Ser nu att nästan alla termostatventiler läcker.
Kan någon av er ange eller hänvisa till vad exakt jag behöver. Bifogar bild

Många pumpar har flera flödesalternativ inbyggda, tex I, II, III. Om din har det och inte står på max kan det vara värt att prova!

Ulltand Ulltand skrev:
Många pumpar har flera flödesalternativ inbyggda, tex I, II, III. Om din har det och inte står på max kan det vara värt att prova!
Har provat alla lägen utan framgång.

K Karl.K skrev:

• Gammal termostatventil på radiator med tydliga tecken på läckage och behov av underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
K Karl.K skrev:

Ja det där är ingen termostatventil men dock en fin kombination av ventil och radiator. Jag skulle ogärna byta ventilen även om det är tekniskt rätt.

Förmodligen är systemet byggt för självcirkulation med grova ledningar. Vattnet tar den lättaste vägen och det är inte genom dom ny tunnare rören.

Är returventilerna helt öppna på de nya radiatorerna?

Det finns flera alternativ men det blir lite att testa sig fram. Byta till kraftfullare pump är kanske det som har störst chans att fungera. Å andra sidan kan det tex ge ökat ljud från systemet.

Ulltand Ulltand skrev:
Ja det där är ingen termostatventil men dock en fin kombination av ventil och radiator. Jag skulle ogärna byta ventilen även om det är tekniskt rätt.

Förmodligen är systemet byggt för självcirkulation med grova ledningar. Vattnet tar den lättaste vägen och det är inte genom dom ny tunnare rören.

Är returventilerna helt öppna på de nya radiatorerna?

Det finns flera alternativ men det blir lite att testa sig fram. Byta till kraftfullare pump är kanske det som har störst chans att fungera. Å andra sidan kan det tex ge ökat ljud från systemet.
Vissa ventiler läcker andra stryper inte flödet alls. Jag kan dock uppleva en förbättring i de nya radiatorerna med något bättre flöde.
Kan någon vänlig själ ange vilka delar jag behöver för att ersätta nuvarande ventiler. Tacksamt om det kan se tidstypiskt ut.

Du behöver bara packa om tätningen för spindeln på ventilen. I ditt fall ställer du in en gång och skruvar sällan på dem sen så tätningen kan vara enklare än om du skulle ställa om ofta.

Börja lossa muttern som trycker packboxen dvs där axeln går in i ventilen så ser du om det sitter brickor och ev fjäder där. Sen kan du skaffa något lämpligt "snöre" som passar i spalten. Finns olika av tex textil eller PTFE osv sök på boxpackning. Annars går det ordna med kraftigare tvinnad gängtejp särskilt som det är i stort fast och orörligt.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du behöver bara packa om tätningen för spindeln på ventilen. I ditt fall ställer du in en gång och skruvar sällan på dem sen så tätningen kan vara enklare än om du skulle ställa om ofta.

Börja lossa muttern som trycker packboxen dvs där axeln går in i ventilen så ser du om det sitter brickor och ev fjäder där. Sen kan du skaffa något lämpligt "snöre" som passar i spalten. Finns olika av tex textil eller PTFE osv sök på boxpackning. Annars går det ordna med kraftigare tvinnad gängtejp särskilt som det är i stort fast och orörligt.
Tack för svar.
Om jag förstår rätt så löser jag droppandet med den beskrivningen. Hur ser jag till att ventilen stryper flödet? Upplever att något element blir oförändrat även när jag strypt flödet helt.

Om du kan strypa vettigt på flertalet kommer du nog i mål. Sen kan du kanske göra en större genomgång av ventilerna sommartid och tappa ur systemet. Ska mycket till om de inte stänger tillräckligt bara gängade delen som styr läget är någorlunda intakt. Du får kanske ta i lite mer när du drar åt.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
O
Gamla ventiler dom på bilden kan ha utslitna säten så flödet rinner igenom.
Markaryd har ersättningsventiler i den typen. Men du har ingen temperatur hållning om du inte skaffar en känsel kropp. Då måste du hitta flödet via pump inställningar och strypning där du kan strypa.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
O
Ventilerna levereras fullt öppna så det är övriga ventiler som behöver strypa för att få mer flöde till dem.

O
Börja från början.
Sitter pumpen före eller efter exp kärl.
Har du rätt förtryck i expansionskärl et? Statisk höjd +0.3bar.

Har du rätt driftryck kärlet höjd - statisk höjd +0,6bar.

Är alla filter på värmen rengjorda?
Om svaret är nej på dessa börja

O
Med att åtgärda detta och se om det löser problemet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.