Byggahus.se
Är på jakt efter belysning för att lysa upp muren utanför vår villa.
Jag har hittat något hos St. Eriks: http://www.steriks.se/sv/Produktsortiment/Markkomplettering/Belysning/Belysningssten-Rustik/
Dock så kostar dom ju en bra slant, så jag undrar om det finns något mera budget.
Eller om någon kan rekommendera en ljuskälla som jag kan bygga något eget.

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta :)

Något man bör tänka på?


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på muren i dagsläget, vill att ljuskällan ska vara nerfälld i marken och belysa uppåt.
 
Jag kör med cosa decklights, finns jula.
Lyser upp en lodrät bergssida som är ca 50cm hög
 
sir_erken skrev:
Jag kör med cosa decklights, finns jula.
Lyser upp en lodrät bergssida som är ca 50cm hög
Cosa30 eller 45? Nöjd med dem?
Har du någon bild i skymningen?
 
har du inte benders mur?Den är ju spårfräst på topstenen för att kunna sätta ljusslang..
/
M
 
trojlee skrev:
har du inte benders mur?Den är ju spårfräst på topstenen för att kunna sätta ljusslang..
/
M
Nej, den är spårfräst i mitten så du får på locket om du väljer muren megaloc istället för megawall.
 
  • Gilla
andeol
  • Laddar…
hopp...för svärföräldrarna har den med spårfräsning längst ut vid kanten och ljusslinga som lyser neråt..fast det kanske inte är samma toppsten då..
 
Jovisst är det en Benders mur, megastone och megatäck plattor, och den har ett spår fräst mitt i, så det hjälper inte mig tyvärr.
Är nog även mer intresserad av spottar som lyser upp underifrån , alltså ingen ljusslang som lyser ovanifrån.
 
Ingen som har något konkret tips? Har tre vattenskärmaskiner på jobbet, så det är inga problem att skära hål i plattor och eftermontera ljuskällor, vet bara inte vad man ska ha för ljuskällor?
 
Jag körde med hålsåg för betong och en borrmaskin.
Ett jädrans jobb
 
Valfri IP67 från alibaba?
 
Lutar åt cosa 30, då de är prisvärda, att importera själv från Asien är ju absolut billigast, men hur är dom kvalitetsmässigt? Har läst lite om att ljuset kan variera temperatursmässigt. Går någon sönder är det inte säkert att man får tag på en likadan osv. Får fundera lite under veckan, ev. skulle man ju kunna montera en spot på toppstenen som lyser neråt istället, tror dock att det är snyggare att belysa nerifrån och upp..
 
Fördelen med att belysa uppifrån (om du inte tänkt på det) är att man kan gömma ljuskällan. Ser man själva lampan är det lätt att den tar överhanden.
 
Finns ju en parameter till att fundera på ...

Belysningen av muren vill man ha under den mörka årstiden men då finns det förmodligen snö som täcker markmonterade spottar. Halogen kanske blir varmt nog för att smälta snön men led som Cosa gör det inte.
 
Jag skulle skurit ett snitt i underkant på Toppstenen och lagt dit en ip65 led list från Kina, bara att byta om den börjar bli dålig samt att du som många skriver bör undvika att man ser ljuskällan plus om du sätter den uppe slipper du att det kommer snö/löv osv på ljuskällan.
Men prova först med lampa eller motsv. hur du vill att ljuset ska falla någon kväll
 
Kolla bilden.Så blev det hos oss.
Borrade med hålsåg för betong. Det gick åt 3 st hålsågar från Jula men vad gör det när sågarna kostade 50kr/st
Kabeln går bakom muren nedgräd några cm i gruset.
Fredrik
 
  • DSC_4067.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
trojlee och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.