1 782 läst ·
24 svar
2k läst
24 svar
Behövs bygglov för grön färg på takpannor?
Sida 1 av 2
Hej. Ska lägga om taket på vårt hus.
Behövs bygglov för att lägga gröna (eller annan kulör) takpannor?
Göran
Behövs bygglov för att lägga gröna (eller annan kulör) takpannor?
Göran
Besserwisser
· östergötland
· 2 658 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Det bör du nog fråga kommunen om. och gärna förbereda med bilder på hus i området med grönna eller på annat sätt ovanlig takfärg. Även om det inte finns något explcit om takfärg i detaljplanen, så kan kommunen ha synpunkter på avvikande stil. Finns dummiklausuler om det i PBL (plan o bygglagen)
Om du väntar till 1 dec så ändras bygglagstiftningen och du får byta färg på taket utan bygglov. Propositionen ska beslutas i riksdagen i okt. Det som kan sätta stopp för denna nyvunna frihet är om ditt hus ingår i ett bevarandevärt bebyggelseområde, att det ses som kulturellt skyddsvärt. T ex ett homogent fint bevarat miljonprogramsområde med bruna kulörer ses av professionen ibland som bevarandevärt. Kommunen kan svara på om de bedömer att det är så. Vid det undantagsfallet krävs då bygglov.
Hur funkar det egentligen, jag har ett hus med 4 lgh och det har "alltid" varit så men den är taxerad som en/två bostadshus.
Om jag bygger en Attefall efter 1dec sen ändrar taxerings koden något år senare, vad händer då?
Om jag bygger en Attefall efter 1dec sen ändrar taxerings koden något år senare, vad händer då?
Har du fyra lägenheter i huset så är det inte ett en- eller tvåbostadshus så då kan du inte bygga ett attefallshus. Det blir bara ett svartbyggande. Att du och kanske tidigare ägare inte har uppgivit rätt info vid fastighetsdeklarationerna under en massa år ändrar inte på det. Skatteverket vet ju inte mer än vad du deklarerar för dem.nino skrev:
Fast det är ju taxerat som 220 idag, alla lgh har lgh nummer och alla som bor där är skrivna där. Bygger jag ett attefallshus och har 220 så är det ju ok?Claes Sörmland skrev:
Har du fyra lägenheter i huset så är det inte ett en- eller tvåbostadshus så då kan du inte bygga ett attefallshus. Det blir bara ett svartbyggande. Att du och kanske tidigare ägare inte har uppgivit rätt info vid fastighetsdeklarationerna under en massa år ändrar inte på det. Skatteverket vet ju inte mer än vad du deklarerar för dem.
Vad jag förstod så om jag ändrar till 320 så händer inget med attefallshuset.
Sen är det kanske inte helt korrekt men det är ju märkligt att inte skv har sagt något när det varit så här i minst 30år
Skatteverket vet inget annat om din byggnad än vad du deklarerar. Det är ju inte så att det sitter en medarbetare på myndigheten och funderar över din fastighet och vad som finns på den.nino skrev:
Fast det är ju taxerat som 220 idag, alla lgh har lgh nummer och alla som bor där är skrivna där. Bygger jag ett attefallshus och har 220 så är det ju ok?
Sen är det kanske inte helt korrekt men det är ju märkligt att inte skv har sagt något när det varit så här i minst 30år
Det är ditt ansvar.nino skrev:
Fast det är ju taxerat som 220 idag, alla lgh har lgh nummer och alla som bor där är skrivna där. Bygger jag ett attefallshus och har 220 så är det ju ok?
Det är inte en kryssruta som man fyller i och helt plötsligt får du bygga utan bygglov... Antingen är det en 1 eller 2bostadsfastighet eller så är det inte detnino skrev: