Rent allmänt så kanske det går. Men dels får du inte göra detta enligt gällande lagar, och dels bör du fundera på vad du ger dig in på: hem-meckade elstyrningar är inte precis värdehöjande. Varför inte använda något som faktiskt finns på marknaden avsett just för detta ändamål?

vespaman skrev:
Rent allmänt så kanske det går. Men dels får du inte göra detta enligt gällande lagar, och dels bör du fundera på vad du ger dig in på: hem-meckade elstyrningar är inte precis värdehöjande. Varför inte använda något som faktiskt finns på marknaden avsett just för detta ändamål?
Så, vad säger lagen om +5V ledningar dragna till strömbrytare? ;)
Och min slutlösning blir väl inte mer hem-meckad än någon annan lösning? Är det återanvändning av en redan dragen kabel som är problemet?

Finns inga direkta problem med att använda din befintliga installation. Verkar vara gjort av en kunnig person men på ett lite annorlunda sätt. Du verkar ha ett väl förgrenat kabelnät till den centrala punkten och det kan du givetvis använda.

Huset byggdes av en chef(?) på före detta NEA (han var själv elektriker och inte en "papperschef") och vad andra elektriker har sagt så är eldragningen mer åt det håll man gör på industrier. Då jag för många år sedan gjorde en elbesiktning (eller vad man kallar det) så fick jag kommentaren "Annorlunda men inte regelvidrig" :)

desdecado skrev:
Så, vad säger lagen om +5V ledningar dragna till strömbrytare? ;)
Och min slutlösning blir väl inte mer hem-meckad än någon annan lösning? Är det återanvändning av en redan dragen kabel som är problemet?
Omöjligt att säga om du kan dra 5V till strömbrytarna, utan att ha koll på om dom ledarna går i separata rör (dvs inte delar rör med förbrukare/uttag). Hur som helst så skall ju dina relän kopplas in på lämpligt ställe. Men OK, det kanske du kan ordna på något lämpligt sätt.

Kanske missuppfattade jag din ambition, men tex KNX eller annat system för HA har ju "system-tänket" inbyggt, och går någonting sönder om 10 år, så finns det delar osv osv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.