SSSS
Hej,

Vi har några äppelträd utanför entrén till vårt hus som jag skulle vilja belysa på ett snyggt sätt.

Utsida.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag behöver tips på vad för belysning som kan passa, antar att det är LED som gäller när det är utomhus?

Övriga tips som skulle passa på vårt hus är också välkomna, som det är idag finns det endast en entrebelysning (syns dock lite dåligt på bilden).
 
A
Markslöjd har spottar som sitter på ett "spett" som man kör ner i marken, 3x1W LED.

http://www.belysningsdesign.se/markslojd-tradgards-potlight

Där är ett paket med 5st spottar, sladdar och trafo. Finns även att köpa till lösa spottar om man vill ha fler.

plugga i dessa i en skarvsladd och prova er fram tills ni hittar en placering som ger det ljus som ni har tänkt er. Därefter kör ni ner spetten i marken och gräver ner sladdarna i flexslang som tål att grävas ner.
 
P
Emil_K skrev:
Markslöjd har spottar som sitter på ett "spett" som man kör ner i marken, 3x1W LED.

[länk]

Där är ett paket med 5st spottar, sladdar och trafo. Finns även att köpa till lösa spottar om man vill ha fler.

plugga i dessa i en skarvsladd och prova er fram tills ni hittar en placering som ger det ljus som ni har tänkt er. Därefter kör ni ner spetten i marken och gräver ner sladdarna i flexslang som tål att grävas ner.
De är bara IP-44-klassade men det räcker kanske?
 
Hej,
Har själv följande:

6 st 10w (ca 100 kr/st inkl frakt)
2 st 20w (ca 170 kr/st inkl frakt)
(KGrHqVHJFQFGMOPJP6OBRoGllYTow~~60_12.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Länk

*************************************************

1 st Nexa LGDR-3500 (159kr)[h=1][/h] 468447.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Länk

*************************************************

1 st TellStick Net (ca 850-900kr)
telldus-tellsticknet(160636)-Large.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Länk

*************************************************

Med TellSticken inkopplad så tänds/släcks lamporna automatisk efter solens upp/nergång eller via eget schema eller via mobilen. Går självklart att styra andra fjärrbrytare mm.

// Johan
 
SSSS
Har du någon bild på hur bra dessa lyser upp i trädgården Johan?
 
Kan ta några bilder ikväll. Återkommer.
 
SSSS
plager skrev:
De är bara IP-44-klassade men det räcker kanske?
Någon som har koll på detta ?
 
IP44
Första siffran står för skydd mot beröring och damm
4=Skydd mot fasta föremål med diametern >1mm

Andra siffran skydd mot vatten
4= Strilande vatten från alla riktningar

Tar bilder i kväll, har varit sjuk.
 
SSSS
joey007 skrev:
IP44
Första siffran står för skydd mot beröring och damm
4=Skydd mot fasta föremål med diametern >1mm

Andra siffran skydd mot vatten
4= Strilande vatten från alla riktningar

Tar bilder i kväll, har varit sjuk.
Tackar! Ser fram emot bildera. Har du varm- eller kallvitt ljus?
 
SSSS skrev:
Tackar! Ser fram emot bildera. Har du varm- eller kallvitt ljus?
Hej. Det är varmvitt ljus.
Ber om ursäkt för den fula monteringen av lamporna men dom har trots detta fungerat i över två år och då var dom stundtals helt täckta med snö förra vintern :-)

Träden på dessa bilder är belysta med den lilla armaturen, 10W.
04032014-_DSC9149.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



04032014-_DSC9150.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


04032014-_DSC9151.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


04032014-_DSC9154.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


04032014-_DSC9156.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


04032014-_DSC9167.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och dessa med den större modellen på 20 W.

04032014-_DSC9153.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


04032014-_DSC9164.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


04032014-_DSC9165.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


04032014-_DSC9166.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
SSSS
Snyggt! Blir belysning på mina träd också helt klart. Hur är kvaliteten på strålkastarna? Har hört en hel del negativt om kina LEDs, både på hållbarheten och säkerheten.
 
Tycker att den har varit bra. Har hittills hängt med i två år. En av lamporna (av totalt 8 st) gick sönder förra våren men den låg helt begravd i en snödriva med blötsnö. Leveransen tar ca 3 veckor från Kina.
 
joey007 skrev:
Tycker att den har varit bra. Har hittills hängt med i två år. En av lamporna (av totalt 8 st) gick sönder förra våren men den låg helt begravd i en snödriva med blötsnö. Leveransen tar ca 3 veckor från Kina.
Ska nu ta tag i att fixa belysning inför vintern och belysa 5 träd på baksidan, 4 st är ganska höga.
Räcker 10W eller blir de för svagt? Ska man ha varmvitt eller kallvitt ljus?
Var ska man placera amaturen, nära trädet eller en bit ifrån?
 
mtboy skrev:
Var ska man placera amaturen, nära trädet eller en bit ifrån?
Svårt att svara på, bästa svaret är helt enkelt att prova. Fäst armaturen på en stolpe enligt tidigare bilder och flytta runt den tills det blir bra. Försök också att döljs armaturen med en skärm eller något annat så att man inte ser in i själva ljuset/lampan och blir bländad. Bäst är om man kan dölja armaturen helt i en grop/rör eller något annat så att den inte syns. Det är bara det belysta föremålet/trädet/busken eller vad man nu belyser som skall synas.
 
Vill man göra det riktigt snyggt skulle jag rekommendera markarmaturer så slipper man massa stolpar och vingliga spett

Förslag 1

Förslag 2
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.