9 100 läst ·
58 svar
9k läst
58 svar
Behövs en extra cirkulationspump?
Vad är skillnaden på drifttryck och förtryck?O Ovation skrev:
Bifogar bild på trycket på expansionskärlet som verkar sitta ”utanför” cirkulationspumpskretsen. Hoppas ni kan förstå vad jag menar.
K Karl.K skrev:
Det syns i dina bilder att du har gamla grova rör med slottsventil som tillåter högt flöde så det är inte konstigt att du inte får bra flöde vid de nyare ventiler med 15 rör.
En fusk jag har sett är att sätta returventil instället av termostat ventiler. Där får man mycket högre flöde men det blir jobbigt att stänga av bara så eventuellt kund man sätter en Ballofix därmed.
En fusk jag har sett är att sätta returventil instället av termostat ventiler. Där får man mycket högre flöde men det blir jobbigt att stänga av bara så eventuellt kund man sätter en Ballofix därmed.
Förtrycket är trycket du fyller i expansionskärl et med kompressor.
Det ska vara statisk höjd +0.3bar.
Tex nivåskillnad mellan anslutning på expkärl och högsta punkt i värmesystemet 5meter=0,5b+0.3b=0.8bar i förtryck.
Drifttrycket är det du ser på manometern, skall sedan vara ytterligare +0.3bar med sval systemtemp.
Här finns det sedan lite olika parametrar som påverkar tryckfall i ledningar och dylikt påväg en fram till högsta punkt. Men det brukar man aldrig behöva ta hänsyn till i små hus.
Det ska vara statisk höjd +0.3bar.
Tex nivåskillnad mellan anslutning på expkärl och högsta punkt i värmesystemet 5meter=0,5b+0.3b=0.8bar i förtryck.
Drifttrycket är det du ser på manometern, skall sedan vara ytterligare +0.3bar med sval systemtemp.
Här finns det sedan lite olika parametrar som påverkar tryckfall i ledningar och dylikt påväg en fram till högsta punkt. Men det brukar man aldrig behöva ta hänsyn till i små hus.
Detta kan jag tycka ochså.L lostinsweden skrev:
Obalansen mellan rören gör att vattnet tar lättaste vägen, i dina gamla ventiler.
Tror du bör överväga att byta slottsventilerna till justerbara radiatorventiler med justerbart KV som du har på det nya.
Annars blir det nog besvärligt att balansera systemet utan dyra ingrepp med stad ventiler som stryper flödet från det gamla delarna av systemet.
Du har helt ok tryck där och behöver inte tänka på det just nu i alla fall. Och var rädd om dina fina passande ventiler om du har lite intresse är de enkelt fixade och renoverade. Finns ingen anledning att inte ordna dem om man ändå skulle ge sig på att byta insatser det är samma jobb.
Nu är jag tillbaka igen.
Det slutar med att alla ventiler är avstängda (vissa stryper andra inte). Jag får ändå inte tillfredsställande flöde i elementen våningen under. Jag ska ändå sjösätta två element till med samma förutsättningar då rören redan är dragna (15 mm rör från vinden ner i annat sovrum i våningen under).
Jag måste nog sätta en cirkulationspump på vinden trots alla försök med att strypa ventiler.
Kan någon vägleda mig ang vilken cirkulationspump som ska användas?
Tacksam för modeller mm för att få någorlunda anpassad pump.
Det slutar med att alla ventiler är avstängda (vissa stryper andra inte). Jag får ändå inte tillfredsställande flöde i elementen våningen under. Jag ska ändå sjösätta två element till med samma förutsättningar då rören redan är dragna (15 mm rör från vinden ner i annat sovrum i våningen under).
Jag måste nog sätta en cirkulationspump på vinden trots alla försök med att strypa ventiler.
Kan någon vägleda mig ang vilken cirkulationspump som ska användas?
Tacksam för modeller mm för att få någorlunda anpassad pump.