9 530 läst ·
58 svar
10k läst
58 svar
Behövs en extra cirkulationspump?
Ser nu att nästan alla termostatventiler läcker.K Karl.K skrev:
Kan någon av er ange eller hänvisa till vad exakt jag behöver. Bifogar bild
K Karl.K skrev:
Ja det där är ingen termostatventil men dock en fin kombination av ventil och radiator. Jag skulle ogärna byta ventilen även om det är tekniskt rätt.
Förmodligen är systemet byggt för självcirkulation med grova ledningar. Vattnet tar den lättaste vägen och det är inte genom dom ny tunnare rören.
Är returventilerna helt öppna på de nya radiatorerna?
Det finns flera alternativ men det blir lite att testa sig fram. Byta till kraftfullare pump är kanske det som har störst chans att fungera. Å andra sidan kan det tex ge ökat ljud från systemet.
Vissa ventiler läcker andra stryper inte flödet alls. Jag kan dock uppleva en förbättring i de nya radiatorerna med något bättre flöde.Ulltand skrev:
Ja det där är ingen termostatventil men dock en fin kombination av ventil och radiator. Jag skulle ogärna byta ventilen även om det är tekniskt rätt.
Förmodligen är systemet byggt för självcirkulation med grova ledningar. Vattnet tar den lättaste vägen och det är inte genom dom ny tunnare rören.
Är returventilerna helt öppna på de nya radiatorerna?
Det finns flera alternativ men det blir lite att testa sig fram. Byta till kraftfullare pump är kanske det som har störst chans att fungera. Å andra sidan kan det tex ge ökat ljud från systemet.
Kan någon vänlig själ ange vilka delar jag behöver för att ersätta nuvarande ventiler. Tacksamt om det kan se tidstypiskt ut.
Du behöver bara packa om tätningen för spindeln på ventilen. I ditt fall ställer du in en gång och skruvar sällan på dem sen så tätningen kan vara enklare än om du skulle ställa om ofta.
Börja lossa muttern som trycker packboxen dvs där axeln går in i ventilen så ser du om det sitter brickor och ev fjäder där. Sen kan du skaffa något lämpligt "snöre" som passar i spalten. Finns olika av tex textil eller PTFE osv sök på boxpackning. Annars går det ordna med kraftigare tvinnad gängtejp särskilt som det är i stort fast och orörligt.
Börja lossa muttern som trycker packboxen dvs där axeln går in i ventilen så ser du om det sitter brickor och ev fjäder där. Sen kan du skaffa något lämpligt "snöre" som passar i spalten. Finns olika av tex textil eller PTFE osv sök på boxpackning. Annars går det ordna med kraftigare tvinnad gängtejp särskilt som det är i stort fast och orörligt.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Tack för svar.GK100 skrev:
Du behöver bara packa om tätningen för spindeln på ventilen. I ditt fall ställer du in en gång och skruvar sällan på dem sen så tätningen kan vara enklare än om du skulle ställa om ofta.
Om jag förstår rätt så löser jag droppandet med den beskrivningen. Hur ser jag till att ventilen stryper flödet? Upplever att något element blir oförändrat även när jag strypt flödet helt.
Om du kan strypa vettigt på flertalet kommer du nog i mål. Sen kan du kanske göra en större genomgång av ventilerna sommartid och tappa ur systemet. Ska mycket till om de inte stänger tillräckligt bara gängade delen som styr läget är någorlunda intakt. Du får kanske ta i lite mer när du drar åt.
Gamla ventiler dom på bilden kan ha utslitna säten så flödet rinner igenom.
Markaryd har ersättningsventiler i den typen. Men du har ingen temperatur hållning om du inte skaffar en känsel kropp. Då måste du hitta flödet via pump inställningar och strypning där du kan strypa.
Markaryd har ersättningsventiler i den typen. Men du har ingen temperatur hållning om du inte skaffar en känsel kropp. Då måste du hitta flödet via pump inställningar och strypning där du kan strypa.
På de 2 nya ventiler går det att öka flödet med hjälp av en nyckel som kostar 30kr
Om de inte är redan fullt öppet kunde det hjälper något.
https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/mma-handverktyg-fn2-forinst.html
I videon används även en kaliberingsverktyg men det behövs inte för enstaka radiator.
Om de inte är redan fullt öppet kunde det hjälper något.
https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/mma-handverktyg-fn2-forinst.html
I videon används även en kaliberingsverktyg men det behövs inte för enstaka radiator.
Börja från början.
Sitter pumpen före eller efter exp kärl.
Har du rätt förtryck i expansionskärl et? Statisk höjd +0.3bar.
Har du rätt driftryck kärlet höjd - statisk höjd +0,6bar.
Är alla filter på värmen rengjorda?
Om svaret är nej på dessa börja
Sitter pumpen före eller efter exp kärl.
Har du rätt förtryck i expansionskärl et? Statisk höjd +0.3bar.
Har du rätt driftryck kärlet höjd - statisk höjd +0,6bar.
Är alla filter på värmen rengjorda?
Om svaret är nej på dessa börja