Z Ze11 skrev:
Jag menade självklart inte att importera en ny svamp utan att använda en redan etablerat. Kanske var felformulerat med invasiv!

Har nu hittat en svamp som kan vara intressant , det är "Svavelgul slöjskivling" som livnär sig på döda träd och rötter!

Jag har försökt att klippa ner med det återkommer hela tiden. Nu senaste veckan har jag grävt runt rötterna för att låta dem exponeras av ljus hela tiden på en plats i hop o att torka ut den, och ett annat ställe har jag utsatt rötterna för ljus 24/7 för att försöka rubba balansen!

Det var i detta samband som jag kom på att tänka att man skulle kunna lägga in koloniserat svamp mykelia blandat med träflisor runt röttena sen fylla tllbaks jorden så dem slås med varandra om näringen och förhoppningsvis tar svampen över. Kommer nog att testa detta på ett kontrollerat miljö.
Ger det 1 år för att se vem som vann striden! Skulle detta fungera så kan man sen gräva upp där man lagt, lägga i lite kalk för disinfektion och försöka torka ut stället så mycket så möjligt.
Ok, då är jag med: Det var ju "invasiv" som jag reagerade på...inhemska arter ger ju iaf troligen inte stora effekter om dom sprider sig i naturen av ngn anledning

Jag är tveksam i om du hra framgång, eller tom kan driva på parksliden med den metoden (om den flyttar sig om den tycker att det finns konkurrens tex), men prova och håll koll :)

D Daniel 109 skrev:
Parkslide är definitivt klassad som invasiv. Dingo däremot brukar inte klassas som invasiv. Den var i Australien långt innan kaninerna.
fel igen

Unikt namn Unikt namn skrev:
Har du provat att bara klippa ner slidan?

Finns det verkligen en svamp som "äter" parkslide utan att ge sit på annat?
Jag tänker att risken är att du istället får två plågor som båda är svår att bli av med...
klippa ner slidan??? -könsstympning-

TheImprovisor
Z Ze11 skrev:
Jag är allvarlig och därför startade jag denna tråd för att se om någon annan kanske testat. I dags läget finns inget som verkar hjälpa då parkslide är imum mot dem flesta godkända gifter.

Därför tänkte jag att en svampsort kan ta över marken där parkslide finns och äter upp parkslide rötterna.. Man gräver runt omkring 1 meter utanför där parkslide växter för att isolera att svampen spridas vidare.

Skulle det skita sig så är det mycket enklare att utrota en svamp då det finns flera olika sätt att göra det på.
Du är medveten om att svampen bara är en fruktkropp?
Svampens "rötter", mycelerna, kan skena iväg åtskilliga tiotals meter om de trivs.

Dålig idé. Jättedålig.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.