Acktanken står inmurad med precis 0mm isolering ovanpå förutom en betonplatta.... så den ska ut !!!

Undrar om det skulle funka med dubbla Orlan 80kW? Dels får du en driftsäkerhet och dels får du en panna som blir mer praktisk under dom lite varmare månaderna eller då du inte behöver gå på maxfart.Det blir också hanterbar ved å inga 3 meters knotor. Eventuellt kan du då i framtiden köra pellets eller flis i den ena och ved i den andra, då blir det också smidigt om man måste vara borta några dagar.
Acktanken kan du ju dra ner på om du bara i dom värsta lägena också gör en brasa på morgonen, brasan täcker då upp ca 6h och acktanken storleken sjunker då ner till 10m³. Kör du på pellets/flis kombin så kan ju tanken vara hur liten som helst(typ 4-5m³).

Redigerat:
Eller om det blir enklare att bygga separat pannhus för panna/bränsle förråd? Behöver man ju bara gå in med lite rör i kåken..

Jag hade nog satsat en del av pengarna på isolering och fönster! Försöka få ner förbrukningen i första hand och sen skaffa en feting-anläggning som täcker upp vad som krävs.

Måste ju definitivt vara ganska automatiserat tycker jag. Det blir enorma mängder bränsle som skall hanteras.

_ap_
Till en sådan kåk finns i mitt tycke bara ett alternativ, något automatiserat.
En flispanna till ett sådant hus är inga märkvärdigheter medans en vedanläggning blir alldeles för "stor"
En 70kW panna + 1500L tank sen är det klart sommar som vinter.

Jag skulle sätta pannan i huset (källaren?) och gräva förråd ute, om nu panna står i källaren.

En flishugg kostar mellan 20-150 000: -
Våran Edsbyhugg kostar ca 25 000: - och har flisat säkert 5000m3.

en sådan flishugg för 25.000:- vad klarar den för dimensioner ??
tar den allt från stock till småkvist eller ?
jepp pannan är i källaren 2.5 meter under marknivå på väggen närmast parkering infart där jag har möjlighet att gräva !

_ap_
bejje skrev:
en sådan flishugg för 25.000:- vad klarar den för dimensioner ??
tar den allt från stock till småkvist eller ?
jepp pannan är i källaren 2.5 meter under marknivå på väggen närmast parkering infart där jag har möjlighet att gräva !
Om jag minns rätt klarar den 18-20cm, sen beror det ju på vad som "drar" den
Inte under 90kh i allafall.
Även Bruks 720 är en bra hugg för pengarna, nackdelen är att inmatningen sker mer uppifrån än "bakifrån" den blir jobbigare att mata.
Kvist har vi aldrig provat, frågan är om det "bär" sig blir inte direkt några m3 av lite kvist.

Gräv ur och bygg ett 4 x 4m förråd vid sidan om källaren.
Bra att använda bef skorsten och så blir det varmt och gott i källaren.

_ap_
Halm, i ETT bostadshus?

Det låter som ett stort projekt, en sådan anläggning går definitivt inte att montera i källaren.
Och då tillkommer en massa arbete med kulvert och övriga installationer.
Alltså, garanterat det dyraste alternativet.

18-20 cm låter lite klent.... det timmer lass jag brukar ta hem är ofta 1/3 i större dimension hmm men det går ju göra ved av det.... å kastain som vanlig i dom flesta flispannor. men då behövs ju en vettig ack tank om det ska vara någon mening att elda ved.
kvist är vist lite intressant då det är högt energivärde i kvist & jag har massor med sly & liknande som ska bort

Jo, men som _ap_ säger så blir det lite kubik i förrådet av slyn. Men det går ju att kombinera :) Om det nu skulle bli fliseldning så går det ju att se till att lasset du tar hem är gallrings-/massaved istället för "ved".
Skulle nåt vara för grovt så lägg det åt sidan och gör ved av det. Jag inbillar mig att du har en kamin nånstans också (?)

om du nu jobbar på en såg så kan du ju köpa flis där.. o om du skulle byta jobb så har du garanterat kvar kontakten med sherriffen på flisutlämningen ändå. skulle sågen försvinna så finns det säkert andra sågar som säljer flis där du bor. så det där att du måste göra egna flisen kanske inte är så nödvändigt i första skedet.. tänker bara att då slipper du den investeringen direkt. om du nödvändigt vill ta o röjja bort den sly o ved som står på din mark kan du ju kanske hyra in en flishuggare som kommer o flisar upp åt dej. så egentligen är det ju inte nödvändigt att köpa huggen nu.

Jepp kaminer har jag men dom tar bara småpinnar & då blir det att klyva förhand vilket inte är så roligt då jag kan få gratis avkap i lagom dim av farsan som passar kaminerna.
nepp jobbar inte på en såg. däremot är jag konstruktör & konstruerar i huvudsak sågverksutrustning/maskiner så vist har jag kontakter men det enda sågverket i närheten som gör flis & jag skulle få köpa ifrån verkar backa nu, det har visat sig att dom har ett avtal att sälja till en pelletstillverkare i 1a hand...

Flis panna & tank verkar som ett mycket bra system, det är bara skälva flis tillverkningen/lagringen jag känner mig lite tvekande imot. vill inte vara låst till att bara kunna köpa flis, så det blir att köpa en flishugg

många frågetecken kvar men en lämplig flispanna till mig då ??
Ska det bli flis så är det för att det sköter sig själv & då vill jag ha en panna med en driftsäker matning, fullt automatiserat så långt det går. ett plus vore om det lätt går att växla till ved utifall någon skruv eller dylikt krånglar/service.
systemets totalkostnad kommer att bli högt så jag vill inte dumsnåla på pannan för att spara några 1000lappar.

tips på panna & ett företag som kan sälja/installera en komplett anläggning
eventuell total entreprenad inklusive gräva flisförråd, hugg.

hur ska man torka flis ? är det utomhusförråd som gäller ?
eller kan man flisa allt eftersom & hur torrt behöver virket isåfall vara ??
tanken jag fick var att "fast installera" huggen med utkastet direkt in i förrådet i huset (har ett mindre utrymme jag är sugen att använda) ca12-14m3
& flisa allt eftersom det behövs. hur länge räcker isåfall 10m3 flis?
(eller så blir det att gräva direkt utanför detta förråd för att utöva volymen)

Kolla med -ap- här på forumet,han säljer såna Eta, flispannor.Tror firman heter Biovärme.:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.