Behöver man dra en sträng tätningsmassa mellan varje falsad nockpanna av betong eller räcker det att bara kleta över spikhålet?

Fick intrycket av att man skulle det av olika beskrivningar men det kanske bara gäller om man har ofalsade pannor?

Jag gör inte det och grannes snickare gjorde inte heller det. Inte heller i spikhålen.

Det heter "Nockmastic"

huggan skrev:
Jag gör inte det och grannes snickare gjorde inte heller det. Inte heller i spikhålen.
Då skippar jag det med! Blev till och med avrådd från det på ett byggvaruhus så det bör vara korrekt! Ville dock dubbelkolla!

Consensus skrev:
Det heter "Nockmastic"
Trodde nockmastic var ett varumärke och att det finns andra men då får jag väl lita på dig tills motsatsen är bevisad :)

• Gilla
Jkarra
  • Laddar…
F
Stämmer detta? Jag verkar ha någon tätning på mina, byggt 05.

Skadat, mossa täckt takpanna på ett grått tak, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand med handske håller takpanna, överväxt och trasig, på tak.
Skapa konto

Ser ut att förhindra vatten från att tränga in i spikhålen?

Redigerat:
Väcker liv i tråden, vad gäller? Har likt ovan någon form av av silikon på mina nockpannor.

J
G Goochglad skrev:
Väcker liv i tråden, vad gäller? Har likt ovan någon form av av silikon på mina nockpannor.
De flesta betongpanne tillverkare rekommenderar en utefog till tätning emellan nockpannorna, tittar man på lertegel så har dom offtast en falsning/fördjupning som hindrar vattnet att rinna in under nocken.

• En tub med utefog/nockmassa från S:t Eriks, lämplig för tätning mellan nockpannor, pris 95 kr.
    Skapa konto
  • Gilla
Goochglad
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
De flesta betongpanne tillverkare rekommenderar en utefog till tätning emellan nockpannorna, tittar man på lertegel så har dom offtast en falsning/fördjupning som hindrar vattnet att rinna in under nocken.
Tack för snabbt svar!

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.