Är helt novis på detta med el. Ställer därför en riktigt simpel amatörfråga och hoppas på hjälpande och vägledande svar.

Ska låta bygga en farstukvist och hålls med att hitta lämplig belysning. Det jag hittat finns i utlandet, bla internetbutiker som levererar från USA resp Storbritannien.

Vad behöver jag tänka på innan jag ev beställer från dessa länder?
Är det skillnad på elartiklar beroende på var de produceras och för vilket land? Funkar de här hos oss i Sverige med den strömstyrka som vi har?

Rådvill och behöver verkligen hjälp och allvägledning jag kan få :x. Dyra grejer så jag vågar ju inte chansa.

Välkommen hit!

England och övriga Europa är vanligen OK, USA funkar inte av många skäl.

Länk till armatur?

USA har 120 V vilket medför att ev. drivdon ( transformatorer. Drośslar m.m. ) är avsedda för denna spänning.

En annan viktig fråga är certifieringen alltså CE märkning som nästan alla elprodukter skall ha som säljs och används i Europa. På många USA produkter finns enbart UL eller CSA märkning ( CSA Canada)

Redigerat:
Just dom typerna av armaturer är rätt vanliga södra Europa så det borde inte vara så svårt att hitta en som "passar".
Men som tidigare skrivits strunta i dom från Amerika.

Tobbe_3 skrev:
USA har 120 V vilket medför att ev. drivdon ( transformatorer. Drośslar m.m. ) är avsedda för denna spänning.

En annan viktig fråga är certifieringen alltså CE märkning som nästan alla elprodukter skall ha som säljs och används i Europa. På många USA produkter finns enbart UL eller CSA märkning ( CSA Canada)
Dom har även en annan gänga för normala glödlampor, E26, medan vi har E27. Det kan gå att tvinga i en svensk lampa, men det blir inte bra. Små lampor (E14) passar inte alls, där är det stor skillnad på gängorna.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Kolla www.amazon.de, har ett otroligt utbud, hyggligt snabba leveranser och generösa returvillkor.
Jag köpte tapeter från amazon.de i vintras och motsvarande tapet på Colorama kostade 700/rulle. Vi fick 5 rullar för 800 spänn levererade till dörren. Visst, det är en liten risktagning med färger osv men som sagt, bra returvillkor med fri frakt, så det mesta löser sig. Sovrummet blev kalasfint Vi ska renovera köket framåt sommaren och köper troligen ny belysning via amazon.
Lycka till.

mycke_nu skrev:
Dom har även en annan gänga för normala glödlampor, E26, medan vi har E27. Det kan gå att tvinga i en svensk lampa, men det blir inte bra. Små lampor (E14) passar inte alls, där är det stor skillnad på gängorna.
Hade jag ingen aning om. Men så är det ju ja ser jag när man googlar. Fantastiskt vad man inte vet och märker. Och då har jag ändå skruvat i en och annan Bamerikansk lampa... ;)

Titta på Philips utebelysningar ex Monastir. Finns både uppåt och nedåt. Eller Norlys. Lite dyrare men snygga.

Philip Algiers liknar också de du postade.

lars_stefan_axelsson skrev:
Hade jag ingen aning om. Men så är det ju ja ser jag när man googlar. Fantastiskt vad man inte vet och märker. Och då har jag ändå skruvat i en och annan Bamerikansk lampa... ;)
Nej, det är ju inget man ser med blotta ögat precis. Det är först när man har släpat hela bohaget till USA som man blir varse att det är trögt att få i amerikanska glödlampor i svenska armaturer.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Oh tack för alla bra råd och tips. Vilket fantastiskt forum! Många minor som jag slipper gå på nu.
Det blir att kolla på både Philips och Amazon.com. EN fråga dock om detta sistnämnda , säljer inte de också en massa från Staterna där?
Norlis har jag kollat förut men tyckte mig inte hitta något som jag kunde bli 100 nöjd med.

Återkommer säkert. På återseende.

Härligt. Kollade just både Philips Monastir och Algiers. Och de är ju båda mitt i prick. Äntligen några som inte ser ut som en gravlykta. Från noll till två goda alternativ att välja emellan. :-)
Tack Rebeckaf

Hej, kul att du hittat rätt. Amazon. de är den tyska siten, amazon.com den amerikanska . Tyska siten säljer inte amerikanska prylar. Det är svårt att inte bli lockad av de amerikanska priserna, men frakt o tull gör att det blir dyrt ändå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.