BirgitS
Tack, vitt/ljust alltså.

Sitter ledlisten nära väggen?
Kaklet ser så upplyst ut.
Belysning bör vara nära framkanten av överskåpen för att lysa upp den viktigaste främre delen av bänkskivan.
Skulle det gå att vinkla ledlisten under Redalådorna lite utåt?

BirgitS BirgitS skrev:
Tack, vitt/ljust alltså.

Sitter ledlisten nära väggen?
Kaklet ser så upplyst ut.
Belysning bör vara nära framkanten av överskåpen för att lysa upp den viktigaste främre delen av bänkskivan.
Listen sitter ca 5-6 cm från skåpets framkant och 4 cm från redahyllans framkant. Redahyllan är ju mindre djup än överskåpen, samt lägre, så där blir det ganska ljust.

Jag kollade lite på lm/m och dessa led-strip med dynamiskt vitt ljus har betyligt mindre ljusflöde än sådana med en enda färgtemperatur. Kan vara värt att ha i beaktande.

Jag kommer nog återkomma till detta senare i min köksrenovering, men de får duga för tillfället. På höger sida kommer det bli mer belysning när jag flyttat underskåp, byggt nytt överskåp och fått diskmaskin på plats. Men det är en hel del kvar innan jag kan nörda med ljuset. :)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan vara möjligt men jag behöver nog bygga något passande för ändamålet i så fall. Bra tanke!

Kommer förmodligen sluta med att jag byggt helt egna armaturer, pga pedant.

R rågmalt skrev:
Jag upplever tyvärr att det är för svagt ljus. Det är ju ungefär samma antal watt (och jag vet att watt och ljusflöde inte är samma sak), och jag hade hoppats att led-strippens högre effektivitet skulle räcka till för att ersätta det gamla lysröret. Ett lysrör skickar ju också ut ljus åt fler håll, så det ger en annan känsla.

Tänker att det här inlägget kanske kan vara av intresse för någon annan som går i tankar att byta ut belysning och funderar över hur mycket ljus man vill ha över en diskbänk.
Jag tycker led-stripes ger mer skuggor på arbetsbänken pga ljuset kommer från en liten yta. En stor ljusspridare ger klart bättre arbetsljus. Tex Ikeas Irsta för placering under överskåp (om de får plats) är kanske en av de bästa.

Led-stripes ger en trevlig bakgrundsbelysning så länge de inte bländar.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det finns billiga LED strips på AliExpress och Temu. Det är samma som säljs i Sverige, alla görs i Kina, men halva priset.
Är det verkligen samma eller ser dom bara likadana ut? Finns både skit och jättebra grejer från Kina.

Farstatjej90
DE73 DE73 skrev:
Är det verkligen samma eller ser dom bara likadana ut? Finns både skit och jättebra grejer från Kina.
Alla LED tillverkas i Kina. Jag har köpt i Sverige och via AliExpress och kan inte se någon skillnad alls i kvalitet. Jag tror det är samma.
Det finns dock både skräp och kvalitet på AliExpress och där krävs det lite kunskap. Köper man LED på Kjell&Co eller nåt har dom redan gjort jobbet att se till det inte är skräpet. Men man betalar ju väldigt mycket för det
Det finns också LED som tillverkas i Polen om jag minns rätt. Har ingen erfarenhet av dom. Om jag minns rätt var kostnaden tre eller fyra gånger AliExpress för motsvarande....🤔

Tillägg: men dom i Polen sätter säkert bara ihop delar från Kina.
Hur som helst hade man försökt tillverka LED från grunden i Sverige tror jag en belysning för diskbänken hade kostat femsiffrigt belopp.
Det är bara att acceptera att Kina har kunskapen och förmågan här och köpa det. Eller stå i mörker och skala potatisen.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Alla LED tillverkas i Kina. Jag har köpt i Sverige och via AliExpress och kan inte se någon skillnad alls i kvalitet. Jag tror det är samma.
Det finns dock både skräp och kvalitet på AliExpress och där krävs det lite kunskap. Köper man LED på Kjell&Co eller nåt har dom redan gjort jobbet att se till det inte är skräpet. Men man betalar ju väldigt mycket för det
Det finns också LED som tillverkas i Polen om jag minns rätt. Har ingen erfarenhet av dom. Om jag minns rätt var kostnaden tre eller fyra gånger AliExpress för motsvarande....🤔

Tillägg: men dom i Polen sätter säkert bara ihop delar från Kina.
Hur som helst hade man försökt tillverka LED från grunden i Sverige tror jag en belysning för diskbänken hade kostat femsiffrigt belopp.
Det är bara att acceptera att Kina har kunskapen och förmågan här och köpa det. Eller stå i mörker och skala potatisen.
Dom bästa led tillverkas i Japan (Nicha), USA (Cree) och Tyskland (Osram). Dom är strömsnåla och har högt CRI. Jag brukar alltid betala mer och försöka köpa grejer med bra kvalitet oavsett vad det är för typ av produkter. Dyra kvalitets grejer försöker man oftast laga och använda länge vilket är bra för miljön. Allt där el är inblandat skulle jag vara försiktig att köpa okända fabrikat från Kina.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
C
R rågmalt skrev:
Jag har precis bytt ut belysning från 18W lysrör till led-strip som är 19,2 W / meter. Det är nu ca 1 meter led-strip jämfört med ett 18W lysrör som är ungeför 50 cm långt.

