123 244 läst ·
248 svar
123k läst
248 svar
Bekämpning av vitgröe etc i gräsmatta
Har du fått svar på detta?W weedman skrev:Lite frågor till er som använt Boxer eller liknande pre-emergents.
Jag funderar på att köra Boxer i kombination med stödsådd. Planen är att vattna ut det som bönderna gör dvs i september. Därefter tänker jag stödså (dormant) innan snön kommer och sen igen maj/juni.
1) Hur länge är Boxer aktivt i jorden med den rekommenderade doseringen on-label som bönderna har?
2) Skulle det fungera att vattna ut under höst samt vår i kombination med stödsådd? Kopplar an till fråga 1 beroende på aktiv tid i jorden.
3) Vilka erfarenheter av Boxer har ni? Fungerar det bra?
Är främst vitgröen jag vill åt i mattan som i övrigt består av rödsvingel och ängsgröe.
Använd skyddsutrustning. Jag hade engångshandskar men lyckades antagligen ändå få det på ena handen. Först var det en stickande, svidande känsla på handen.
Efter en timme hade jag förlorat en hel del känsel på ovansidan handen och upp för halva underarmen.
Blev stressad av det men efter ytterligare 1 timme började det avta. Nu, 6 timmar efter applicering så är det snart som vanligt igen.
I förteckningen står det att man kan få en allergisk reaktion vid hundkontakt.
Efter en timme hade jag förlorat en hel del känsel på ovansidan handen och upp för halva underarmen.
Blev stressad av det men efter ytterligare 1 timme började det avta. Nu, 6 timmar efter applicering så är det snart som vanligt igen.
I förteckningen står det att man kan få en allergisk reaktion vid hundkontakt.
En mild och kort vinter i Göteborg. Bara -10 grader vid 4 tillfällen.
Studier visar olika men att den korta kylan skulle tagit död på vitgröen är nog ett önsketänkande.
Nu är det 3 grader i jorden och vitgröefröna kan börja gro. Jag planerar därför att gå på med Boxer denna veckan.
I höstas gick jag över med Boxer och förhoppningen är att ingen vitgröe grodde då och alltså kan ta fart nu till våren och börja fröa senare i år.
Men fröna kan ligga latenta i marken i flera år och vänta på rätt tillfälle att börja gro så Boxer varje vår och höst i minst 5 års tid är min plan för att utrota vitgröen som redan finns i min matta.
Studier visar olika men att den korta kylan skulle tagit död på vitgröen är nog ett önsketänkande.
Nu är det 3 grader i jorden och vitgröefröna kan börja gro. Jag planerar därför att gå på med Boxer denna veckan.
I höstas gick jag över med Boxer och förhoppningen är att ingen vitgröe grodde då och alltså kan ta fart nu till våren och börja fröa senare i år.
Men fröna kan ligga latenta i marken i flera år och vänta på rätt tillfälle att börja gro så Boxer varje vår och höst i minst 5 års tid är min plan för att utrota vitgröen som redan finns i min matta.
Jag skulle kunna testa ariane s i veckan och se vad som händerA AdslVerbe skrev:Gammal tråd, men jag bumpar den av nyfikenhet.
Jag har fått väldigt mycket av detta gräs (se bild). Jag tror det är någon form av så kallat crabgrass?[bild]
Är det någon som har prövat någon bekämpning med framgång?
Jag funderar på att testa någon pre emergent för att om möjligt bli av med dem till nästa år.
Har också en hel del vitgröe i gräsmattan och undrar egentligen bara kort och koncist tre saker:
I) Vilket preparat som rekommenderas om man vill försöka bekämpa vitgröe?
II) Och hur får man tag i rekommenderat bekämpningsmedel?
III) Och när ska det appliceras ?
Tack för svar !
I) Vilket preparat som rekommenderas om man vill försöka bekämpa vitgröe?
II) Och hur får man tag i rekommenderat bekämpningsmedel?
III) Och när ska det appliceras ?
Tack för svar !
Jag köpte Boxer från en polsk bondesida förra året. Försökte beställa Roundup via samma sida år men fick nej tyvärr.C copello2 skrev:
Boxer dödar vitgröefrön och massa annat när det börjar gro. I teorin i alla fall. Så det tar inte död på redan etablerade plantor, vitgröe eller ej. Men vitgröe självdör inom 1-2 år.
Så då får man ge sig på fröna. Fröna kan ligga 5 år i marken och vänta på rätt tillfälle att gro.
Besprutar man i rätt tid med boxer kan du efter 7 år ha vunnit kampen (om det inte blåser in nya frön från grannar; vilket det med största sannolikhet gör)
Vitgröefröna börjar gro på våren när jorden (översta 5cm) är 5 grader.
När det är för varmt gror det inte men det är källor från varma platser i usa så i Sverige kan det säkert gro under en längre period.
Men det gror sen igen tidig höst när jordtemperaturen går under 21 grader.
Det är då du vill bespruta med Boxer. Eller Tenacity. Eller någon annan preemergent. Inget av detta finns i Sverige.
Det viktiga är marktemperaturen men ja, två gånger per år är bra. Man får inte överanvända, följ beskrivningen. Medlet är mycket drygt, det ska max vara 1,5cl per år på 100m2. Så 0,75cl per 100m2 två gånger om året.'C copello2 skrev:
Med detta sagt så började jag med Boxer i höstas och har gjort en applicering till i våras. Så inget klart resultat än. Och det lär det inte bli heller då jag för 3 veckor sedan gick över hela mattan med glyfosat för att göra om den helt från grunden.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Bandsåg - vad är riktigt bra? ACM, Felder, Hammer, Laguna etc
Verktyg & Maskiner -
Erfarenheter av hällar med FryingSensor, SenseBoil, SenseFry etc.
Vitvaror -
Praktikant, student, lärling etc?
Hantverkare -
Uppmärkning, patchpanel, PoE etc?
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Laga insidan av källarvägg i 60-tal hus, sprickor, puts, etc.
Byggmaterial & Byggteknik