2 406 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Behöver råd om tv abonemang och parabol mm.
Behöver lite råd då jag inte fattar så mycket om olika boxar och paraboler och andra konstigheter .
Har Telia fiber med bredband och tv nu men efter att telia höjt sina avgifter rätt rejält för bla sitt tvilling kort så börjar vi diskutera alternativen.
Har haft boxer som vi hade lite problem med så det går bort.
Har även lexcom i huset
vanligt digital antenn finns
ska kunna användas på 2 st tv-apparater.
undrar om dreambox , vilka kanaler kan man få in utan några kort ? är det bara dom fria 1,2,4 ,6 mm? fördelar ,kostnader
parabol . vad är fördelar ,kostnader ?
hur fäster man den om man inte har skorsten eller någon annat bra ställe
är där några andra alternativ ?
Vi kollar mycket på barnkanaler ,tv serier och fotboll
Har Telia fiber med bredband och tv nu men efter att telia höjt sina avgifter rätt rejält för bla sitt tvilling kort så börjar vi diskutera alternativen.
Har haft boxer som vi hade lite problem med så det går bort.
Har även lexcom i huset
vanligt digital antenn finns
ska kunna användas på 2 st tv-apparater.
undrar om dreambox , vilka kanaler kan man få in utan några kort ? är det bara dom fria 1,2,4 ,6 mm? fördelar ,kostnader
parabol . vad är fördelar ,kostnader ?
hur fäster man den om man inte har skorsten eller någon annat bra ställe
är där några andra alternativ ?
Vi kollar mycket på barnkanaler ,tv serier och fotboll
Redigerat:
Alla nordiska kanaler är kodade via satellit, även de som är okodade i marknätet. Det har funnits gratis eller "billiga" lösningar från operatörerna, men jag vet inte hur det är nu. Ring CanalDigital och Viasat och fråga. Det är inget de marknadsför på ett tydligt sätt.Fredrik.engdahl skrev:
Dreamboxen är speciell. Det är inte bara att plugga in och köra. Prata med någon som har en innan du köper en själv, annars kommer du nog bli besviken.
För att en Dreambox ska komma till sin rätt så behöver man programmera om den, och sådant får inte diskuteras på det här forumet. Googla på "dreamboxx".
/Hasse
Detta är lagreglerat så att alla operatörer måste tillhandahålla vissa kanaler (tror det är svt1,2 och tv4) utan att ta ut abbonemangsavgift för detta. De får dock ta ut en viss kortavgift/pant om jag minns rätt.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 297 inlägg
Gällande just fotbollsbiten så har Viasat just nu rättigheter till Premier League och Champions League, Canal+ har Allsvenskan. Angående barnprogram så har de båda (parabol)operatörerna liknade utbud. Serier tycker jag att C+ är överlägset bäst på
Jag har viasat och har haft canal + via telia
men om man ska ha parabol ,är det canal + och viasat man ska prata med eller är där andra operatörer som är mer fördelaktiga?
egentligen vill jag inte ha parabol för det är så jäkla fult att ha på huset.
men om man ska ha parabol ,är det canal + och viasat man ska prata med eller är där andra operatörer som är mer fördelaktiga?
egentligen vill jag inte ha parabol för det är så jäkla fult att ha på huset.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 297 inlägg
Det finns bara dessa 2 (svenska) operatörer gällande parabol
Paraboloperatörerna heter som sagt Canal Digital och Viasat. På båda kan man visserligen få SVTs kanaler utan abonnemang och på Canal Digital även TV4, men det är egentligen inget lagkrav, lagen om "must-carry" gäller bara i kabelnät.
Klicka här för att svara