Planerar att bygga enplan ca 120 kvm. Får hamna på max 1,3 milj inkl markberedning. Vill helst ha helentreprenad. Har funderat på Älvsbyhus "Tyr", Smålandsvillan "Lilla Katthult" och LB-hus "Sparvhöken". När man jämför Å-hus med de andra två verkar totalpriset inkl markberedning och grund hamna på ca 1,3 vilket man än väljer. I så fall är ju LB-hus mer prisvärt än Ä-hus.

Har ni några råd? Vad säger ni om ovanstående hus? Vad har ni betalat? Tacksam för alla svar!!

OBS, vi bor utanför Sthlm!

Vi tänkte att vi ska bygga "Idun" från Älvsbyhus den dyrare modellen. Men vi tror att vi kommer att hamna på ca 1,2-1,3 milj kr och då fixar vi egen tomt på landet som nog inte blir allt för dyr, sen ska vi bl a ha en braskamin. Annars blir det nog inga speciella extra tillval.
Det är nog bättre att räkna lite högt, än att räkna för lågt!! ::)

Hej!

Vi var nära att bygga ett Ä-hus för ett år sedan. Nu blev det av olika anledningar inte så, utan när husbygge blev aktuellt igen så valde vi Smålandsvillan.
Hustyperna Höner (Ä-hus) och Stora Mariannelund (Smålandsvillan) som vi valde mellan är ungefär detsamma och priset likaså.

Vi valde Smålandsvillan för det kändes som mer kvalitet + att vi tyckte att både insidan och utsidan är snyggare.
Bla så är det Myresjökök medan Ä-hus har sitt egna kök med egna mått och inte så fina luckor att välja mellan...(smaksak)

Detta är vår åsikt, men jag vet att många bygger Ä-hus och är väldigt nöjda med det. Dom är mkt poppis.

LB-hus är jag inte så insatt i, men jag tror att deras Ugglehus är mkt prisvärda. Dock så tror jag att dom ligger lite högre i pris än både Ä-hus och Smålandsvillan.

Har ni kollat på Hjältevadshus? Dom har mkt fina hus och en fin standard. Lite dyrare än Ä och S, men väldigt fina enligt min mening. Om ni har en billig tomt så kanske det kan va nåt? :)

Hej!
Om allt går som planerat så ska vi bygga Jordugglan från LB-hus! Det är ett enplnshus i vinkel på ca 122 kvm, bra standard med kakel o klinkers i ALLA våtutrymmen samt klinkers i hallen...
Vi har fått pris 1,3 milj.(tror de har haft en liten prishöjning nu). Det är totalentrepenad och helt nyckelfärdigt (dock utan tillval) Jag tycker att du ska kika på den om du inte redan gjort det!

mvh stina

Om ni väljer Smålandsvillan så välj Stora Katthult istället för Lilla Katthult. Samma pris men ni får en våning till, 197kvm istället för 120kvm.

/J

Samma hus, enda skillnaden är taklutningen som gör det MÖJLIGT att inreda övervåningen. OBSERVERA att det ingår inget till övervåningen i ordinarie pris inte ens trappan upp...

Stämmer, trappa 20100kr och fönster 4 st. 18800kr.
Men underlagsgolv är lagt och alla anslutningar är dragna/förberedda till ovanvåningen. 75000 kostar ungefär materialet till ovanvåningen (4 rum och toalett). Smålandsvillan ville ha 95000 men jag har kollat lokalt istället på tillvalen.

Så jag tycket fortfarande att Stora Katthult är ett mycket bättre val än Lilla, och man behöver ju faktiskt inte välja trappan upp (då ingår en vindstrappa) och bara använda det som ett gigantiskt sommarrum / förråd.

/j

Jag håller naturligtvis med, klart man skall välja Stora, varför säga nej till ett 73 kvm stort förråd som sedan kan förvandlas till Biosalong så fort huset kommer på plats *ler*

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.