13 279 läst ·
28 svar
13k läst
28 svar
Behöver råd i att lägga kilsågat golv
Sida 1 av 2
Det låter bra, men varför inte i varje planka just där du ändå tänker ha spik?
Fäst det väldigt sparsamt och glest nu, jag skulle säga att du inte ska ha mer än en skruv per två-tre meter och inte ens i varje bräda.
Dr_Jerkyll: De krymper så mycket första året så man får vänta lite med den riktiga fästningen.
Dr_Jerkyll: De krymper så mycket första året så man får vänta lite med den riktiga fästningen.
Jo det har du iofs rätt i Torpsara. Visst krymper det, men inte mer än att skruvens "spel" klarar av det på smalare plank. Men jag skulle nog ändå rekommendera infästning längs ena långsidan på varje planka, på de ställen man sen tänker spika. Då har den möjlighet att krympa men hålls ändå nere på den oskruvade sidan av noten/fjädern och nästa planka. Då minskar man ju även risken för att den ska slå sig, vrida sig.
På http://www.asarp.backas.se/page9/page9.html så kan man se hur jag gjort.
På http://www.asarp.backas.se/page9/page9.html så kan man se hur jag gjort.
Slipa? Är det ett gammalt kilsågat golv? Eller bara sågat?
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Varför inte limma och låta det ligga löst?
Protte
Protte
Prototypen. Öh, va? Utveckla gärna.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Har varit med och lagt ett golv med riktigt breda plank, vi sågade notspår och limmade ihop hela kakan. Ett år senare så fattades det 10 cm mot långsidan men det fanns ju mer plank.
Det är sedan 30 år slipat och lackat och helt underbart.
Protte
Det är sedan 30 år slipat och lackat och helt underbart.
Protte
Aha ok, limma planka mot planka inte i golvåsarna. Sedan flytande. Det var en ny metod. Tja varför inte. Det problem jag kan se med det är att årstidsvariationen i luftfuktigheten som borde bli kring 5 mm per m, men det är ju väldigt beroende på var golvet huset ligger, typ av värmesystem etc. Kanske ingert att rek om huset står ouppvärmt i perioder iaf. Hur ser det golvet du lagt ut prototypen? Bredd? Mått på plankor? Varierar det med årstiden?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Numera ligger det still, sommarstuga, plankor runt 40 cm, bredd på rummet 7-8 m.
Flytande är vanligt, ett vanligt klick-golv läggs flytande.
Protte
Flytande är vanligt, ett vanligt klick-golv läggs flytande.
Protte
Märkligt. Så det rör sig alltså inte mellan sommar-vintertid? Används stugan, alltså värms upp, vintertid? Golvlister som döljer torkning? Klart att flytande är vanligt med klickgolv etc, men det är ju inte direkt samma sak som hela furuplankor...