Vi har en ganska ny infiltrationsanläggning, ca 1år, Baga slamavskiljare. Vi två problem med denna, och om någon har några tankar kring detta vore jag mycket tacksam.

1) Lite vatten synligt i 3 av 4 infiltrationsrör. Detta beror sannolikt på slamflykt. Vi har åtgärdat genom att ta hjälp att spola rören och suga upp det slam som fanns, samt sätta i en "flaskborste" i utloppet på slamavskiljaren för att undvika upprepning. Symtomen med vatten är kvar, dock inte stigande.

2) Avloppslukt från slamavskiljaren. Som jag förstår det ska locket till denna vara otätt för att luft ska kunna sugas in, men vi har ofta problem med luft som går andra hållet, vilket gör vistelse i den delen av trädgården mindre trevlig.

Förutsättningar:
Huset ligger ca 2,5m högre än locket på slamavskiljaren, som är placerad lite drygt 30m från huset. Den stora delen av fallet tas ut tidigt på denna sträcka.
Avluftning på huset uppskattningsvis ca 6m över mark, så det borde vara relativt stor skorstenseffekt.
Infiltrationsbädden börjar ca 25m från slamavskiljaren.

När jag pratat med entreprenören som anlade avloppet så har han bara varit med om motsvarande problem(2) på en annan fastighet. Där var omständigheterna liknande våra; Relativt långa avstånd, stort fall. I det fallet valde man att täta locket till slamavskiljaren, men jag är osäker på vad detta får för påvekran på infiltrationsbädden, som ju redan har lite problem.

En annan idé jag själv funderat över är att sätta en fläkt i röret för avluftning (jag kommer åt detta på kallvinden). Denna skulle då få gå konstant, åtminstone dagtid, för att säkre luftflöde åt rätt håll.

Har någon liknande erfarenheter eller förslag kring vad vi bör eller inte bör göra för att komma till rätta med problemen?

Claes Sörmland
Frågan är ju varför din infiltration har satt igen och vad det är som har satt igen?

Om det bara är spridarörens hål som geggat igen så borde det gå att lösa med spolningen. Hjälpte spolningen ni gjorde och problemet återuppstod senare?

Det andra alternativet är mycket allvarligare, att ni har omfattande slamuppbyggnad i infiltrationslagret. Det tyder på att infiltrationen blivit syrefattig t ex p g a överbelastning, dålig markgenomsläpplighet eller högt grundvatten.

Infiltrationens funktion bygger på att vattnet förrötas under syrefattiga förhållanden i slamavskiljaren. Slamavskiljaren är således inte bara en mekanisk fälla, det är ett biologisk filter. Fungerar inte denna biologi så kommer vattnet att bygga mycket bakterieslem när det kommer till infiltrationen. Det kan således också vara orsaken till era igensättningsproblem, att slamavskiljaren inte kom igång som den skulle. Förr ympade man dem genom att lägga färsk stallgödsel i första kammaren.

Vad gäller lukten så håller jag med om att ett långsamt flöde upp över hustaket är den bästa lösningen. Samtidigt när man tänker på fläktar och liknande så måste man se till att luft också kan dras in avluftningen, det behövs ju vid toaspolningar. Är ni säkra på att det inte finns en lokal svacka i den långa avloppsledningen som hindrar luftflödet genom att fungera som ett vattenlås? Testa med rökbomb i slamavskiljaren en dag när det inte luktar.

Casual Casual skrev:
En annan idé jag själv funderat över är att sätta en fläkt i röret för avluftning (jag kommer åt detta på kallvinden). Denna skulle då få gå konstant, åtminstone dagtid, för att säkre luftflöde åt rätt håll.
Ett alternativ kunde kanske vara att sätta ett rör med ventil på slamavskiljaren.
Alltså en sådan ventil som man sätter på avloppet inomhus, när man inte kan dra avluftningen upp över taket. Den kan ju bara släppa in luft, ej ut. Så får luften gå rätta vägen upp genom avluftningen i huset och ut över taket.

