20 610 läst ·
120 svar
21k läst
120 svar
Behöver vi byta fönster - vad tror ni?
Saknas ett vattenburet system helt? Klart då är det ju lite värre. Särskilt om det är 1,5 planshus eller högre med fler våningar, källare saknas osv.stefancrs skrev:
För enplansvillor med källare brukar det vara hyfsat smidigt att installera värmebärare då man kan gå med rören i källaren och gå rätt upp genom bjälklaget till varje radiator. Men annars kan det bli en del "störande" rör längs väggar osv. vilket ju så klart är tråkigt. Oavsett så är det ju en installation som inte är helt gratis.
Ifall du saknar VB, har du räknat på vad det kostar att installerat ett sådant system? För det kanske lönar sig om du sedan installerar en BVP eller JVP.
Vi har tre våningar (dvs 1,5 plan med källare). Trägolv med spånisolering. Huset är från '38, så givetvis hade det vattenburen värme förut (och kokspanna!), men de renoverade hela huset 1977 och gick då över till eltakvärme (som nu inte är igång längre, nu kör vi några få radiatorer och två LLVP).Martin_B skrev:Saknas ett vattenburet system helt? Klart då är det ju lite värre. Särskilt om det är 1,5 planshus eller högre med fler våningar, källare saknas osv.
För enplansvillor med källare brukar det vara hyfsat smidigt att installera värmebärare då man kan gå med rören i källaren och gå rätt upp genom bjälklaget till varje radiator. Men annars kan det bli en del "störande" rör längs väggar osv. vilket ju så klart är tråkigt. Oavsett så är det ju en installation som inte är helt gratis.
Ifall du saknar VB, har du räknat på vad det kostar att installerat ett sådant system? För det kanske lönar sig om du sedan installerar en BVP eller JVP.
JVP går inte men berget är det 0m till
Så om jag förstår rätt så har du VB-systemet kvar? Eller rev de ut det -77?stefancrs skrev:Vi har tre våningar (dvs 1,5 plan med källare). Trägolv med spånisolering. Huset är från '38, så givetvis hade det vattenburen värme förut (och kokspanna!), men de renoverade hela huset 1977 och gick då över till eltakvärme (som nu inte är igång längre, nu kör vi några få radiatorer och två LLVP).
JVP går inte men berget är det 0m tillHar inte räknat på det, så mycket annat som går före.
Har du kvar VB-systemet så skulle jag ju få det provtryckt (kan du säkert göra själv) och sett till att installera BVP snarast, inte minst när ni har berg upp i dagen
Banken lånar säkert gärna pengar till sådant som betalar sig själv, och det gör ju bergvärme, med råge.
Vi sparar mellan 15.000-20.000 kr per år på bergvärmen!!! Körde på EL-patron innan och det var inte roligt när elräkningarna kom kan jag säga!
Aha, ok. Ja då är det lite tråkigare så klart. Nu har jag inte minsta aning om vad det kostar att installera VB i ett helt hus, men det kanske är värt det?stefancrs skrev:
Borde väl inte vara så krångligt som du själv menar, med tanke på att det har funnits där innan.
Hittade en artikel här på byggahus om just detta: https://www.byggahus.se/varme/vad-kostar-det-att-byta-varmesystem
Vi hade precis samma förutsättningar när vi köpte huset. Byggår -33, 1,5 plan med källare, ursprungligen med vattenburen värme, men det revs ut på 70-talet och ersattes av direktverkande el. Vi drog nytt vattenburet system och satte in bergvärme. Det är förhållandevis lätt att dra under de förutsättningarna. Vi har inga synliga rör på entréplan, bara i källaren och på övervåningen.
Det finns inga energibesparande åtgärder som lönar sig efter att ha satt in bergvärme. 2015 gjorde vi av med 8400kWh, inklusive allt, men då toppar vi med att elda i ett par eldstäder.
Det finns inga energibesparande åtgärder som lönar sig efter att ha satt in bergvärme. 2015 gjorde vi av med 8400kWh, inklusive allt, men då toppar vi med att elda i ett par eldstäder.
Det här med isolerglas är väl iaf ekonomiskt försvarbart? (se filmen i länken) - funderar på det själv men vet inte om jag får till det denna vinter ☺️
I filmen är det isolerglas(energiglas), tror d är utan argongas..stor skillnad med eller utan gasen, någon som vet?
I filmen är det isolerglas(energiglas), tror d är utan argongas..stor skillnad med eller utan gasen, någon som vet?
Du kan nog inte räkna hem någon vinst under de nya fönstrens livslängd nej. Det är nog i ganska få fall det är ekonomiskt försvarbart faktiskt. Beror också på hur många fönster det gäller, skick osv.Blwrgrl skrev:
Du sparar betydligt mer pengar på att gå över till en mer effektiv värmekälla, så som bergvärme, i det fall du inte redan har det. Har du redan en så effektiv värmekälla eller där i närheten, så kan du definitivt inte gå med vinst på fönsterbyte, för då har du såpass billig värme ändå.
Fönster skall användas tills de är helt slut, så enkelt är det. Det är det enda som är ekonomiskt försvarbart.
Är det roligt?- Är det status?- Är det komfortabelt?- Är det vackert?- att använda fönsterna tills de är "slut"? Förmodligen inte, åtminstone på de tre första punkterna. Det där med ifall det är vackert avgörs ju ifall de är jättegamla vackra fönster, men även de blir ju fula till slut om de inte underhålls och därför blir helt "slut".
Men rent ekonomiskt är det inte försvarbart.
Om gamla hederliga fönster underhålls riktigt kan de hålla i flera hundra år är jag övertygad om. Moderna fönster är mycket svårare att underhålla så de håller lika länge!
