A
S Stefan1972 skrev:
det är möjligt att man kan se en fläkt som en apparat som kräver arbetsbrytare men å andra sidan så finns det ingen arbetsbrytargrupp som åker runt och besiktigar saker och ting och skickar fall till åtal så i slutändan ansvarar man för sin egen anläggning. Vet man som anläggningsinnehavare att arbete ska utföras i det aktuella rummet så får man väl bryta strömmen på andra sätt innan arbete påbörjas då. Den personen ska ändå mäta och kontrollera att det är spänningslöst.
Så nej detta är inget jag skulle lägga nån energi på.
I en del offentliga lokaler ser man ju ibland en sån där vridbrytare sitta under takpanelerna direkt och som manövrerar nån fläkt men inte ens de är väl allpoliga?
Jo de bryter både polerna om du tänker på en sådan här https://www.se.com/se/sv/product/183500700/strömställare-aquastark-2pol-vridströmställare-utanpåliggande-16a-ip54-skruvanslutning-polarvit/

När jag monterade en pax passad sist så satte jag en sådan.

Detta står i instruktionsboken:

Enligt standarden för hushållsprodukter, EN 60335-1, ska dessa kunna brytas från elnätet med en allpolig strömbrytare.
Ett sätt är att använda Pax allpolig brytare.

Så det är nog den standarden som styr detta.
Jag tycker därför att de som säger att det behövs en sådan brytare före gör rätt.

Redigerat:
Det finns bråde två och trepoliga i exxact serien.

D dan_norstedt skrev:
Om fläkten skulle behöva brytas av säkerhetsskäl (som mekansisk skada eller brand) så skulle ju jag förvänta mig att en brytare för den gör alla ledare in till den spänningslös - men att anse inkopplad nolla är som spänningssatt som en säkerhetsrisk stämmer iallafall inte med min världsbild.

Däremot är det ju väldigt bra att kunna bryta nollan om det uppstår jordfel så att man inte löser ut en jordfelsbrytare för hela gruppen/huset om det uppstår isolationsfel. Så om den sitter i en miljö som kräver IP44 för att det kan finnas vatten i närheten så känns kravet motiverat - PAX vill kanske undvika att kunderna tycker deras fläktar är felkonstruerade om sådana problem skulle uppstå.

Trepolig brytare så blir alla nöjda (utom esteterna...)?

Men annars kör på elmonts lösning.
Den 2poliga brytningen härstammar troligen från en manual för nått land (tex Norge) där man inte har en nolla utan två faser i kablarna. Och eftersom den som översatt till svenska inte vet ett skvatt om el så står det som det står och då är det det som gäller. Sedan kan det vara korkat men det är ju en helt annan fråga.

• Ledsen
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det är snarare maskindirektivets krav på allpolig brytning. Det gäller alla maskiner. Maskiner definieras som prylar med rörliga delar.

C
E elmont skrev:
Det är tillverkarnas anvisningar som i första hand gäller, så vad Pax eller någon annan tillverkare skriver är högst relevant.
Riktigt så enkelt är det förvisso inte då t.ex. Pax hänvisar till EN 60335-1 och använder det ökända begreppet allpolig strömbrytare:
Text om standarder för hushållsprodukters elkoppling och specifikt Pax allpolig strömbrytare. (17 ord)
För Pax egna allpoliga brytare, anger de förvisso specifikt att den skall bryta nolla och matande fas (men inte "tändtråden"):
Elkopplingsscheman med fyra konfigurationer för allpolig brytare, märkta S1 till S4.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frågan är om det skall läsas som att tillverkarens krav är att nollan bryts även om man använder en annan brytare?

Då hade jag fel om att styrspänningen skulle brytas.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
C
D Daniel 109 skrev:
Då hade jag fel om att styrspänningen skulle brytas.
Fel och fel...

Enligt @Bo.Siltberg säger den aktuella standarden (EN 60335-1):

7.12.2 If a stationary appliance is not fitted with a supply cord and a plug, or with other means for disconnection from the supply mains having a contact separation in all poles that provide full disconnection under overvoltage category III conditions, the instructions shall state that means for disconnection must be incorporated in the fixed wiring in accordance with the wiring rules.

Jag skulle vilja påstå att Pax tolkning av "full disconnection" där de väljer att bryta nollan, men inte tändtrådarna är högst tveksam och potentiellt farlig. Inte minst då det ingår i normalt underhåll att göra fläkten strömlös för t.ex. rengöring - något som förväntas göras av en lekman som inte kan förväntas förstå att strömbrytaren inte garanterar att fläkten görs strömlös. I synnerhet om den är kopplad till badrumsbelysningen enligt S3/S4.

Då skulle jag personligen hellre bryta fasen och tändtrådarna.

Men då är vi inne på åsikter och vetenskap, och inte formalia...

