Jag har använt plåtband och dragit en diagonal så långt som möjligt med infästning i varje regel. Väldigt smidigt

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
...vad tillför alla dessa kortlingar?...
Hängsle och livrem vad gäller knäckförstyvning. ;)

När man får dit spikreglarna så blir det hängslen och livrem.
Hyllor hade du kunnat göra av plywood och fäst i spikreglarna, de hade kunnat vara lite djupare än kortlingbredden.

Jaja....
Protte

C Chris11 skrev:
Jag har använt plåtband och dragit en diagonal så långt som möjligt med infästning i varje regel. Väldigt smidigt
Har du holkat ur alla reglarna för diagonalen?

M Munkfors skrev:
Har du holkat ur alla reglarna för diagonalen?
Nope, bygger bara nån millimeter så det märks inte. Har träpanel direkt på regelverket och det var inga problem med not och fjäder. Spikade i bandet för att minimera skallen.

• Gilla
bränntorp
  • Laddar…
Aha. Ingen som tror mina strävor duger? Kommer inte taket med råspont också styva upp allting?

M Munkfors skrev:
Aha. Ingen som tror mina strävor duger? Kommer inte taket med råspont också styva upp allting?
Tänker så här. Väldigt lätt att fixa nu, väldigt jobbigt att fixa sen.

M Munkfors skrev:
Nej, jag tror inte så mycket på dina strävor.
De stagar upp typ 1/6 av höjden.
iof bidrar de med fast inspänd ände på hörnstolparna men då gäller det att de verkligen sitter fast ordentligt och att stolpen sitter i syllarna åt båda håll.

Enklast i detta läge då du inte vill ha en bräda inne på diagonalen är plåtband på utsidan reglarna bakom panelen.

Protte

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Men ta tag i ett hörn och ruska fackverket för kung & fosterland. Sen spikar du fast en valfri bräda diagonalt utanpå hörnet och gör om samma sak. Jag lovar att du kommer märka skillnad...

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
:cry: . Kanske blir plåtband på utsidan sen. Lär ju inte vara nån brådska då vinden inte har mycket att blåsa på för tillfället.

• Gilla
Sockerhög
  • Laddar…
S
M Munkfors skrev:
:cry: . Kanske blir plåtband på utsidan sen. Lär ju inte vara nån brådska då vinden inte har mycket att blåsa på för tillfället.
Om jag var du skulle jag sträva upp alla väggar ordentligt exakt nu. När du lägger tak och härjar däruppe vill det till att du har strävat väggarna så de inte vandrar iväg! Sedan kan du byta ut dessa tillfälliga strävor mot hålband på utsidan av regelverket. Som sagts ovan, de märks inte av då de är så tunna, men hjälper gott till med att hålla kåken rak.

• Gilla
Strommenpeter
  • Laddar…
P
S Stefan1972 skrev:
Är ingen byggare men finns det inte plåtband man brukar spika fast diagonalt?
Tänkte precis föreslå det. Det funkar ju. Har haft det på en gammal bod. Fast banden var dolda bakom panel.

Sätt plåtband så blir det bra.

Varje regel även på långsidorna. Mer än 6 m band? Men kanske är smart

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.