Hej,

Har en tvättstuga med följande lösning - rör som kommer upp ur golv för avlopp från tvättmaskin. Fråga - måste jag ha ett vattenlås vid utritad pil, eller räcker det med en spillmuff som bara leder ner vattnet till golvbrunn med tillhörande vattenlås? Och om det räcker.. finns ändå risk för lukt?

Handritad skiss av avloppssystem i tvättstuga med golvbrunn, 40mm rör och frågetecken vid möjlig plats för vattenlås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Magnus E K
Det räcker med brunnens vattenlås för att hindra luft nerifrån avloppsrören att tränga upp. Om röret till tvättmaskinen med tiden blir ofräscht borde det räcka att spola ur det.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Det räcker med brunnens vattenlås för att hindra luft nerifrån avloppsrören att tränga upp. Om röret till tvättmaskinen med tiden blir ofräscht borde det räcka att spola ur det.
Jag har nämligen ett vattenlås där idag, men vill koppla på torktumlare också. Tycker det är dåligt utbud på vattenlås där man kan pressa på två slangar. Trycka ner avloppsslang i rören känns sådär.

Krilleman
P pbh.e skrev:
Jag har nämligen ett vattenlås där idag, men vill koppla på torktumlare också. Tycker det är dåligt utbud på vattenlås där man kan pressa på två slangar. Trycka ner avloppsslang i rören känns sådär.
Det i sig beror ju på om det extra röret är kopplar innan eller efter vattenlåset i brunnen...

Faluplast har lösningen med dubbla anslutningar och vattenlås om du vill ha det.
I denna spilltratten kan du leda ner två slangar.
Och vill du ha kvar vattenlåset så kan du köra RSK 8082433 för att uppnå luktfri installation.

https://faluplast.se/produkt/8082376/

Grå spilltratt från Faluplast med dubbel anslutning och vattenlås för luktfri installation.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.