Hej

Jag avser att söka bygglov för ett plank som skall placeras på ena tomtsidan. Tomten är inom detaljplan och marken planket är tänkt att stå är prickad. Fastigheten som tomten gränsar mot på denna sidan är en skogsfastighet som då ej är inom deltalplan. Ca 1/10 av planket kommer vara närmare än 4,5 m från denna fastighet, resterande är en bit in på vår tomt och angränsar inte mot någon annan fastighet. Jag är nu lite osäker på om jag måste ha stäma av med alla grannar som min fastighet angränsar till eller om det räcker med ägaren till skogsfastigheter då det handlar om prickad mark. Detaljplanen säger inget angående plank.

Hemmakatten
Plank kräver bygglov. Om grannhörande behövs så skickar kommunen ut brev till berörda fastighetsägare.

på kommunens hemsida står det att man kan bifoga grannhörandet med bygglovs ansökan. På så sätt slipper men betala flera 1000kr för det och behandlingstiden kortas ned så därav tänkte jag göra detta.

Jag tror, men VET inte. Att så fort du skall uppföra något bygglovspliktigt närmare gränsen än vad detaljplanen tillåter så skall grannarna höras. Att kommunen låter den sökande själv ta in grannehörande tror jag är tveksamt rent formellt. jag kan tänka mig att om en granne i efterhand överklagar med motiveringen att grannehörandet inte gick rättt till så upphävs bygglovet.

Men om vi antar att ingen granne är negativ i din egen grannehörande runda, så är det ju långsökt att de sedan skulle överklaga bygglovet.

hempularen skrev:
... Att kommunen låter den sökande själv ta in grannehörande tror jag är tveksamt rent formellt...
Jag undrar om detta verkligen stämmer.
Jag har själv ansökt om bygglov, och på förhand inhämtat grannarnas medgivande, utan problem.
Och det är ju också så man hanterar friggebodar, som placeras "för nära" grannen.

Om grannen är en skogsfastighet, tycker jag inte ägaren borde ha så mycket att invända.
Jag skulle nog ritat ihop en enkel karta med beskrivning av vad som skall byggas, och plats för godkännande med namn, adress osv, och knallat in till grannen. Ring först :)

Frågan är då om det räcker att få ok från ägaren till skogsmarken eller måste aven boende på andra sidan tomten, som inte ens kommer se planket, få lämna sitt yttrande med tanke på att marken är prickad.

jlsys skrev:
Frågan är då om det räcker att få ok från ägaren till skogsmarken eller måste aven boende på andra sidan tomten, som inte ens kommer se planket, få lämna sitt yttrande med tanke på att marken är prickad.
Att marken är prickad är förmodligen för att kommunen vill ha möjlighet att dra ledningar, vatten- och avloppsrör.
Det berör nog inte grannarna på något sätt.

Och det har väl aldrig varit förbjudet att sätta staket/plank på prickmark?

• Gilla
UlfTolf
  • Laddar…
Oavsett om du hör med dina grannar eller inte så har kommunen skyldighet att kommunicera ut ditt ärende med rågrannar om det avviker från gällande detaljplan exempelvis genom en avvikande placering. Och jo, det kan vara förbjudet att sätta plank på prickmark, men inte staket om det inte kräver bygglov.

O
Eftersom det är ett plank så krävs det bygglov. Om det skall stå på prickmark så behövs det garanterat. Dock inte säkert att de beviljar bygglov.

Som jag skrev så skall jag skicka in bygglovshandlingar och frågan var vilka grannar som behöver ge sitt godkännande när planket skall stå på prickad mark. Räcker det med dom som planket angränsar mot eller måste alla som hela fastigheten angränsar till höras?

Jag fick till slut tag i rätt person att svara på frågan hos kommunen. När det gäller bygge på prickad mark så kan man inte själv införskaffa grannarnas godkännande och bifoga detta med bygglovsansökan utan detta är något kommunen gör när de fått in ansökan.

K
Gör du det själv sparar du en massa pengar. Kommunen vill ha hutlöst betalt för grannehörande..

Edit: läste slarvigt, kan du inte själv samla in hörande bör de inte ta extra betalt (tycker jag)!

i nya pbl står att:
25 § /Träder i kraft I:2016-01-01/ Byggnadsnämnden ska underrätta dem som avses i 5 kap. 11 § första stycket 2 och 3 och ge dem tillfälle att yttra sig över en ansökan som avser en åtgärd som
1. innebär en avvikelse från en detaljplan eller områdesbestämmelser, eller
2. ska utföras i ett område som inte omfattas av en detaljplan, inte är reglerad i områdesbestämmelser och inte heller är en sådan åtgärd som avses i 31 a § 1.
Om ett stort antal personer ska underrättas, får nämnden tillämpa 5 kap. 35 § första stycket 2.
Underrättelse enligt första stycket behöver inte ske om det är uppenbart att lov inte kan ges. Lag (2015:668).

dvs ett grannhörande du själv inhämtat är inte giltigt enligt handläggaren utan det är handläggaren som SKA göra detta. Vi hade underskrifter från alla grannar men de var som sagt inte giltiga med nya lagen.

I vårt fall handlar det om ett plank på ca 30m, 2m högt som angränsar till en skogsfastighet. Vårt fastighet ligger inom detaljplan och planket kommer stå helt på prickad mark. Anledningen vi vill ha det är pga buller mot en väg lite längre bort. Normalt tror jag detta skulle vara svårt att få igenom men vi har intyg från Trafikverket att buller är över gränsvärden samt att ett 2m plank placerat här kommer få oss under gränsvärden. Attenfalls reglerna bli nog svåra att hävda om man inte kan få bygga ett 80cm brett och 30m långt attensfallshus. Tycker dock att många har plank vid tomtgräns och att det ser ut som det ofta är prickadmark mot väg där planken står se tycker det är lite oklart vad praxis är gällande detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.