108 050 läst ·
779 svar
108k läst
779 svar
Beijerkampanj — "Bygga åt idioter"
Wow du och optimum verkligen känna er träffade av Beijer ni klagar inlägg efter inlägg hur mycket dom hatar och klankar ner på privat kunder .P Paxman skrev:Bara det faktum att de anser sig nödgade att gå ut med en debattartikel visar ju med all önskvärd tydlighet att kampanjen blev misslyckad. En lyckad kampanj behöver inte justeras, och framförallt inte försvaras offentligt.
Jag tycker heller inte att förklaringen gör mig mer sugen på att handla på Beijer eller ens anlita hantverkare. Saxat från artikeln:
"Det som värmt allra mest är att många hantverkare hört av sig till oss och beskrivit vår kampanj som en på pricken exakt berättelse om deras yrkesliv."
Läs den meningen en gång till...och så läs den ytterligare en gång. Det Elisabet Heinrich skriver är alltså just det som jag hävdat hela tiden: Beijer håller med alla hantverkare som hyser kundförakt och de tycker att privatkunder är idioter. Detta eftersom kampanjen ger en "på pricken exakt" berättelse om hantverkarnas yrkesliv.
Det kan verkligen inte vara kul att vara hantverkare när hela ens yrkesliv består av kunder ur de 13 stereotyper som Beijer identifierat via samtal med de 50 hantverkarna.
Humor är helt enkelt inte eran grej.
Förstår inte hur man kan läsa in så mycket på ett litet ord och sen missa hela budskapet med kampanjen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Och jag kan inte hålla med där.Nötegårdsgubben skrev:
En bra, lyckad kampanj leder till hållbar och önskvärd utveckling.. även ur etiskt försvarbara synvinklar.. och inte enbart till enfaldigt ökad försäljning på tveksam grund (med många resta frågetecken, som olika parter försöker räta ut).
Förmodligen finns fö alltid några som "liksom" tror sig fatta, går aldrig över "allas" huvud.. oavsett om något fattas.
Den där kampanjen, så vitt jag kan läsa och förstå något grundläggande.. haha..
Ja, mer eller mindre intuitivt var det så jag tänkte. Jag är inte själv hantverkare och tycker inte det finns någonting att bli upprörd över. Anledning är att detta sorterar under avsnittet humor, i alla fall för mig. Lite får man tåla.BirgitS skrev:
Jag ger följande betyg;
Humor: 3/10 (hade önskat mer av anekdoterna)
Nyttan av råden i boken: 4/10 (bra men kunde utvecklats mer)
Adam Alsing: 8/10 (alltid rolig)
Hantverkare i podden: 5/10 (snickeri är nog mer rätt arena snarare än podd för dessa herrar)
Genomslag för kampanjen: 7/10 (subjektiv bedömning)
Förutfattade meningar i denna tråd: 10/10 (behöver inte förklaras)
2019 håller man inte på med att göra narr av andra.
Uppenbarligen har de stannat i utvecklingen eftersom de valt det
Dessutom är historierna rätt så tramsiga.
Nej allt är inte bra reklam.
De har helt enkelt gjort bort sig.
Den nuvarande ägare Lone Star är väl inte nöjd med utvecklingen.
Troligen förhoppning vid köpet att det var guld man hittat.
Tidigare brittiska ägare Ferguson kan vara lyckliga att inte förknippas med sådant här.
Beijers ledning kanske tyckte att en sådan här kampanj ligger i linje med de ny ägarnas tycke och smak.
Själv tycker jag den luktar gammalt trams.
Uppenbarligen har de stannat i utvecklingen eftersom de valt det
Dessutom är historierna rätt så tramsiga.
Nej allt är inte bra reklam.
De har helt enkelt gjort bort sig.
Den nuvarande ägare Lone Star är väl inte nöjd med utvecklingen.
Troligen förhoppning vid köpet att det var guld man hittat.
Tidigare brittiska ägare Ferguson kan vara lyckliga att inte förknippas med sådant här.
Beijers ledning kanske tyckte att en sådan här kampanj ligger i linje med de ny ägarnas tycke och smak.
Själv tycker jag den luktar gammalt trams.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Där tycker vi uppenbarligen fundamentalt olika. Jag tycker inte att det är din (eller min) sak att sätta kriterier för vad som är lyckat för Beijer.RACS skrev:
Notera gärna att jag inte har något som helst intresse av att bemöta dina kriterier i sak då ingen av oss har ansvar för Beijers mål.
I princip håller jag med dig.
Åsikter av det slaget är förbehållet ägarna (aktieägarna) om man vill sticka ut hakan lite. Nu är väl inte beijerbygg börsnoterat (vad jag vet), så vi kommer väl inte kunna se på någon börskurs vad ägarna tycker.
I förlängningen är det väl iofs inte endast ägarnas sak, och det kan ju också bli deras förlust så småningom.
Men trots allt är ett företags verksamhetsbeslut en angelägenhet för främst bolagets ägare.
Åsikter av det slaget är förbehållet ägarna (aktieägarna) om man vill sticka ut hakan lite. Nu är väl inte beijerbygg börsnoterat (vad jag vet), så vi kommer väl inte kunna se på någon börskurs vad ägarna tycker.
I förlängningen är det väl iofs inte endast ägarnas sak, och det kan ju också bli deras förlust så småningom.
Men trots allt är ett företags verksamhetsbeslut en angelägenhet för främst bolagets ägare.
Ja, vi har då olika uppfattningar där.Nötegårdsgubben skrev:
Notera gärna, att jag talar allmänt, om vad jag kan anse ingå i "lyckat"..
Hur just Beijer eller någon annan gör sina bedömningar får stå för dem.
God fortsatt dag!
"Lyckat" för de flesta företag är nog uteslutande ökad försäljning. Så den enda som kan avgöra om det är en lyckad kampanj är ju just Beijer oavsett vad nån av oss anser.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Jag tycker det är skillnad på en bra kampanj och en framgångsrik kampanj. I bra lägger jag då in andra värden, som etik och långsiktighet. Något kan vara ge pengar fast det bygger på t.ex. diskriminering men det är ju inte bra på lång sikt, särskilt för samhället, men det exemplet betyder inte att jag tycker att Beijers kampanj bygger på diskriminering utan det är bara ett exempel på skillnaden mellan bra och framgångsrik.Nötegårdsgubben skrev:
Håller med om skillnaden mellan bra och framgångsrik, men det betyder ju också att "bra" är meningslöst att använda eftersom alla har olika definitioner på vad som är bra. Framgångsrikt däremot är det ju om det uppfyller skaparens mål även om de flesta tycker resultatet är asdåligt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Kan väl för enighetens skull hålla med om att ”bra” kampanj är ett dåligt ordval för att stödja Beijers rätt att själva sätta sina mål. Jag använde ordvalet för att den jag svarade (@BirgitS) använde det i ett sammanhang där jag tolkade det som ett värderande av framgången i det hela.
Jag kan iofs ha missförstått avsikten, men hela mitt försvar av Beijer går ut på att de själva har rätt att sätta sina mål, så jag ska försöka avhålla mig frän värderande ord som ”bra” i sammanhanget.
Jag kan iofs ha missförstått avsikten, men hela mitt försvar av Beijer går ut på att de själva har rätt att sätta sina mål, så jag ska försöka avhålla mig frän värderande ord som ”bra” i sammanhanget.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Nej, det tror jag inte, men det är ganska många som värderar kampanjen efter sina egna preferenser och därvid kommer fram till att det är Beijer, dess marknadsavdelning eller ledning som är idioter.