T tompaah7503 skrev:
Det är mycket möjligt att det är så som du säger, men att de snackar skit om kunderna när kunderna inte hör på, det är inte samma sak som att de totalt saknar respekt för kunderna och i varje läge försöker blåsa dem. Det finns inga likhetstecken däremellan.

Det är en väldigt svartvit syn på världen, antingen är man med eller emot kunderna, som du ger uttryck för. Det finns så mycket däremellan.

En hantverkare kan göra utmärkt jobb till ett bra pris med fin kommunikation och behöva ventilera något konstigt denne varit med om under dagen hos en kund. Även om det sker på ett nedlåtande eller förklenande sätt, vilket till slut är en bedömningsfråga för den som lyssnar om det är skitsnack eller inte. En del människor tål inte alls att man ens nämner dem "bakom ryggen". Själv tillhör jag den raka motpolen, de kan få göra mig till månadens meme på kontoret om de vill, bryr mig inte ett strunt om det.
Det är inte det som är problemet. Probelmet är att man gör en reklamkampanj av det och går ut offentligt med att hantverkarna tycker att kunder är jobbiga och dumma i huvudet.

mina kunder är jävligt dåliga på IT och har ibland väldigt underliga förväntningar på vad som ingår i vår support. Men jag vet ju från början att en frisör inte kan förväntas begripa vad en IP-adress är eller hur man skiljer en nätverkssladd från en USB-sladd, det gör dock inte att hen är en idiot. Och vi kan snacka om det på rasten, men vi ger inte ut en BOK om det och skickar till våra kunder!
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Liksom...*haha* Not.

"det tycks vara fritt att snacka skit om hantverkare" ...

Pedanten - en tant som dammsuger och vill hålla rent efter en snickare som sågar etc. Humor?
Mer tragiskt att de gör humor av henne, med största sannolikhet har hon haft en snickare hos sig vars känsla för att hålla rent varit under noll....

Var är liksom humorn?
Det var komiskt att hon storstädat innan besök av hantverkare - eftersom vad, att de SKA ha rätt att skita ned?

Har inte riktigt tid nu att fortsätta läsa, men men... det känns bara konstigt iallafall.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Och vi kan snacka om det på rasten, men vi ger inte ut en BOK om det och skickar till våra kunder!
Se där, det är helt klart så att upplevelsen av vad som är okej varierar.

Du tycker att det är okej att snacka skit om kunderna så länge man inte ger ut en bok om saken.
Paxman tycker att all form av skitsnack visar på total brist på respekt och att kunderna blir blåsta.
För min del kan de ge ut en bok med humoristiska exempel på knasiga kunder, är det inte namngivna eller identifierbara personer så varför känna sig ledsen.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Se där, det är helt klart så att upplevelsen av vad som är okej varierar.

Du tycker att det är okej att snacka skit om kunderna så länge man inte ger ut en bok om saken.
Paxman tycker att all form av skitsnack visar på total brist på respekt och att kunderna blir blåsta.
För min del kan de ge ut en bok med humoristiska exempel på knasiga kunder, är det inte namngivna eller identifierbara personer så varför känna sig ledsen.
Vi har nog olika definition på vad som är skitsnack. Jag snackar inte skit om mina kunder överhuvudtaget.
 
  • Gilla
thomas33 och 2 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Liksom...*haha* Not.

"Det tycks vara fritt att snacka skit om hantverkare" ...
Boken börjar alltså så, som att det snackas skit om hantverkare, underförstått att det inte finns anledningar...

Visst alla möjliga försvar till det ena eller andra finns, men vem läser allt så noga, det blir att de flesta läser de roliga avsnitten.
 
T tompaah7503 skrev:
Det är mycket möjligt att det är så som du säger, men att de snackar skit om kunderna när kunderna inte hör på, det är inte samma sak som att de totalt saknar respekt för kunderna och i varje läge försöker blåsa dem. Det finns inga likhetstecken däremellan.

Det är en väldigt svartvit syn på världen, antingen är man med eller emot kunderna, som du ger uttryck för. Det finns så mycket däremellan.
Om det är så du uppfattat mina inlägg så kan jag försäkra dig om att det inte är korrekt. Givetvis inser (och anser) jag att det finns en massa mellan vitt och svart. Men i den här typen av diskussion är det inte möjligt att redovisa alla olika nyanser som existerar. Jag försöker göra en poäng och väljer då att ta till extrema exempel för att göra poängen så tydlig som möjligt.

Men vill man inte se andemeningen i vad motparten försöker förmedla så går det ju inte.
 
