Nu när mörkret börjar komma smygande så funderar jag på att sätta upp lite belysning runt huset. Skulle vilja ha lampor vid takfoten som lyser upp fasaden lite svagt.
Jag har dock öppen takfot så det finns inget att sätta en vanlig spot i.
Har någon tips på lämpligt ”puck” som går att montera på direkt på undersidan av råsponten?

Gärna dimbara och lågspänning, så man kan montera dom själv.
Utsikt genom ett öppet fönster mot en trädgård med träd och grönska, taköverhäng och fönsterkarm synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nej, nej, nej. Inte mer ljusföroreningar utan någon praktisk nytta.

• Gilla
Magnus E K och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är det inte en praktiskt nytta att slippa gå i mörkret? Du kanske har becksvart inomhus också :thinking:. Jag kan ju kanske utrusta alla familjemedlemmar med varsin ficklampa när dom ska gå runt huset och hämta cyklar osv :p

K
D Daniel 109 skrev:
Så allting i livet ska baseras på praktisk nytta? Det här med att känna trygghet och må bra kan vi skippa helt då eller..

E etompau skrev:
Ett tips är att du använder markspottar för trädgård. De är vinklingsbara och lätta att montera med en skruv i monteringsbygeln. Klenspänning så det är fritt fram att själv montera grejorna.

Ett exempel: [länk]
tack för tipset!

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Frågan i tråden gäller val av material. Inte åsikter om belysning eller inte. Jag har rensat lite.
/moderator

• Gilla
  • Älska
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
B bobman skrev:
Skulle vilja ha lampor vid takfoten som lyser upp fasaden lite svagt.
B bobman skrev:
Är det inte en praktiskt nytta att slippa gå i mörkret?
Fast just när det gäller att inte behöva gå i mörkret så är ju inte lampor som lyser upp fasaden det bästa utan då är det ju bättre med lampor som lyser upp marken precis där man har fötterna. Man brukar inte stryka längs efter fasaden när man går utan gärna göra det en meter ifrån. I tider med höga elkostnader kan det vara bra att göra så att varje Watt verkligen kommer till maximal nytta.

BirgitS BirgitS skrev:
Fast just när det gäller att inte behöva gå i mörkret så är ju inte lampor som lyser upp fasaden det bästa utan då är det ju bättre med lampor som lyser upp marken precis där man har fötterna. Man brukar inte stryka längs efter fasaden när man går utan gärna göra det en meter ifrån. I tider med höga elkostnader kan det vara bra att göra så att varje Watt verkligen kommer till maximal nytta.
BirgitS BirgitS skrev:
Fast just när det gäller att
Tycker det är snyggare och mer praktiskt om ljuset kommer ovanifrån. Angående elen så gör jag inte av med mkt då jag värmer med fjärrvärme. Så jag tar gärna kostnaden för 50W till även om priset går upp till 10kr för en kilowattimma.

Du har inget tips på armatur? (Det som tråden handlar om)

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
BirgitS
B bobman skrev:
Tycker det är snyggare och mer praktiskt om ljuset kommer ovanifrån.
Ljuset kan ju komma ovanifrån rakt på marken i stället för att reflekteras i fasaden först.

Core Smart Outdoor med distansring för utanpåliggande montage och drivs med 700 mA konstantström så blir väldigt många på en slinga innan man är uppe på 50 V (eller vad nu gränsen för SELV går). Dimring bestäms av vilket drivdon du kompletterar med.
https://www.hidealite.com/sv-se/search?q=+Core+Smart+Outdoor,
Hämtat från deras guide över ljussättning utomhus: https://www.hidealite.com/sv-se/search?q=+Core+Smart+Outdoor,

BirgitS BirgitS skrev:
Ljuset kan ju komma ovanifrån rakt på marken i stället för att reflekteras i fasaden först.

Core Smart Outdoor med distansring för utanpåliggande montage och drivs med 700 mA konstantström så blir väldigt många på en slinga innan man är uppe på 50 V (eller vad nu gränsen för SELV går). Dimring bestäms av vilket drivdon du kompletterar med.
[länk]
Hämtat från deras guide över ljussättning utomhus: [länk]
Ganska precis nåt sånt jag letar efter. Stort tack för tipset!

B bobman skrev:
Är det inte en praktiskt nytta att slippa gå i mörkret? Du kanske har becksvart inomhus också :thinking:. Jag kan ju kanske utrusta alla familjemedlemmar med varsin ficklampa när dom ska gå runt huset och hämta cyklar osv :p
Belys där du går då, inte fasaden. Och belys nedåt och inte upp i dina ögon. Många som gör den missen! XD

Framför allt. Ha bara belysningen tänd när den behövs. Är det tjuvar man är rädd för är rörelse detektorer bra. Konstant belysning är snarare till hjälp för tjuvar. Ficklampor drar uppmärksamhet till sig.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.