Hej,
Vi har några äppelträd utanför entrén till vårt hus som jag skulle vilja belysa på ett snyggt sätt.
Jag behöver tips på vad för belysning som kan passa, antar att det är LED som gäller när det är utomhus?
Övriga tips som skulle passa på vårt hus är också välkomna, som det är idag finns det endast en entrebelysning (syns dock lite dåligt på bilden).
Vi har några äppelträd utanför entrén till vårt hus som jag skulle vilja belysa på ett snyggt sätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag behöver tips på vad för belysning som kan passa, antar att det är LED som gäller när det är utomhus?
Övriga tips som skulle passa på vårt hus är också välkomna, som det är idag finns det endast en entrebelysning (syns dock lite dåligt på bilden).
Markslöjd har spottar som sitter på ett "spett" som man kör ner i marken, 3x1W LED.
http://www.belysningsdesign.se/markslojd-tradgards-potlight
Där är ett paket med 5st spottar, sladdar och trafo. Finns även att köpa till lösa spottar om man vill ha fler.
plugga i dessa i en skarvsladd och prova er fram tills ni hittar en placering som ger det ljus som ni har tänkt er. Därefter kör ni ner spetten i marken och gräver ner sladdarna i flexslang som tål att grävas ner.
http://www.belysningsdesign.se/markslojd-tradgards-potlight
Där är ett paket med 5st spottar, sladdar och trafo. Finns även att köpa till lösa spottar om man vill ha fler.
plugga i dessa i en skarvsladd och prova er fram tills ni hittar en placering som ger det ljus som ni har tänkt er. Därefter kör ni ner spetten i marken och gräver ner sladdarna i flexslang som tål att grävas ner.
De är bara IP-44-klassade men det räcker kanske?Emil_K skrev:Markslöjd har spottar som sitter på ett "spett" som man kör ner i marken, 3x1W LED.
[länk]
Där är ett paket med 5st spottar, sladdar och trafo. Finns även att köpa till lösa spottar om man vill ha fler.
plugga i dessa i en skarvsladd och prova er fram tills ni hittar en placering som ger det ljus som ni har tänkt er. Därefter kör ni ner spetten i marken och gräver ner sladdarna i flexslang som tål att grävas ner.
Hej,
Har själv följande:
6 st 10w (ca 100 kr/st inkl frakt)
2 st 20w (ca 170 kr/st inkl frakt)
Länk
*************************************************
1 st Nexa LGDR-3500 (159kr)[h=1][/h]
Länk
*************************************************
1 st TellStick Net (ca 850-900kr)
Länk
*************************************************
Med TellSticken inkopplad så tänds/släcks lamporna automatisk efter solens upp/nergång eller via eget schema eller via mobilen. Går självklart att styra andra fjärrbrytare mm.
// Johan
Har själv följande:
6 st 10w (ca 100 kr/st inkl frakt)
2 st 20w (ca 170 kr/st inkl frakt)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Länk
*************************************************
1 st Nexa LGDR-3500 (159kr)[h=1][/h]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Länk
*************************************************
1 st TellStick Net (ca 850-900kr)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Länk
*************************************************
Med TellSticken inkopplad så tänds/släcks lamporna automatisk efter solens upp/nergång eller via eget schema eller via mobilen. Går självklart att styra andra fjärrbrytare mm.
// Johan
Hej. Det är varmvitt ljus.SSSS skrev:
Ber om ursäkt för den fula monteringen av lamporna men dom har trots detta fungerat i över två år och då var dom stundtals helt täckta med snö förra vintern
Träden på dessa bilder är belysta med den lilla armaturen, 10W.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och dessa med den större modellen på 20 W.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska nu ta tag i att fixa belysning inför vintern och belysa 5 träd på baksidan, 4 st är ganska höga.joey007 skrev:
Räcker 10W eller blir de för svagt? Ska man ha varmvitt eller kallvitt ljus?
Var ska man placera amaturen, nära trädet eller en bit ifrån?
Svårt att svara på, bästa svaret är helt enkelt att prova. Fäst armaturen på en stolpe enligt tidigare bilder och flytta runt den tills det blir bra. Försök också att döljs armaturen med en skärm eller något annat så att man inte ser in i själva ljuset/lampan och blir bländad. Bäst är om man kan dölja armaturen helt i en grop/rör eller något annat så att den inte syns. Det är bara det belysta föremålet/trädet/busken eller vad man nu belyser som skall synas.mtboy skrev: