Hej,

Jag misstänker att den här frågan hör mer hemma i Teknikdelen än El-delen av forumet, men flytta den gärna om ni tycker annorlunda.

Det är såhär: jag behöver hjälp med att få bekräftat, alternativt matnyttiga kommentarer om mitt elskåp (eller vad det nu är). Det är nämligen så att jag håller på att införa home automation och har kommit en bra bit med audio/video, larm och nätverk. När vi köpte huset (vi är tredje ägaren) så berättade förra ägaren (som också är el-novis) att den kille som byggt huset hade ett "avancerat elsystem" och när han tvingades sälja huset så kände han att han inte hade hjärta att lämna över ett så pass avancerat system utan tog och gjorde någon form av retrofit/nedgradering av systemet så att det skulle bli så lättförstått som det bara gick.

Jag har fotat skåpet (som är 1x1 meter stort) och vill att någon kommenterar vad de ser: har jag verkligen lågvoltsbrytare (eller vad de heter) så att allt styrs centralt? Det är en jädrans massa vita numrerade kablar som kanske förklaras av att vi har jädrans massa strömbrytare i huset (där många till synes inte gör något alls)
Jag är inne på att köpa reläer av den variant man pluggar in nätverkskabel i och sedan kan styra via vanliga http-anrop.
Frågan är: har jag en infrastruktur som klarar av detta ingrepp, eller... vad har jag egentligen i skåpet? Gör mitt skåp min idé lättare?

skåp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det du har är ett skåp med massa kopplingsplint i. förutom dom tre reläna i nedre vänstra hörnet verkar inget styras därifrån.
Det jag gissar förste ägaren gjorde var att dra alla brytare och alla lampor och kanske en del uttag till skåpet för att enkelt kunna koppla om vilka brytare som tänder och släcker resp lampa. Min gissning är att du om du mäter endast hittar 230V i skåpet, annars måste det någonstans sitta en transformator/nätaggregat.
Har set liknande skåp i jobbet hundratals gånger.

Om dina planer blir enklare? Du har i skåpet ett bra ställe att sätta all styrning på om all el i huset passerar lådan. Sen gäller ju att lista ut vilken vit kabel som styr vad.
Lågvoltsbrytare... Om allt styrs med HTTP-anroop behövs väl inga brytare? :rolleyes:

Tack för svaret!

Om man kikar till höger (utanför bilden) så hittar man det här? Vad kan det vara? Och en eloge till den som kan identifiera vad som sitter på skenan på bilden längst ned:

skåp3.jpg
Skapa konto

skåp2.jpg
Skapa konto

Japp, det sitter 3st reläer på skenan, det ena är till fasadbelysningen som styrs via en sensor på fasaden. Trimmpotten bredvid är kopplad till reläet så jag antar att det endera styr känslighet på sensorn alternativt sätter en extra tidsram. Dom andra reläerna styr samtliga fönsterlampor... jag antar att det är mina "huvudbrytare" jag har vid ytterdörren som är kopplade via dessa och som bryter alla husets fönsterlampor (+ lite till då elektriker har varit här i omgångar och kopplat runt lite och skarvat på grupperna. Bla mikron slocknar! :))

Alla vita kablar är av den numrerade typen och det finns en planritning över huset där dessa siffor sitter utmärkta så det är ju till en hel del hjälp faktiskt.

Och varför jag vill ha brytare till reläer som ändå ska styras via dator? Tja, det är väl mycket trevligt att ha om datorn crashar. Jag funderar på några enhet av denna typ (samt några andra också): http://www.controlbyweb.com/webrelay/

Dessa tillåter att man kopplar på en mekanisk brytare på en ingång på modulen som även den bryter reläet. Då reläets status går att avläsa korrekt även om den har brutits med en mekanisk brytare så är det ingen risk att huset hamnar i "osynk" som det gör med många andra liknande produkter.

S
Du har ett bra tillfälle att bygga med DIN monterade dimmers och brytare, typ Eltako eller annat. De går också att styra via nätverk.

Försök kontakta första ägaren, om han finns kvar. Du kanske kan konvertera till KNX om du hittar någon ritning eller liknande.

CityCom-modulen ser ut att vara en transformator som ger 6VDC 200mA, 12VAC 1.2A

@sommarstrom:
Eltako styras via nätverk? Såg bara trådlösa varianter på deras egen sida och det är inget alternativ :confused:

@vespaman:
KNX? Jag är systemutvecklare, inte ingenjör! :D

D
13th Marine skrev:
CityCom-modulen ser ut att vara en transformator som ger 6VDC 200mA, 12VAC 1.2A
Ringledningstrafo?

Pass, är inte mer insatt än att jag kan se att det är en trafo.

@DIY_freak:

Ja men det kan mycket väl vara till "ringklockan". Vi har en porttelefonsliknande mackapär som går till en högtalare i köket. That's it! :)

@sommarstrom:

Hmmm då jag själv ska programmera mot enheterna måste jag välja något som har endera ett API eller är öppet på ett smidigt sätt för mig att kunna komma åt från egen programvara. Känns som om Eltako kanske inte riktigt befinner sig där jag vill..

Ingen som har någon gissning på den stora gråa lådan från Multi Signal AB?

desdecado skrev:
Ingen som har någon gissning på den stora gråa lådan från Multi Signal AB?
Det är en styrenhet för branddörrar.

mulpac skrev:
Det är en styrenhet för branddörrar.
Finns i varje välutrustat hem :D

Antar att styrningen även kan användas som spänningsförsörjning om man nu råkar ha haft den liggandes.

Tack för alla svar.
Om vi nu antar att det är 230v i hela skåpet och de vita kablar som går via brytare faktiskt har 230v spänning på sig: kan man då istället återanvända dessa kablar som en lågströmsvariant för styrning av relä utan några problem? Blir tjockleken + längden på kabeln ett för stort motstånd?
Idag verkar det som att visa numrerade kablar delar på funktion, dvs en dosa med dubbel brytare har bara en motsvarande sifferkod på kabeln. Hur ställer det till det?

(Ursäkta ev felaktigt använd elterminologi men som sagt; jag är inte elkunnig på något sätt)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.