Jag upplever tyvärr att det är för svagt ljus. Det är ju ungefär samma antal watt (och jag vet att watt och ljusflöde inte är samma sak), och jag hade hoppats att led-strippens högre effektivitet skulle räcka till för att ersätta det gamla lysröret. Ett lysrör skickar ju också ut ljus åt fler håll, så det ger en annan känsla.

Eftersom jag har mer av diskbänken belyst så är arbetsmiljön ändå något bättre, men jag får en jobbig "känsla" när ljuset är klart (ca 4000 K) och "bra" men ändå inte tillräckligt starkt.

Led-strip och annat har jag köpt här: [länk]

Det är alltså dynamiskt vit som är kan dimmas och byta färgtemp.

Jag kommer dubbla mängden ljus över delar av diskbänken när tiden (och orken) finns.

Tänker att det här inlägget kanske kan vara av intresse för någon annan som går i tankar att byta ut belysning och funderar över hur mycket ljus man vill ha över en diskbänk.
Tack, nyttig återkoppling, berätta gärna hur det hela slutar. Ser att den strip vi valt för ett mycket snarlikt projekt ger 1500 lm/m oavsett färgtemperatur, vilket på "dina" strips beskrivs som max, trots högre watt-tal.
Det kanske förklarar din känsla, men "vår" strip är ju egentligen inte bättre, så tack för tankeställaren.

Har haft mycket bra samråd med Ljuskoncept; de rekommenderar just min.15 W/m som bänkbelysning men jag kanske trissar detta ett steg upp efter dina inlägg. Tänkt montera dem i en endast 6 mm djup profil för infräsning, men Ljuskoncept rekommenderar minst 9 mm djup för att blända av i "fel" riktning, fokusera ljuset till avsett område, men också sprida det jämnare.

Ljusheten hos bänk och fondvägg spelar som Birgit S påpekar stor roll. I "vårt" fall blir det rostfri bänk hela vägen och vitt kakel i fonden, dvs betydligt bättre utgångsläge än ditt.
Lovar att återkoppla även jag, men här går allt med snigelfart så jag lovar inte NÄR 😆

OT
Vilket fint klassiskt funkiskök du har, förresten! Hoppas ni är rädda om det, det går ju att modernisera funktionen utan att förlora charmen och det fina hantverket. Är det massiva trästommar och falsade luckor med massiva träkanter, lär ni inte kunna få något lika gediget, hållbart och mer möjligt att underhålla. I varje fall inte för någon uthärdlig prislapp.

Redigerat:
C Chrzan skrev:
Ljusheten hos bänk och fondvägg spelar som Birgit S påpekar stor roll. I "vårt" fall blir det rostfri bänk hela vägen och vitt kakel i fonden, dvs betydligt bättre utgångsläge än ditt.
Lovar att återkoppla även jag, men här går allt med snigelfart så jag lovar inte NÄR 😆

OT
Vilket fint klassiskt funkiskök du har, förresten! Hoppas ni är rädda om det, det går ju att modernisera funktionen utan att förlora charmen och det fina hantverket. Är det massiva trästommar och falsade luckor med massiva träkanter, lär ni inte kunna få något lika gediget, hållbart och mer möjligt att underhålla. I varje fall inte för någon uthärdlig prislapp.
Jag har ju också vitt på väggar och kakel, men pga kvällsbild samt varierande färgtemperatur ser det kanske inte ut så. Jag försökte fånga "känslan", dvs att det är för lite ljus.

Men Reda-hyllan ställer till det lite med placering av belysning.

Att fräsa in i överskåpens undersida tror jag inte funkar i mitt fall. Även om det är hyfsad kvalitet så är det inte massivt trä överallt, utan en sandwich av typ masonit/ribbor av furu/masonit på många ställen i köket. Det är uppenbarligen hållbart nog, köket är från 1958.

Tack för komplimangen om köket! Allt jag gör är med ambitionen att förädla och bevara köket, men med vissa anpassningar för ett liv med två ungar (halvtid). Därför vill jag få in en diskmaskin utan att riva hela köket. Jag kommer bygga ett överskåp som ska husera en mikrovågsugn (men inte en inbyggd pga dyra och fula).

I vintras tog jag bort en dörr in i köket och ställde ett side-by-side kylskåp där, så nu har jag dubbelt så mycket kyl och frys utrymme än tidigare.

Nuvarande projekt är alltså diskmaskin och bättre arbetsyta för matlagning. Kommer byta bort de otroligt fula "stenimitation" bänkskivorna till klassisk virrvarr. Det kommer göra köket ljusare också. Även om det redan är väldigt ljust och fint.

Ska försöka visa bilder allt eftersom det byggs.

