Lagom inför julen ska nu huset diskret lysas upp. Alla hus i området är belagda i mörker efter kl 17.00.

För att göra det lätt med installation utnyttjas befintligt uttag på fristående garage, där bra vinkel erbjudes att belysa huset utan att störa grannar. Om man går på konceptet "less is more", så tror jag att denna strålkastare gör susen.

http://www.jula.se/stralkastare-led-ip65-650-lm-427600

Min enda betänklighet är LED ljuset: Denna är på 4,000K vilket är ibland klassat som medelvit. Hur fungerar sådan här på ljus träfasad, blir det *för* kallt? Jag har möjlighet att köpa en dyrare på 2,800K, blir det bättre månne?

(OBS, inga andra armaturalternativ är intressanta)

Finns det ingen risk för att ni själva blir bländade när belysningen sitter en bit bort?

Varför är endast denna armatur intressant?

Huset ligger på en sluttning, så armaturen kommer att vara belägen nästan lägre än källaren.

Andra armaturer, såsom sådana som skruvas fast i fasaden, kräver fler armaturer plus själva sladdragning och installation (Jobbigt). Men smidiga lösningar är alltid välkommet!

Ni kanske inte blir bländade inomhus, men hur är det att gå ner från huset till bilen/garaget med en strålkastare i ögonen? Risk att snava i trappan kanske?

4000k skulle jag klassa som kallvitt, det är mycket kallare fårg än 12v halogen som många tycker är vitt. Sedan ska man även tänka på att led inte är lika bra på att återge varma färger, ex kan falurött få en mer grå-ton.

Ska man belysa varma färger med LED ska man välja ett varmare ljus. Mitt hus är belyst med 3000k samt 2500 k

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.