju liksom steg däremellan som en vettig människa normal tar.
Tyvärr är starka laserapparater riktigt farliga saker och därför bör man slå ner hårt för att ingen chans att upprepa dumheterna skall ges. Det räcker med EN exponering på mindre än 1/10 sekund för att förstöra synen med tillräcklig effekt.
Troberg har också en viktig poäng i det han skriver.Gus5 skrev:
Man behöver inte få panik och bli rättshaverist bara för att någon har en mojäng med.grön laser.
Jag har kikarsikte också. Dessutom, det var mot en slät bakgrund där pricken stog ut tydligt. Hade det varit mot, säg, en buske, så hade jag inte sett den.
Jag vet inte, jag sysslar inte med paintball. Airsoft, däremot, spelas oftast i dagsljus, men jag har också spelat mycket i mörker, framför allt på hösten/vintern på inomhusarenor, där det verkligen kan bli kolmörkt, speciellt i källaren.
Exakt. Så, om polisen är så hispiga, sätt på er ett par glasögon. Kostar ett par hundralappar.
Och var det i det aktuella fallat en stark laser? Med enorm sannolikhet inte. Heck, vissa av de billiga laserpekarna som säljs är inte ens lasrar, utan bara en starkt riktad lysdiod...
Exakt. Skaderisken är mindre än om han kastat en snöboll på dig, eller råkat träffa dig med en fotboll eller frisbee (Frisbees är elaka, jag fick en discgolf-frisbee i revbenen, cirka 3 meter från utkastet, som nog spräckte ett revben och som lämnade en svullnad som var i klass med en av Scans vacuumförpackade korvar... Tog flera månader innan jag inte längre hade ont i revbenen.).
Man måste ha lite proportioner.
Eftersom det är omöjligt att veta hurvida lasern är farlig. Eller om personen kommer att återkomma med en kraftigare modell finns det all anledning att slå till hårt på en gång. Om du går runt med k-pist attrap på stan kan du ta det för sannolikt att t.ex polis inte chansar på något annat än att den är riktig.
Oavsett vad du tror eller ej Troberg, tycker du att det är OK att försöka blända piloter och bilister? Jag känner mig väldigt långt ifrån moralpanik i det här fallet. Fick ingen respons på inlägg #30 heller.