BirgitS
C Chrzan skrev:
Har haft mycket bra samråd med Ljuskoncept; de rekommenderar just min.15 W/m som bänkbelysning men jag kanske trissar detta ett steg upp efter dina inlägg.
Ljuskoncept är ett varumärke som Xcen AB använder så du och rågmalt har använt samma företag.

Hur mycket ljus man behöver beror väldigt mycket på hur gammal man är. Jag har sett någon gång hur mycket men jag kommer inte ihåg exakt längre men det var typ 4 gånger så mycket när man är 60-70 år som när man är under 30, så det gör stor skillnad.

BirgitS BirgitS skrev:
Hur mycket ljus man behöver beror väldigt mycket på hur gammal man är. Jag har sett någon gång hur mycket men jag kommer inte ihåg exakt längre men det var typ 4 gånger så mycket när man är 60-70 år som när man är under 30, så det gör stor skillnad.
Kallar du mig gammal!? 😂

BirgitS
R rågmalt skrev:
Kallar du mig gammal!? 😂
Nej, jag har ju ingen aning om din ålder :D och jag tillhör den där gruppen 60-70, och man är inte äldre än man känner sig ;) utan det vara bara tänkt som en upplysning varför personer upplever ljus olika. Sen kan man ju ha andra synproblem, t.ex. glaukom, som också kan göra att man behöver mer ljus.

BirgitS BirgitS skrev:
Nej, jag har ju ingen aning om din ålder :D och jag tillhör den där gruppen 60-70, och man är inte äldre än man känner sig ;) utan det vara bara tänkt som en upplysning varför personer upplever ljus olika. Sen kan man ju ha andra synproblem, t.ex. glaukom, som också kan göra att man behöver mer ljus.
Jag bara skojade! Det är en bra poäng. Jag är 40+ och märker att jag behöver mer ljus i vissa sammanhang.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
C
BirgitS BirgitS skrev:
Ljuskoncept är ett varumärke som Xcen AB använder så du och rågmalt har använt samma företag.
Jag har ju länkat till Xcenstrippar, precis som TS :)
Att jag nämner Ljuskoncept beror bara på att de var kunniga och bra att samråda med. Självklart behöver man inte köpa stripparna där.
BirgitS BirgitS skrev:
Stämmer, jag är är nog äldst i gänget och märker det väldigt tydligt. Men man blir även mer kontrast- och bländkänslig med åldern, vilket kan vara ännu mer störande.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
C
R rågmalt skrev:
Jag har ju också vitt på väggar och kakel, men pga kvällsbild samt varierande färgtemperatur ser det kanske inte ut så. Jag försökte fånga "känslan", dvs att det är för lite ljus.

Men Reda-hyllan ställer till det lite med placering av belysning.

Att fräsa in i överskåpens undersida tror jag inte funkar i mitt fall. Även om det är hyfsad kvalitet så är det inte massivt trä överallt, utan en sandwich av typ masonit/ribbor av furu/masonit på många ställen i köket. Det är uppenbarligen hållbart nog, köket är från 1958.

Tack för komplimangen om köket! Allt jag gör är med ambitionen att förädla och bevara köket, men med vissa anpassningar för ett liv med två ungar (halvtid). Därför vill jag få in en diskmaskin utan att riva hela köket. Jag kommer bygga ett överskåp som ska husera en mikrovågsugn (men inte en inbyggd pga dyra och fula).

I vintras tog jag bort en dörr in i köket och ställde ett side-by-side kylskåp där, så nu har jag dubbelt så mycket kyl och frys utrymme än tidigare.

Nuvarande projekt är alltså diskmaskin och bättre arbetsyta för matlagning. Kommer byta bort de otroligt fula "stenimitation" bänkskivorna till klassisk virrvarr. Det kommer göra köket ljusare också. Även om det redan är väldigt ljust och fint.

Ska försöka visa bilder allt eftersom det byggs.
Ah, jag fastnade på "totalrenovera" och din 3D-bild med mörka ytor. Så det blev både fel om kaklet och onödigt förnumstigt om att vara mån om 50-talssnickererna. Förlåt! Ska bli kul att följa ditt projekt.

Ja, de gamla "fina" funkissnickerierna kunde inte sällan vara lite fusk med, när det blev sämre tider. Så inte ovanligt med din "glespanel". Även "tomma" luckor av masonit på träram förekom, särskilt under andra världskriget och ett tag efteråt, när det var kristid och ont om byggmaterial (konstigt nog även trä, en ytterst inhemsk produkt). Det blev gedignare igen mot 60-talet; vi har massivträstommar och outslitliga massiva plywoodluckor i vårt annars ytterst enkla sommarhus från 1959.

Lita på dina sinnen vad gäller ljusstyrka, här finns inga "objektiva" regler. Men kolla även färgåtergivningen, det kan vara det som spökar. Jag har till ganska nyligen totalvägrat LED i mina projekt, men de har faktiskt blivit mycket bättre i det avseendet. Men nöj dig inte med något under RA 90, det blir "grådaskigt" även om det är fullt ös på ljusstyrkan.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.