T tompaah7503 skrev:
För min del kan de ge ut en bok med humoristiska exempel på knasiga kunder, är det inte namngivna eller identifierbara personer så varför känna sig ledsen.
Jag tror att närmare 100% av alla privatkunder kan känna igen sig åtminstone lite i någon, eller några, av stereotyperna som figurerar i boken, så nog kan folk identifiera sig med Beijers, och hantverkarnas, skrattobjekt och därför känna sig ledsna eller förbannade.

Jag får känslan, både av denna kampanj och sättet många hantverkare skriver här på BH, att den ultimata kunden är den som talar om vad som behöver göras för att sedan åka på utlandssemester under tiden hantverkaren ska vara i hemmet, betalar utan att behöva se någon faktura och sedan tappar bort hantverkarens telefonnummer så inga klagomål kan framföras i efterhand. Helst ska kunden inte ha tillgång till Internet heller, så h*n inte har möjlighet att ventilera kritik på ett nätforum med likasinnade.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 8 till
  • Laddar…
Jag är inte speciellt upprörd över Beijers kampanj men börjar man fundera över budskapet kan man undra över hur reklambyrån tänkte, eller om de inte tänkte överhuvudtaget.

En klassisk reklamslogan är ju biluthyrningsföretaget Avis som på 60-talet lanserade "We try harder". Bakgrunden var att eftersom Avis inte var nummer ett på marknaden utan låg på andra plats efter Hertz som var betydligt större blev budskapet att man inte har råd att inte göra sitt yttersta för att kunna ta marknadsandelar. I annonser talade man om att eftersom man bara var nummer två kan man inte låta någon kund vara missnöjd. Ingen bil fick ha dåliga torkarblad eller dåliga däck. Man kommunicerade att man inte hade råd att behandla en enda kund illa. Man upprättade t o m ett direktnummer till företagets VD som man som missnöjd kund kunde ringa och VD´n tog personligen dessa samtal. Kampanjen var väldigt framgångsrik och än idag har Avis kvar denna slogan. Det är säkert många av er som läser här som känner igen uttrycket "we try harder".

Om man sätter Beijers kampanj i ovanstående kontext landar jag i att deras nya slogan är "We piss on the customer" :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Norrlandskusten och 6 till
  • Laddar…
G
P Paxman skrev:
Jag tror att närmare 100% av alla privatkunder kan känna igen sig åtminstone lite i någon, eller några, av stereotyperna som figurerar i boken, så nog kan folk identifiera sig med Beijers, och hantverkarnas, skrattobjekt och därför känna sig ledsna eller förbannade.

Jag får känslan, både av denna kampanj och sättet många hantverkare skriver här på BH, att den ultimata kunden är den som talar om vad som behöver göras för att sedan åka på utlandssemester under tiden hantverkaren ska vara i hemmet, betalar utan att behöva se någon faktura och sedan tappar bort hantverkarens telefonnummer så inga klagomål kan framföras i efterhand. Helst ska kunden inte ha tillgång till Internet heller, så h*n inte har möjlighet att ventilera kritik på ett nätforum med likasinnade.
Om man känner igen sej i nån av stereotyperna, varför ska man behöva bli ledsen eller förbannad för det ?

Jag känner igen mej och inser att jag kanske ska ändra mej själv lite för att underlätta för hantverkaren som jag eventuellt har hemma.
Självinsikt är nåt som många verkar sakna, dom är själva världens bästa kunder som inte gör fel, det är bara hantverkarna som är idioter som gör fel, tar för lång tid på sej, tar alldeles för mycket betalat m.m.

Jag är inte hantverkare själv.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Läser mer, skrattar mer och mer.... åt deras idioti. INTE åt kunderna.

Så, om en snubbe vill vara med och bygga, "assistenten" - liksom har man lite yrkesstolthet så bjussar man väl lite på det? Visar upp sig liksom, inte att assisten ska göra de farliga momenten, men ... varför klaga på lite bärhjälp eller socialt smicker på hur mycket man sitt jobb... (eller är det där problemet ligger, de kan inte sitt jobb och klarar inte av att göra det med publik...)?

Eller "projektledaren" - inskränkt, det hade kanske varit så att arbetet faktiskt gått bättre om man stämmer av saker och ting varje dag, att man gör som de så skämtsamt vill göra till fel sätt.... Sen visst, fånigt med namnen.. *haha* jättekul,
"fogsvans" *haha*


Visst det finns poänger, hur man kan förstå varandra bättre...

