4 898 läst ·
46 svar
5k läst
46 svar
Behöver råd om krypgrund – fuktkvot 18–20 % och offert
Jag hade kollat allt ovan och även försökt mäta RF på lite olika ställen i grunden.F Farooq skrev:Tack, väldigt bra råd! En sak jag undrar över: jag fick uppmätt fuktkvot på ca 18–20 % i träet. Om jag först säkerställer att båda PD150 fungerar korrekt, slangarna är hela, filtren är rena och plasten är tät – hur skulle du bedöma de värdena? Bör jag framför allt följa fuktkvoten över tid och samtidigt mäta RF och temperatur i grunden innan jag gör några större åtgärder?
Ska ligga under enligt diagrammet som @Pjosk75 la ut.
Tar ju en stund för avfuktarna att hinna torka ut både grund och bjälklag men kan du se att RF sjunker (om du gör några åtgärder) så hade jag avvaktat och fortsatt hålla koll på fuktigheten i bjälklaget.
Skulle nog pröva, att byta filter först på de gamla avfuktareF Farooq skrev:Det började med att jag själv skulle byta filter på de befintliga PD150-avfuktarna och då upptäckte jag att något inte verkade stämma. Därför tog jag initiativ till en fuktundersökning. Därefter har även två olika företag gjort varsin besiktning av krypgrunden för att få en bättre bild av situationen.
https://www.acetec.se/shop/product/373/filter-pd150-3-pack
Får ju bara tänka på att den går betydligt mer nu på sommaren.H Hybro skrev:
Under vintern blir det oftast så kallt i grunden att den knappt behöver avfukta -> betydligt lägre förbrukning.
Jag har ca 100m2 krypgrund (65cm högt) i L-form och har gjort av med ca 1600kWh sedan slutet på februari.
Har en Acetec PD250 från 2014 så relativt gammal.
Har ju då också haft en trasig slang som jag inte vet hur länge den har varit av och blåst in den fuktiga luften i grunden igen.
Så avfuktaren har fått jobba övertid så räknar med att förbrukningen kommer sjunka till nästa år.
Startar energimätare kl 15.00Dede77 skrev:
Får ju bara tänka på att den går betydligt mer nu på sommaren.
Under vintern blir det oftast så kallt i grunden att den knappt behöver avfukta -> betydligt lägre förbrukning.
Jag har ca 100m2 krypgrund (65cm högt) i L-form och har gjort av med ca 1600kWh sedan slutet på februari.
Har ju då också haft en trasig slang som jag inte vet hur länge den har varit av och blåst in den fuktiga luften i grunden igen.
Så avfuktaren har fått jobba övertid så räknar med att förbrukningen kommer sjunka till nästa år.
Jag har en 20 år gammal woods DS15 kondensavfuktare som förbrukar ganska precis 500kwh per år. Yta ca 120kvadrat, plast. En ny motsvarande maskin kostar 6000kr så blir en sån när denna ger upp. Borde minska lite till i förbrukning då dom nya är effektivare.Dede77 skrev:
Får ju bara tänka på att den går betydligt mer nu på sommaren.
Redigerat:
Har jag helt fel om jag antar att Acetecen drar ca 2000kWh årligen och är en av de fem enskilt största elförbrukarna i ditt hus om man undantar uppvärmningen?Dede77 skrev:
Produkter som diskuteras: "Woods avfuktare"
Avfuktare SW22 för källare, garage och vind 100 m² Woods
Effektiv källaravfuktare
5 890 kr inkl moms
Läs mer
Fått offert nyligen på montering av isoreflekt i 140kvm krypgrund, installation av dh6 (ca 24k bara för maskinen) ink dragning av slang osv. Strax över 70k
Edit..
Efter rot
Isoreflekten har blivit dyr. Har nåt med kriget i Ukraina att göra eller liknande. Verkar vara mycket svårt att få tag på privat. bara isoreflekt-materialet skulle kosta ca 15k till vår krypgrund..
Edit..
Efter rot
Isoreflekten har blivit dyr. Har nåt med kriget i Ukraina att göra eller liknande. Verkar vara mycket svårt att få tag på privat. bara isoreflekt-materialet skulle kosta ca 15k till vår krypgrund..
Redigerat:
har väl hört talats om att de sett "akuta problem" i hus som stått med krypgrund i 100 år.F fribygg skrev:
Där man förespråkat inplastning av ALLT och så en dyr avfuktare.
Jag förstår om man går all in på riskkonstruktioner som Älvsbyhus. men om huset har klarat sig i 100 år....
Börja med att investera i riktigt bra hygrometer. En trådlös variant med 3-4 mätare du kan ha runt om i krypgrunden.
Köp också en bra fuktmätare så du själv kan mäta fuktkvoten i bjälklaget.
Sen observerar du värdena ett år under alla olika årstider. Nu på sensommaren/tidig höst är det som fuktigast.
Du ett väldigt bra diagram postat ovan.
Att plasta in golv och installera en ny sorptionsavfuktare (om det nu behövs ens) är ett jobb du klarar om du är lite händig och har tiden.
Köp också en bra fuktmätare så du själv kan mäta fuktkvoten i bjälklaget.
Sen observerar du värdena ett år under alla olika årstider. Nu på sensommaren/tidig höst är det som fuktigast.
Du ett väldigt bra diagram postat ovan.
Att plasta in golv och installera en ny sorptionsavfuktare (om det nu behövs ens) är ett jobb du klarar om du är lite händig och har tiden.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
1. Kolla video på Youtube hur man kontrollerar avfuktarens funktion (att den är hel)
2. Dåliga värden - sorptionsblocket kan va slut.
3. Värden ok. Köp, hygrometer - stäm av mot avfuktaren så inte avfuktarens hygrostat är trasig.
4. Allt ok börja Mäta. Nordligt hörn brukar vara fuktigast (där skall avfuktaren stå)
Torrluftslang får ej ligga för nära avfuktarens insug. Tror avfuktaren det är torrt och avfuktar inte optimalt.
2. Dåliga värden - sorptionsblocket kan va slut.
3. Värden ok. Köp, hygrometer - stäm av mot avfuktaren så inte avfuktarens hygrostat är trasig.
4. Allt ok börja Mäta. Nordligt hörn brukar vara fuktigast (där skall avfuktaren stå)
Torrluftslang får ej ligga för nära avfuktarens insug. Tror avfuktaren det är torrt och avfuktar inte optimalt.
Så kan det säkert vara.F fribygg skrev:
Fanns monterad i grunden när jag köpte huset för 6 månader sedan så har haft massor av annat att kika på först.
Men ska kolla upp alternativ för den är ju inte snål.
Kondensavfuktare kräver väl någon form av avlopp?
Meh, det kvittar vilken man köper, ta den billigaste. 🤓 Jag har tagit det ett steg längre och har sensorer till Home Assistent som startar avfuktaren beroende på rh nivåer.Davidbagare skrev:
Ja, avlopp eller möjligtvis stenkista. Mitt avlopp går ju i krypen så det var inga konstigheter att ansluta på där bara.Dede77 skrev:
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer