D Dilato skrev:
Dom där lyser ju mer än normal belysning, över 1000 lumen/m är ju som dagsljus.
Ja. Man kan visserligen dimra ned en del av dem. Men jag tror ändå att det känns som "mer" ljus eftersom man har belysningen hela vägen, och inte bara i punktform som på stolpar.

Så därför lutar jag åt att det blir armaturer på stolpar, även om det givetvis blir betydligt mer jobb än att fästa upp LED-slang.

Dessutom vill jag att installationen ska kännas permanent. Jag tror att upphängd LED-slang kommer kännas som en tillfällig lösning.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
hsd
Det finns ändlock, och sen drar man upp kabeln samt monterar kabelskydd, galvad plåt
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
WaldenWoods WaldenWoods skrev:
Tack! Kan du förklara "täta med plastpåsar" närmare? (Jag förstår att detta blir elektrikerns uppgift att utföra, eftersom man på detta sätt måste fixa rören och kabeln samtidigt, men jag behöver ändå förstå arbetsgången.)
Bara stoppa plastpåsar i gula slangens ände, det är för det inte ska komma in jord sten i den, kabeln klarar sig, den är tillverkad för att ligga i jord direkt. Som någon skrev, en galvad skena, klart det går det med. Och tar man då en skena som rymmer bägge kablarna så blir det bara en del som går upp på stolpen, Valet är ditt och du gör som du tänker.
 
hsd hsd skrev:
Det finns ändlock, och sen drar man upp kabeln samt monterar kabelskydd, galvad plåt
Tack! Googlade lite snabbt, och hittade t.ex. detta. Uppfattar att man sätter tätningsringen utanpå röret, och därefter locket, rätt?
https://www.rexel.se/swe/Produktkat...Kabel--rörtätningar/TÄTNINGSRING-50/p/0663216
https://www.rexel.se/swe/Produktkat...-huv-lock/Ändlock-50mm-tät-utvändig/p/0660125

Alternativt en skarvmuff, och ändlock i den.

Antar att man då gör hål i ändlocket med kabeln? Och tätar runt kabeln med silikon, eller? (Kabelskyddet i galvad plåt skyddar ju mot mekanisk påverkan, men inte mot vätskeinträngning i markröret.) Eller är det överflödigt?
 
J jonaserik skrev:
Bara stoppa plastpåsar i gula slangens ände, det är för det inte ska komma in jord sten i den, kabeln klarar sig, den är tillverkad för att ligga i jord direkt. Som någon skrev, en galvad skena, klart det går det med. Och tar man då en skena som rymmer bägge kablarna så blir det bara en del som går upp på stolpen, Valet är ditt och du gör som du tänker.
OK, det låter ju enkelt. Tack!
 
Nu börjar det bli lite överkurs i tråden, det med ändlock, varför köpa det, du kanske har den gröna påsen som ska vara för matavfall och är gratis. Bara pula in i ändan omkring kabeln. Sen du säger vattentätt, vet inte, men tror du att det inte finns vatten i mark, sen det med att det skulle komma vatten i gula slangen och frysa, för det gör det där skarvmuffarna är, har ingen betydelse för funktion eller livslängd på kabeln.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Nu börjar det bli lite överkurs i tråden, det med ändlock, varför köpa det, du kanske har den gröna påsen som ska vara för matavfall och är gratis. Bara pula in i ändan omkring kabeln. Sen du säger vattentätt, vet inte, men tror du att det inte finns vatten i mark, sen det med att det skulle komma vatten i gula slangen och frysa, för det gör det där skarvmuffarna är, har ingen betydelse för funktion eller livslängd på kabeln.
Toppen, tack! Inte göra det onödigt komplicerat, det håller jag med om.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Ja, helt klart onödigt komplicerat. Markröret gör att kabeln blir (mer) skyddad från mekanisk påverkan i marken och att det blir enklare att dra om kabeln vid behov., Kabeln i sig har inget problem med att det är vatten i röret. Gör avsluten så att det inte kommer in skit i röret som kan ställa till problem om du senare vill dra om något och så att det blir "snyggt" rent estetiskt. Ett täcklock kan vara en bra lösning, men de håller inte rören vattentäta. Att få något att vara vattentätt i mark är nästan omöjligt. Det är därför man har kopplingsdosor ovan mark eller fyllda med något, antingen gjutharts eller vatten. :D
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
WaldenWoods WaldenWoods skrev:
Toppen, tack! Inte göra det onödigt komplicerat, det håller jag med om.
Vad är det för rör du drar i marken? Ett flexrör kan du dra upp, böja och rikta öppningen nedåt om du inte vill ha vatten i. Men snyggt vet jag inte om jag skulle kalla det.
 
U
Du kan försöka täta markrör bäst du vill. Dra upp ändarna inomhus osv. Men det kommer lik förbannat bli vatten i dem.
Som andra säger, stoppa in en ihopknöglad påse eller en tvättsvamp i änden för att hindra Sten och grus att rinna in. Röret är mest för att skydda mot vassa stenar och att nån drar en spade i kabeln och till viss mån underlätta dragning av kabeln.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
hsd
Hur har det blivit
 
  • Gilla
drömmenomlandet
  • Laddar…
A Anders4531 skrev:
På den tiden var Philips bland de absolut bästa på marknaden inom belysning. Idag är det inte samma företag bakom det varumärket.

Sen gällande gårdsarmaturen. Dessa är ofta bättre än andra mer eller mindre slutna armaturer. Av naturliga skäl är det ingen fukt/kondens som står kvar. Samtidigt är lampan monterad med sockeln uppåt vilket också motverkar att fukt tränger in i lampan via skarven mot sockeln.Eller ner i fästet för den delen.

Och som med så mycket annat, vissa saker var bättre förr..... För runt 10 år sen var tekniken relativt ny och det var bara de stora tillverkarna som pysslade med LED. De gjorde också produkter av högre kvalité som kostade mer. T ex låg livslängden på en LED på uppemot 50000 timmar eller mer. Idag är inte konsumenten beredd att betala för det, så livslängden har dragits ner till 10-15000 timmar. Alltså överlag sämre komponenter och därmed känsligare för det mesta.

Det finns fortfarande riktigt bra grejor på marknaden. Men då är det för proffsmarknaden och då oftast mycket mer ljus, 1000 lm och uppåt.
Nu finns det riktigt fina LED-lampor med 50000 timmars livslängd, som dessutom har riktigt bra verkningsgrad. Sök på Philips Ultra Efficient, Osram Ledvance Ultra Efficient, och dessutom har Clas Ohlson en egen modell med samma egenskaper. Finns både som fullstor E27, klot E27, klot E14, päron E14 och GU10. Undvik Philips Ultra Efficient med 3000k (första varianten de släppte tillsammans med 4000k), de ger ett svagt grönt ljus som inte är så trevligt. Alla varianter med 2700k lyser jättefint enligt min erfarenhet.
 
  • Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Hur har det blivit
Det är på gång. Killen som ska hjälpa mig schakta mm har haft för mycket annat att göra, därför har det dröjt. Planerar nu att göra röjning, schaktning och markarbeten i slutet av maj.

Har landat i att dra ner runda trästolpar direkt i marken (såna som används till vilthägn), med stolpdrivare. Kabel i markör fram till varje stolpe. Skarva kabeln i dosa nedtill på stolpen baksida. Spika kabel längs stolpens baksida, upp till armaturens position. Fästa armatur på framsidan, på stolpens övre del.

Har inte valt armatur ännu.
 
  • Gilla
Alfredo och 6 till
  • Laddar…
hsd
Ta lite bilder senare
 
  • Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.