7 934 läst ·
10 svar
8k läst
10 svar
belastningsvakt- "ställbar" mellan 3-16 Ampere
Finns det att köpa? Belastningsvakt- "ställbar" mellan 3-16 Ampere?
Skall bryta el- element när förbrukning övergår tex 10A. ( litet hus)
Ställbar pga att jag kanske vill öka eller minska nivån när elementen skall slå ifrån.
Om det inte finns på marknaden så undrar jag om någon har exempel på liten effektvakt på tex max 10A
Skall bryta el- element när förbrukning övergår tex 10A. ( litet hus)
Ställbar pga att jag kanske vill öka eller minska nivån när elementen skall slå ifrån.
Om det inte finns på marknaden så undrar jag om någon har exempel på liten effektvakt på tex max 10A
Jo, jag har naturligtvis redan sökt både i google och altavista- ej funnit någotGranit999 skrev:
Kollade din sida och dom hade en fin, men med för hög amperestyrka. Ställbar mellan 16 -63A. Minsta inställning 16A är för högt för ändamålet.
Får vara max 10, troligen något lägre...
eller...?
jag har (skall köpa) tre element, samtliga kopplade 400V (16 A huvudsäkring)
1000W
400W
200W
Vilken ampere förbrukar dom tillsammans?
matchar denna belastningsvakt mot ampereförbrukningen?
http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=2571
jag har (skall köpa) tre element, samtliga kopplade 400V (16 A huvudsäkring)
1000W
400W
200W
Vilken ampere förbrukar dom tillsammans?
matchar denna belastningsvakt mot ampereförbrukningen?
http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=2571
tror du missuppfattat funktionen med "belastningsvakt".. den går endast att ställa från 16A och uppåt eftersom man ej kan ha mindre huvudsäkringar. Det är alltå när totala förbrukningen i huset uppnår 16A som elementen kommer stängas av.. Därav finns de ej att få tag på från lägre än 16A
Ja det stämmer.citactiva skrev:
Men, man ställer tydligen effekten mellan 1-9kW istället(ej Ampere)
Riktigt hur det funkar vet jag inte men jag tror grunkan enl länk skall passa in.
Möjligen har jag fattat fel igen.
Av ditt svar så förstår jag att det är genomförbart- oavsett om det finns exakt rätt utförande av belastningsvakt på marknaden.tracker skrev:
Men jag förstår av beskrivningen av b_vakten att "bryt" effekterna är reglerbara mellan 1-9 kW, så det kanske fungerar ändå. Jag har ju 16A huvudsäkring, och utrustning som skall brytas vid toppeffekt i lillstugan över ca 3-5kW.
verkar bra så långt
Inte för att va sån.. men behöver du en effektvakt? Har du problem idag med att huvudsäkringar går sönder? Själv har jag 16A huvudsäkringar, värmer med el.. har aldig haft problem med utlösta huvudsäkringar även vid körning av tvätt, matlagning m.m. på samma gång mitt i vintern.
citactiva skrev:
Hmmm... för att svara på detta så måste jag rannsaka mig rejält. Enklast vore att byta upp sig till 20 -25A huvudsäkring men det vore ingen sport.
Jag har en storstuga med 16A huvudsäkring och gruppcentral- en kabel till lillstugan. Ytterligare en gruppcentral där. Alltså två fastigheter med uppvärmning - båda med el.
Klicka här för att svara