Samma gäller egentligen de flesta grejer man köper. Rent ekonomiskt skall man använda saker tills de inte går att använda och inte är värda att laga, dvs att det inte längre är ekonomiskt försvarbart att laga.
Skall man vara riktigt krass så gäller det precis allt. Allt från elektronikprylar, kläder, möbler, verktyg, till bilar och bostad. Ja, det mesta som sagt.
Anledningen till att vi byter upp oss från fullt fungerande saker är enbart för att vi tycker det är spännande och vi vill vara "på topp". Vi skäms annars, för då anses vi vara konstiga fattiga människor som inte har råd med mer.
Det roliga med detta är att vi totalt förstör den enda levnadsvänliga plats som vi känner till i universum och som vi fysiskt möjligt kan använda oss av. För varje produkt som tillverkas urholkas naturen och miljön på ett eller annat sätt och vi själva är tyvärr de som drabbas. Problemet är bara att det går så vansinnigt långsamt att vi inte ens märker av det - knappt. Inga ledare vågar ta tag i problemen på riktigt. Ingen vill riktigt se verkligheten - det är skygglapparna på konstant.
Jag personligen är 100% för att använda och återanvända så långt som fysiskt möjligt, synd bara att vi är så få som tänker så.
Nu spann jag loss från ämnet fönster lite grand, men det hänger ju ändå ihop det där - varför köpa nya fönster när tonvis med fullt fungerande gamla (till och med vackra gamla) fönster slängs varenda eviga dag, enbart för att de inte är helt nya moderna spraylackade fönster som är så nya att där inte är ett dammkorn på de
Kanske redan står nåt om det, orkar inte läsa alla inlägg ! En sådan där altandörr är oftast inte inbrottsäker, bara att lägga en rejäl känga nedtill så ger masoniten med sig. Sen är det bara för tjuven att bryta upp resten och krypa in nedtill.
Jag provade själv att ge en rejäl känga nedtill på våra gamla altandörrar innan jag bytte. Hur lätt som helst att ta sig in, dessutom i princip ingen isolering alls nedtill. Ska de vara kvar kan du göra om isoleringen nedtill och förstärka med lite plattjärn, eller byt ut dörren.
Jag provade själv att ge en rejäl känga nedtill på våra gamla altandörrar innan jag bytte. Hur lätt som helst att ta sig in, dessutom i princip ingen isolering alls nedtill. Ska de vara kvar kan du göra om isoleringen nedtill och förstärka med lite plattjärn, eller byt ut dörren.
Tror du missade att jag menade att sätta i ett extra glas i de gamla - inte byta ut till helt nya.. 😯Martin_B skrev:Du kan nog inte räkna hem någon vinst under de nya fönstrens livslängd nej. Det är nog i ganska få fall det är ekonomiskt försvarbart faktiskt. Beror också på hur många fönster det gäller, skick osv.
Du sparar betydligt mer pengar på att gå över till en mer effektiv värmekälla, så som bergvärme, i det fall du inte redan har det. Har du redan en så effektiv värmekälla eller där i närheten, så kan du definitivt inte gå med vinst på fönsterbyte, för då har du såpass billig värme ändå.
Fönster skall användas tills de är helt slut, så enkelt är det. Det är det enda som är ekonomiskt försvarbart.
Är det roligt?- Är det status?- Är det komfortabelt?- Är det vackert?- att använda fönsterna tills de är "slut"? Förmodligen inte, åtminstone på de tre första punkterna. Det där med ifall det är vackert avgörs ju ifall de är jättegamla vackra fönster, men även de blir ju fula till slut om de inte underhålls och därför blir helt "slut".
Men rent ekonomiskt är det inte försvarbart.
Om gamla hederliga fönster underhålls riktigt kan de hålla i flera hundra år är jag övertygad om. Moderna fönster är mycket svårare att underhålla så de håller lika länge!
Samma gäller egentligen de flesta grejer man köper. Rent ekonomiskt skall man använda saker tills de inte går att använda och inte är värda att laga, dvs att det inte längre är ekonomiskt försvarbart att laga.
Skall man vara riktigt krass så gäller det precis allt. Allt från elektronikprylar, kläder, möbler, verktyg, till bilar och bostad. Ja, det mesta som sagt.
Anledningen till att vi byter upp oss från fullt fungerande saker är enbart för att vi tycker det är spännande och vi vill vara "på topp". Vi skäms annars, för då anses vi vara konstiga fattiga människor som inte har råd med mer.
Det roliga med detta är att vi totalt förstör den enda levnadsvänliga plats som vi känner till i universum och som vi fysiskt möjligt kan använda oss av. För varje produkt som tillverkas urholkas naturen och miljön på ett eller annat sätt och vi själva är tyvärr de som drabbas. Problemet är bara att det går så vansinnigt långsamt att vi inte ens märker av det - knappt. Inga ledare vågar ta tag i problemen på riktigt. Ingen vill riktigt se verkligheten - det är skygglapparna på konstant.
Jag personligen är 100% för att använda och återanvända så långt som fysiskt möjligt, synd bara att vi är så få som tänker så.
Nu spann jag loss från ämnet fönster lite grand, men det hänger ju ändå ihop det där - varför köpa nya fönster när tonvis med fullt fungerande gamla (till och med vackra gamla) fönster slängs varenda eviga dag, enbart för att de inte är helt nya moderna spraylackade fönster som är så nya att där inte är ett dammkorn på de- åtminstone sekunden man packar upp, för hur de ser ut efter bara några dagar i det svenska höstvädret är inte värt att ens diskutera
![]()