Har en luftvärmepump med belastningsvakt satt på 20A som motsvarar vår inkommande anslutning på 20A.

Tidigare i höstas så utökade vi anläggningen med ytterligare en JFB för spabad och trefas-uttag för laddning av elbil.

Idag när vi laddade bilen för första gången så gick en av 20A-säkringarna. Kanske inte helt oväntat även om jag hade ställt ner laddningen något just för jag misstänkte att det kunde ske något liknande.

Är det så att belastningsvakten inte fungerar när brukarna ligger bakom olika JFB? Jag har tillfälligt ställt ner bilen till 5A och pumpen till 15A. Har jag tänkt rätt då?

Kan jag göra något annat för att förhindra problemet framöver? Går det att koppla vakten så att den får med den totala belastningen? Tänkte åtminstone utöka till 25A, det har jag förstått brukar inte vara några problem med befintliga koppling?

Är belastningsvakt rätt term? Annars misstänker jag att ni kommer att tala om det :)

tommib
Var mäter pumpen? Det är det relevanta. När du säger att du har en pump med belastningsvakt, går det då ut kabel till din inkommande matning från pumpen (förutom själva elanslutningen) eller är det internt i pumpen du begränsar effekten.

Det spelar inte någon roll med olika jordfelsbrytare, det som är intressant är var mätningen sker.

Om du har tänkt rätt beror igen lite på var det mäts (eller om det är max effektuttag du ställt in). Bilen drar troligen sin ström från en fas, det är väldigt ovanligt med trefasladdare. Sannolikt var det den proppen som gick.

Ett enkelt test för att se om pumpen "ser" laddarens förbrukning är att helt enkelt titta på aktuell belastning i pumpen och se om den går upp när laddaren kopplas in och startar.

Ja, det går en tunn kabel från pumpen till en kopplingsdosa ovanför proppskåpet som sedan går in i proppskåpet antar jag utan att faktiskt ha öppnat och tittat efter.

Den nya jordfelsbrytaren med tillhörande uttag kopplades i skåpet på utsidan huset, där 20A-säkringarna och elmätaren sitter. Proppskåpet för huset sitter på insidan.

Jag har kollat belastning i pumpen med och utan laddning och kunde inte se någon skillnad.

Den nya centralen för billaddning sitter före effektbegränsaren till värmepumpen och kan inte känna av billaddaren.

Strömtransformatorerna som mäter måste flyttas ut till fasadmätarskåpet så de känner av all förbrukning i fastigheten. Då kommer pumpen att reglera ner när laddningen av bilen sker.
Tror att du är inne på rätt spår med att även byta till 25A mätarsäkring.

• Gilla
elmont och 3 till
  • Laddar…
Men även om du flyttar avkännaren till "rätt" ställe så är det inte säkert att det räcker. Det är ju endast luftvärmepumpen som kommer att stängas av vid överlast. Jag tycker att det är just elbilsladdaren som borde stängas av vid överlast (kanske rent av före värmepumpen).

Jag sitter i samma dilemma. Håller precis på att sätta upp trefasuttag för elbilsladdning. Jag har avkännaren på rätt plats men det är som sagt inte idealt ändå. Jag kommer att sätta in en kontaktor för ladduttaget för att även kunna stänga av laddningen vid överlast.

• Gilla
RoBo och 2 till
  • Laddar…
Prio 1 är ju att ordna så att inte propparna går igen :)

Prio 2 är att lösa hur man ska kunna höja laddeffekten.

Sätter man en lastvakt på den andra centralen då? Begränsar den last när man går i taket eller bryter den helt?

L
Sitter ladduttag vid mätarskåpet och är inkopplat där , ganska normal installation , skåpet är ju redan utomhus så ska strömkännarna /( små transformatorer ) sitta på utgående ledningar i mätarskåpet för att få med all belastning som finns , annars mäts bara en del av belastningen
och säkringarna kan gå oavsett om VP stänger ner lite
Elektrikern vet hur det ska vara , en telefonkabel 4X0,5 räcker för att informera VP

L Liteavvarje skrev:
Sitter ladduttag vid mätarskåpet och är inkopplat där , ganska normal installation , skåpet är ju redan utomhus så ska strömkännarna /( små transformatorer ) sitta på utgående ledningar i mätarskåpet för att få med all belastning som finns , annars mäts bara en del av belastningen
och säkringarna kan gå oavsett om VP stänger ner lite
Elektrikern vet hur det ska vara , en telefonkabel 4X0,5 räcker för att informera VP
Är inte det samma som Ljus skriver ovan ?

• Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
Och helst inga telefonkablar i mätarskåp, centraler och kopplingsutrymmen för då måste man vara noga med att fysiskt hålla dem borta från (enkelisolerade) delar av 230 / 400 V-systemet.

• Gilla
Müssli och 4 till
  • Laddar…
L lobbin skrev:
Prio 1 är ju att ordna så att inte propparna går igen :)

Prio 2 är att lösa hur man ska kunna höja laddeffekten.

Sätter man en lastvakt på den andra centralen då? Begränsar den last när man går i taket eller bryter den helt?
Ljus har ju ett bra svar på både prio 1 och 2 i ett första steg. Antar att din sista fråga avser hur man kan sedan kan ta ett steg till och begränsa effekten till bilen. Med laddning mode 2 (vanligt uttag) så är det till/från som gäller och då kopplar man endast bort uttaget till bilen. Till detta behövs en separat effektvakt med separata strömtransformatorer som (dessvärre) också ska in på huvudmatningen. Kan bli trångt där med dubbla uppsättningar.

Med en "riktig" laddstation mode 3 så skulle man teoretiskt kunna begränsa bilens laddström så att den är precis lagom - detta eftersom laddstationen säger till bilen hur mycket den ska ladda med. De få laddstationer som jag kikat på (Garos och Teslas) har dumt nog inte funktionen att kunna mäta husets effekt trots att nästan allt som behövs i princip redan finns där.

En väldigt enkel effektvakt till bilen kan man ju implementera manuellt genom att helt enkelt gå ut och sätta i kontakten det sista man gör innan man går och lägger sig (när spisar, diskmaskiner, tvättmaskiner mm inte ska användas mer). Med 3-fas hinner bilen ändå laddas under natten.
:-)

L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Och helst inga telefonkablar i mätarskåp, centraler och kopplingsutrymmen för då måste man vara noga med att fysiskt hålla dem borta från (enkelisolerade) delar av 230 / 400 V-systemet.
Det med telefonkablar i mätarskåpet , är det förbjudet på något sätt , det sitter på nya skåp en medialåda , är inte heller den bra , när man sätter strömtrafo som är bestyckat med ledningar i en central så är det godkänt att gå ut till en kulodosa och koppla in telekabeln på
Detsamma är det med ett mätarskåp , så att då säga det är inte bra eller inte rekomendera till det är väl att gå över ån efter vatten

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Det är förbjudet ja. En "telefonkabel", även en mantlad sådan som t.ex ELLY är inte klassad för 230 V och får därför inte komma i kontakt med spänningsförande delar eller enkelisolerade delar av ett 230 V-system. Det måste vara minst dubbel isolering för 230 V mellan de två systemen. Strömtrafos som träs över fasledarna ligger ganska nära så det är helt enkelt onödigt att utmana ödet med att laborera med telefonkabel där. Bättre att använda den kabel som ofta är gjuten på trömtrafon, den är godkänd.

Mediadelen i ett mätarskåp kan man mycket enklare hålla isär fysiskt från 230 V-systemet.

• Gilla
1
  • Laddar…
L
Nu sa jag inte att en telefonkabel skulle vara i kontakt med eller i närheten av 230 eller 400 delar , min fråga till ditt inlägg , är det förbjudet att gå in i ett mätarskåp med telefonkabel
Ja eller nej .någon ytterligare kommentar eller utläggande förklaring till det hela behövs inte ,
Då en elektriker vet precis hur det ska göras och ska utföras av en sådan

tommib
Fast du kan inte säga så. Frågan "är det förbjudet att gå in i ett mätarskåp med telefonkabel" kan inte besvaras med ja eller nej, det är en falsk dikotomi. Frågan kan egentligen bara besvaras med "det beror på". Eftersom det just beror på hur man gör det.

Att det finns en medialåda där är just något som gör att man kan gå in med tele/fiber eftersom man håller isär det från resten.

• Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.