Detta är alltså bara spekulationer.
Själv har jag en konventionell trekammarbrunn + infiltrationsbädd.
I början (för 10 år sedan) hade vi problem med avloppslukt nere i trädgården, men det visade sig att avloppsventilationen upp över hustaket var draget med bakfall, så det hade uppstått ett vattenlås på vinden, och ventilationen funkade inte. Utan i stället osade det nere på marknivå från infiltrationsbäddens tilluftrör. Det fixade sig lätt när vi ändrat ilite på rördragningen på vinden :)

Tack båda för input!
Ang infiltrationen; Kan inte säga vad det beror på. Högt grundvatten är det inte, bädden är upphöjd. Om den är överbelastad kan jag inte svara på. Själv funderade jag på om så att säga "botten" av infiltrationsrören täppts och inte blivit rena vid spolning, alternativt att spolningen delvis tryckt en del av slammet nedåt, och att det därmed rinner ut ur rören sidor snarare. Varken detta eller din tanke Claes om omfattande slamuppbyggnad känns som mindre trevliga alternativ.
Om det är syrebrist kanske man ska försöka sätta någon typ av luftning i fördelningsbrunnen som är placerad precis innan bädden(?).

Ang lokal svacka som hindrar luftflödet; Inte säker alls. Ska testa med rökbomb när väder och övriga omständigheter tillåter.
Bra idé KnockOnWood med ventil till slamavskiljaren, detta låter ju helt klart vettigare än att enbart täta. Lite beroende av rökbombs-testet så blir detta en möjlig framtida förbättring.

Claes Sörmland
Att ni har en upphöjd bädd tyder på att det var för nära till grundvatten eller att marken var för lerig för vanlig infiltration. Det ska under alla årets dagar vara minst 1 m mellan grundvattenytan och infiltrationslagrets botten. Vi hade ju enormt med regn under hösten och vintern. Då steg vattnet till ovanligt höga nivåer. Det var inte så att problemen uppstod under den perioden. Då kan man ju misstänka för högt grundvatten på platsen just då eller att marken helt enkelt inte kunde ta emot mer vatten p g a den var lerig och vattenmättad. Detta skulle kunna orsaka dessa problem.

En liten uppdatering:
Rökbombs-test genomfört. Efter ca 3-4 minuter kom det rök ur avluftningen på taket. Jag vet inte om denna fördröjning säger något, jag gissar att man ändrar tryckförhållandet när man öppnar locket och att det därmed kan ta en liten stund.
Claes, du kan ha rätt ang grundvattnet. Bädden är upphöjd pga att det var högt när provgrop grävdes, och när jag tittar idag (det var ett par veckor sedan senast) så set det faktiskt bra ut igen.

En annan sak jag observerade under mitt rökbombstest var att det hela tiden rann en svag stråle med vatten ur ledningen från huset. Detta trots att jag f n är ensam hemma, inte hade spolat på ett tag och ingen tvätt eller disk igång. Det skulle väl ev kunna tyda på ett begynnande stopp på vägen som gör att "uppdämt" vatten fortsätter rinna långt efteråt. Skulle väl i så fall även påverka luftflödet.
Dock har jag lite svårt att se hur det skulle kunna bli så; Här badas i badkar och duschas så det är mkt vatten i omlopp varje dag, och alla rör m m är ju nya.

Claes Sörmland
Då funkar ju avluftningen i alla fall i princip. Kanske höja röret på taket för bättre drag?

Det rinnande vattnet kan vara uppdämt vatten p g a ett stopp som du säger men i ljus av det höga grundvattnet så gissar jag på en liten läcka i någon muff under mark och grundvatten som trycker sig in. Detta är inte bra för det ger en rejält ökad vattenbelastning på infiltrationen över tid. Räknar du med t ex 20 l/h (lite lätt strilande) så är det extra 480 l vatten per dygn. Normalt är en sån här anläggning dimensionerad för att kunna ta emot kanske 850 l per dygn. D v s det är ett rejält tillskott som belastar anläggningen. Detta kan mycket väl vara orsaken till problemen.

Ett annat sätt att försöka lösa grundvattensproblemet lokalt är med avskärande dränering. Man lägger helt enkelt ett grusdike med rör bredvid infiltrationen och ser till att det vattnet kan rinna ut i något lägre liggande dike i omgivningen. Det skyddar då mot att grundvattnet stiger för högt under extrema förhållanden.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.