Trämuren/planket eller vad de egentligen kallas har gett med sig med åren. Det sitter fortfarande fast bra i marken, men har tryckts ut av jorden. Nu vill jag trycka tillbaka den något så den kommer i linje med stenmuren som finns enligt bild.

Jag har grävt bort en bit för att kunna trycka tillbaka den. Dock behövs det någon form av kilar på framsidan av planket för att hålla den på plats sen. Har provat såga till mindre reglar och försökt få till en kilform längst ner, men får inte ner dem ordentligt i marken ändå.

Någon som har bra tips på vad jag kan använda för att hålla det på plats?

• Trädgård med ett lutande träräcke som tryckts ut av jord, med en grävd ränna längs räcket och en stenmurskant synlig bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trämur i trädgård som har tryckts ut av jord, placerad vid en grusgång, med vegetation i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Du har ju jord på en sidan som ständigt trycker på trämuren och när frosten kommer så pressar det ännu mer.
De stolparna du har verkar inte kunna motverka jordtrycket och de är svåra att trycka tillbaka utan att de faller ut igen.

Jag gissar att du behöver frilägga helt och antingen sätta fler och djupare stolpar eller sätta något som fäster inåt, under jorden. Att sedan lägga en dräneringsslang innanför träet kan leda bort lite vatten som minskar frostsprängningen. Det är troligen en temporär lösinng ändå.
Det är rätt vanligt att man har L-stöd i betong just av den anledningen. Dels så lägger man ett dränerande lager med grus under och sen gör trycket på den horisontella delen att de lilgger kvar och de är så starka att de håller emot jordtrycket.

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Du har ju jord på en sidan som ständigt trycker på trämuren och när frosten kommer så pressar det ännu mer.
De stolparna du har verkar inte kunna motverka jordtrycket och de är svåra att trycka tillbaka utan att de faller ut igen.

Jag gissar att du behöver frilägga helt och antingen sätta fler och djupare stolpar eller sätta något som fäster inåt, under jorden. Att sedan lägga en dräneringsslang innanför träet kan leda bort lite vatten som minskar frostsprängningen. Det är troligen en temporär lösinng ändå.
Det är rätt vanligt att man har L-stöd i betong just av den anledningen. Dels så lägger man ett dränerande lager med grus under och sen gör trycket på den horisontella delen att de lilgger kvar och de är så starka att de håller emot jordtrycket.
För att göra hela permanent bra behövs antagligen allt rivas upp och börja från början. Men det är inte aktuellt idag då vi endast tänker "rädda" den främre delen vid thjorna. Är där det är värst också.

Har grävt ur bakom trämuren, så nu är det ingenting som trycker på. Det är en del svikt i muren.
Tänker framför mig att ta något/några järnspett och häva upp muren, för då kunna slå ner några tillsågade reglar som förhoppningsvis kan hjälpa till att stötta upp?

Inte optimala lösningen, men kanske kan rädda det ett tag..

T
Det låter som en helt rimlig, halv-temporär åtgärd.

• Gilla
Haas84
  • Laddar…
Du kan även sätta förstärkning inåt i slänten om du ändå grävt upp. Ett ankare av tryckt virke eller geonät.

/M

• Gilla
Haas84
  • Laddar…
Vågar man fråga vad "muren" fyller för funktion?
Det ser ut som att slänta av vore en rimlig lösning?

• Gilla
Radhussemlan och 2 till
  • Laddar…
K Kontoristen7 skrev:
Vågar man fråga vad "muren" fyller för funktion?
Det ser ut som att slänta av vore en rimlig lösning?
Bra fråga. Det satt där när vi köpte huset.
Det är en gångväg precis bredvid, och tomtgränsen går precis vid muren. Kanske är någon tidigare ägare som velat ha en tydligare tomtgräns?

Vi tänkte från början sätta thjorna längst ner vid muren hela vägen bort, men det är väldigt stenigt en bit ner, och det skulle teoretiskt stå utanför vår tomt. Så hoppade det pga eventuella framtida trassel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.