MEN inte att kunderna är idioter -
objektivt sätt verkar ju hantverkarna vara idioter som INTE kan hantera det här utan en handbok...
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
optimum
Måste vara årets största misstag.

Beijer, be om ursäkt.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Jag har läst boken och jag tycker att några av anekdoterna från verkligheten var underhållande, men de raljerande inledningarna och de menlösa åtgärdsförslagen var enbart onödiga.
Om bara alla hantverkare hade kunnat uppföra sig lite mer professionellt, hjälpt kunderna att få till bra underlag med riktigt skrivna kontrakt och fakturerat på ett korrekt sätt, så hade de flesta av "idioterna" inte funnits. Med formell hänvisning till arbetsmiljölagstiftning och liknande hade de kunnat motverka resten av "idioterna" (dvs de som fysiskt vill lägga sig i arbetet).
Hantverkarfirmorna ska vara professionella, de gör detta hela dagarna medan kunderna kanske anlitar dem några gånger under en livstid och om hantverkarna själva är oförmögna att hantera administrationen professionellt så behöver de antingen utbilda sig eller leja den nödvändiga kompetensen.
Jag anser alltså att det är hantverkarnas eget beteende som gör oss kunder till "idioter".
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
När hantverkare skyller sina problem på kunderna är ett exempel på galenskap!
Alla som har att göra med människor vet att vi har olika förutsättningar och gillar man inte det så byt branch
 
  • Gilla
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
Palmis Palmis skrev:
Jag anser alltså att det är hantverkarnas eget beteende som gör oss kunder till "idioter".
Det är ju lite hönan eller ägget-filosofi, men jag är benägen att hålla med. Det många hantverkare verkar ha missförstått är att kunderna är det som sätter mat på deras bord. Om man då är så känslig för "idioter" så kanske man inte ska jobba i ett serviceyrke där ens arbetsplats är det heligaste som finns för kunden. Man måste helt enkelt ha väldigt mycket överseende med kunders beteenden och inte förakta dem för att de har önskemål på hur man utför sitt jobb eller beter sig mot dem.

Då är vi tillbaka till det jag skrivit i andra trådar som avhandlar hantverkares dåliga kundinställning; så länge det är brist på hantverkare så kan de fortsätta med sin unkna kundsyn...kundernas behov av hantverkartjänster överstiger antalet tillgängliga hantverkare, så det är bara att stå med mössan i hand. Skulle detta förhållande bli det omvända så det är hantverkarna som står med mössan i handen, kommer bara de som vördar sina kunder överleva och resten får försöka hitta på något annat att göra för att få mat på bordet.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Jag är inte speciellt upprörd över Beijers kampanj men börjar man fundera över budskapet kan man undra över hur reklambyrån tänkte, eller om de inte tänkte överhuvudtaget.

En klassisk reklamslogan är ju biluthyrningsföretaget Avis som på 60-talet lanserade "We try harder". Bakgrunden var att eftersom Avis inte var nummer ett på marknaden utan låg på andra plats efter Hertz som var betydligt större blev budskapet att man inte har råd att inte göra sitt yttersta för att kunna ta marknadsandelar. I annonser talade man om att eftersom man bara var nummer två kan man inte låta någon kund vara missnöjd. Ingen bil fick ha dåliga torkarblad eller dåliga däck. Man kommunicerade att man inte hade råd att behandla en enda kund illa. Man upprättade t o m ett direktnummer till företagets VD som man som missnöjd kund kunde ringa och VD´n tog personligen dessa samtal. Kampanjen var väldigt framgångsrik och än idag har Avis kvar denna slogan. Det är säkert många av er som läser här som känner igen uttrycket "we try harder".

Om man sätter Beijers kampanj i ovanstående kontext landar jag i att deras nya slogan är "We piss on the customer" :rofl:
Går inte riktigt att jämföra, Avis kampanj byggde på att ta en positionering mot 1:an, där det fanns mängder av 2: or, Beijers på att stärka varumärket i befintlig målgrupp. Noterbart är att de som gapar över den här kampanjen till 99% är de som Beijer inte vänder sig till. Bra grej om man är Biejer är att de fått den där "långa svansen" på kampanjen. Till sist är chare of voice många gånger en nyckelfaktor i konkurrentutsatta branscher och där var det en fullträff. Riktigt bra jobbat om man ser till vad det egentliga syftet var, sedan att några lättkränkta skriver på intenet stör nog inte marknadsavdelningens firande då de prickar av full pott i alla mål för kampanjen.
 
  • Gilla
Saipala och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.