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag skulle vilja påstå att Pax tolkning av "full disconnection" där de väljer att bryta nollan, men inte tändtrådarna är högst tveksam och potentiellt farlig. Inte minst då det ingår i normalt underhåll att göra fläkten strömlös för t.ex. rengöring - något som förväntas göras av en lekman som inte kan förväntas förstå att strömbrytaren inte garanterar att fläkten görs strömlös.
Då skulle jag personligen hellre bryta fasen och tändtrådarna.
Då gör du en bra tolkning som täcker alla vettiga aspekter dvs den kan inte starta och dessutom ev elfara också hanterad. Jag skulle säga att det är mer än vattentätt att göra så om man nu ska ge sig in på att montera extra brytare.

F
GK100 GK100 skrev:
Då gör du en bra tolkning som täcker alla vettiga aspekter dvs den kan inte starta och dessutom ev elfara också hanterad. Jag skulle säga att det är mer än vattentätt att göra så om man nu ska ge sig in på att montera extra brytare.
Tycker också det låter vettigt.
Konstigt ändå att det ska vara upp till tolkningar och åsikter.
Om jag förstått svaren rätt så finns bara ett sätt att det ska bli helt säkert: en trepolig strömbrytare som bryter fas, nolla och tändtråd. Finns det lämpliga sådana för en fläkt? Dvs inte stora klumpiga 3-fasbrytare.
De vet inte än vilken av offertgivarna de ska välja och hur intresset är hos berörd elektriker. Han frågade mig mest för att vara preparerad när frågan dyker upp.

F frasen_36 skrev:
Grannen tänker renovera sitt tvättrum med toa och duschkabin och har fått fyra olika offerter.
Fattar jag det rätt att det handlar om offerter på hela renoveringsarbetet inklusive eljobb? I så fall skulle det nog för mig vara helt andra faktorer än en fläktströmbrytare som avgjorde vem som fick jobbet.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Tycker också det låter vettigt.
Konstigt ändå att det ska vara upp till tolkningar och åsikter.
Om jag förstått svaren rätt så finns bara ett sätt att det ska bli helt säkert: en trepolig strömbrytare som bryter fas, nolla och tändtråd. Finns det lämpliga sådana för en fläkt? Dvs inte stora klumpiga 3-fasbrytare.
De vet inte än vilken av offertgivarna de ska välja och hur intresset är hos berörd elektriker. Han frågade mig mest för att vara preparerad när frågan dyker upp.
Nollan kan du bortse från i de här sammanhangen det räcker om du bryter fas och i det här fallet extra plus att manövern från belysningen också kommer med. Detta har genom åren på forumet varit uppe en mängd gånger och det blir ju närmast löjligt när det seglar iväg så för i stort ickefrågor.

Ser man vettigt på det och vill säkra att den inte kan starta bryt fasen externt och det kan ju då göras med som sagt matande gruppsäkring och manövertråden går med på köpet. Och med brytare samma sak och tvåpolig för fas och manöver som lyxvarianten.

Det finns trepoliga exxact brytare. En tvåpolig fungerar om den kopplas före brytaren som styr fläkten.

Visst, men man om man nu tänker scenariot att man vill ta loss för rengöring så betyder det att lampan slocknar samtidigt, så 2-polig före lampbrytaren känns inte heller vettigt.

Det som är extra lurigt med tvåpolig brytning à la PAX (dvs. utan tändtråden) och scenariot rengöring är att fläkten kommer att stanna i och med att nollan bryts - vilket en lekman ganska säkert kommer att tolka som att allt är avstängt. Så ur säkerhetssynpunkt är nog varianten utan extra brytare säkrare än PAX varianter S2-S4 (speciellt S2 och S4 där du inte ens kan avgöra om tändtråden utan lampa är bruten) eftersom det då inte går att bryta ofullständigt - om varianten nu vore tillåten.

Både Schneider och Elko har 3-poliga infällda brytare som ser ut som vanliga strömbrytare för vanlig apparatdosa eller förhöjningsram, och så finns det 3-poliga tvättmaskinsbrytare går nog att få till 3-polig brytning rätt snyggt. Sedan gäller det att få elektrikern att förstå det, och inte bara följa PAX instruktion.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag har två frågor

- Om ni skulle göra ett installationsjobb i badrummet, t.ex för att dra fram kabel till fläkten, hur bryter ni då nollan?
- Om ni behöver göra något slags underhåll på fläkten, är det mekanisk eller elektrisk fara ni vill ha skydd mot, eller både och? Går det att göra detta underhåll med pannlampa?

Som jag skrev i det länkade inlägget så är det inte Pax som ställer detta krav, utan det är säkerhetsstandarden som kräver att Pax skriver så i brukset. Det måste alla tillverkare av apparater avsedda för fast anslutning skriva, oberoende av om de är befogat eller inte.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
F
Alfredo Alfredo skrev:
Fattar jag det rätt att det handlar om offerter på hela renoveringsarbetet inklusive eljobb? I så fall skulle det nog för mig vara helt andra faktorer än en fläktströmbrytare som avgjorde vem som fick jobbet.
Nu var det inte det som frågan gällde. Han (och även jag) frågar om varför det kunde hävdas vara olika krav ang. elinstallationen från olika behöriga elektriker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.